beste forummers,
Ben in laatste stadium afbouw project Woon-werk fiets. Basis daarvan is Airborne Carpe Diem frame. Onderdeel afmontage is Rohloff naaf. De vraag die ik daarbij heb is volgende: welke lengte van de trapas is het meest optimaal icm met de Rohloff naaf (meest optimaal in de zin van optimale kettingloop)?
Graag jullie input, dan kan ik fiets verder afmaken en staat er een mooi fietsjaar voor de deur komend jaar
Rohloff
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Phil wood maakt (dure) trapassen die 5mm kunnen schuiven links en rechts. Dan heb je altijd de ideale kettinglijn. Welke trappers (cranks) ga je monteren?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
de zwarten schreef:Phil wood maakt (dure) trapassen die 5mm kunnen schuiven links en rechts. Dan heb je altijd de ideale kettinglijn. Welke trappers (cranks) ga je monteren?
Bedankt voor de info tot nog toe. Ik heb nog een paar Dura Ace crancks (FC7410) liggen in prima staat, die hebben vierkantpassing, dus zou mooi zijn als daar een geschikte trapas voor is (evt ook DA?).
Aanvullende info frame: bracket is 68 mm met BSA draad.
Google leert dat een Rohloff een kettinglijn heeft van 54 mm.
Da's nog breder dan een normaal racecrankstel op buitenbladpositie, dus misschien is het een idee om met ringetjes je kettingblad wat meer naar buiten te spaceren. Dan kan je wel gewoon een korte trapas monteren en hou je een lage Q-factor. Problemen met de voorderailleur krijg je toch niet, want die heb je niet
Da's nog breder dan een normaal racecrankstel op buitenbladpositie, dus misschien is het een idee om met ringetjes je kettingblad wat meer naar buiten te spaceren. Dan kan je wel gewoon een korte trapas monteren en hou je een lage Q-factor. Problemen met de voorderailleur krijg je toch niet, want die heb je niet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Scepticus schreef:Google leert dat een Rohloff een kettinglijn heeft van 54 mm.
Da's nog breder dan een normaal racecrankstel op buitenbladpositie, dus misschien is het een idee om met ringetjes je kettingblad wat meer naar buiten te spaceren. Dan kan je wel gewoon een korte trapas monteren en hou je een lage Q-factor. Problemen met de voorderailleur krijg je toch niet, want die heb je niet
Dank Scepticus, daar kan ik wat mee. Als ik het goed begrijp mis ik met mijn DA crancks met normale trapaslengte ca 8 mm. Vind ik een grote afstand om te overbruggen met spacers. Dan maar op zoek naar en trapas die langer is dan de standaard DA. Wie o wie heeft tips (BSA met vierkantpassing)?