Colnago Dream, BSA of ITA?
Heeft het bracket van mijn Colnago Dream B-Stay (geen HP), bj 2003, BSA of Italiaans schroefdraad? En hoe kan ik het verschil zelf zien?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51
53x11 schreef:Heeft het bracket van mijn Colnago Dream B-Stay (geen HP), bj 2003, BSA of Italiaans schroefdraad? En hoe kan ik het verschil zelf zien?
Vlgens mij is Colnago altijd ITA.
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
53x11 schreef:En hoe kan ik het verschil zelf zien?
De bracket van een BSA is 68mm breed en van een ITA is 70mm breed. Kan je het nameten voor de zekerheid
Lijkt me onnodig, Colnago is altijd ITA.
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Weet ik, maar ik geef gewoon antwoord op zijn vraag die nog niet beantwoord was
thijsmerak schreef:Weet ik, maar ik geef gewoon antwoord op zijn vraag die nog niet beantwoord was
Dank je, was idd nieuwsgierig. Is dit de enige manier waarop je (aan de buitenkant) het verschil kunt zien?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
Wel de makkelijkste.
Je zou kunnen kijken naar de draad van het brackethuis. Bij een BSA draait de rechtse cup tegen de klok in vast en de linkse met de klok mee om vast te draaien.
Bij een ITA draaien beide cups met de klok mee vast.
Je zou ook de binnenkant kunnen meten. Bij een ITA is het M36x24tpi en een BSA heeft BSC 1.37"x24tpi maar ik denk dat dit te ver gaat en bovendien meet je dit niet zo makkelijk.
Dus de breedte van het brackethuis opmeten is het verreweg de eenvoudigste manier. Mocht je niet zeker zijn na 5 man die zeggen dat het een ITA brackethuis is
Je zou kunnen kijken naar de draad van het brackethuis. Bij een BSA draait de rechtse cup tegen de klok in vast en de linkse met de klok mee om vast te draaien.
Bij een ITA draaien beide cups met de klok mee vast.
Je zou ook de binnenkant kunnen meten. Bij een ITA is het M36x24tpi en een BSA heeft BSC 1.37"x24tpi maar ik denk dat dit te ver gaat en bovendien meet je dit niet zo makkelijk.
Dus de breedte van het brackethuis opmeten is het verreweg de eenvoudigste manier. Mocht je niet zeker zijn na 5 man die zeggen dat het een ITA brackethuis is
thijsmerak schreef: Dus de breedte van het brackethuis opmeten is het verreweg de eenvoudigste manier. Mocht je niet zeker zijn na 5 man die zeggen dat het een ITA brackethuis is
Oh, jullie hebben me echt wel overtuigd hoor! Wilde het gewoon ook weten. Zal wel iets te maken hebben met m'n werk aan de Uni; altijd kunnen verifieren wat anderen beweren.
Allen, dank voor de antwoorden iig
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
thijsmerak schreef:Wel de makkelijkste.
Je zou kunnen kijken naar de draad van het brackethuis. Bij een BSA draait de rechtse cup tegen de klok in vast en de linkse met de klok mee om vast te draaien.
Bij een ITA draaien beide cups met de klok mee vast.
Je zou ook de binnenkant kunnen meten. Bij een ITA is het M36x24tpi en een BSA heeft BSC 1.37"x24tpi maar ik denk dat dit te ver gaat en bovendien meet je dit niet zo makkelijk.
Dus de breedte van het brackethuis opmeten is het verreweg de eenvoudigste manier. Mocht je niet zeker zijn na 5 man die zeggen dat het een ITA brackethuis is
M36 is ± 36 mm
1.37" = ± 34 mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19
SpEric vergis je hierin niet M36 is wel gebaseerd op een 36mm as, maar het gat is door de draad natuurlijk smaller.
http://www.tribologie.nl/calculators/metric-iso.htm
let op de D1, weet alleen niet of dit ook voor 24 tpi geldt.
edit: Dit geldt niet voor 24tpi
24tpi is een spoed p van 1.058mm
http://www.tribologie.nl/calculators/metric-iso.htm
let op de D1, weet alleen niet of dit ook voor 24 tpi geldt.
edit: Dit geldt niet voor 24tpi
24tpi is een spoed p van 1.058mm