Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermoeid??

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 10 sep 2008 21:30

@ Kappa man.
Kan je wat meer toelichtichten hoe vaak je traint en welke vormen van training.

Het kan zijn dat je beenspieren erg vermoeid zijn. Daardoor moet je hart vaker pompen om de glycose en zuurstof die je beenspieren nodig hebben rond te krijgen. Door de vermoeidheid, die je wellicht niet eens direct in je beenspieren voelt, kunnen ze minder brandstof opnemen.
Je hart is ook een spier, maar deze levert niet directe kracht in de vorm dat het glycose of zuurstof ontrekt uit het bloed. Echter zal deze ook vermoeid zijn, dus wellicht dat je niet heel hoge hartslagen haalt?

Vermoeide beenspieren zijn vaak de eerste tekenen van overtraindheid. Dat in combinatie met ook het verlangen hebben naar rust zijn natuurlijk tekenen aan de wand.
Mijn advies: neem een week rust. Dat doet de conditie geen kwaad (behalve van dan dat er geen conditietoename is). Als je dan nog steeds vermoeid bent zijn er andere oorzaken.

Overtraining is in vele vormen en gradaties. Het misverstand bestaat dat het puur en alleen komt door teveel trainen. Maar meestal is het een combinatie van factoren. Stress op het werk, relatie problemen, overlijden van een persoon, teveel jezelf pushen om een doel te halen, allemaal factoren die je overtraind kunnen maken.

De belangrijkste regel in het wielrennen is dan ook: LUISTEREN NAAR JE EIGEN LICHAAM
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 11 sep 2008 10:12

Ik heb dat elk jaar wel een beetje om deze tijd van het jaar.
Dan is de gretigheid er ook een beetje af en wordt ik wat fietsmoe.
Ik rijd dan nog wel de laatste tochten op de weg (Delden, Lonneker) maar echt fanatiek zoals in maart en zo is het niet meer en om de een of andere reden kan ik het dan niet meer opbrengen. Als ik het dan toch probeer heb ik veel langer nodig om te herstellen.
Nadat ik in de winter wat andere dingen ben gaan doen (ATB - Schaatsen op onze mooie nieuwe baan in Enschede), ben ik in februarie weer helemaal fit en gretig en lukt alles weer.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 11 sep 2008 21:35

Hoi Lior,

het betreft bij mij echt lichamelijke vermoeidheid en niet geestelijk. Ik wil juist heel graag fietsen, maar ik ben gewoon kapot.
Ik verlang 's avonds na het eten gewoon naar mijn bedje.

Ik ben pas de laatste tijd met een hartslagmeter aan het rijden en kom er wel achter dt ik voorheen (op gevoel) met een te hoge hartslag mijn tochtjes reed.
De laatste paar weken heb ik (te) veel d2/d3 gereden en te weinig gerust.

Op dit moment heb ik met name erg vermoeide bovenbenen.
Mijn vraag nu is, is het beter om even NIETS te doen of is het juist beter tijdelijk een andere sport (lekker zwemmen ofzo) te doen?
Opgeven is geen optie!

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 sep 2008 23:53

Een week rust dus, geen fiets
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 12 sep 2008 11:33

[quote="kappa-man"]Hoi Lior,

het betreft bij mij echt lichamelijke vermoeidheid en niet geestelijk. Ik wil juist heel graag fietsen, maar ik ben gewoon kapot.
Ik verlang 's avonds na het eten gewoon naar mijn bedje.

Ik ben pas de laatste tijd met een hartslagmeter aan het rijden en kom er wel achter dt ik voorheen (op gevoel) met een te hoge hartslag mijn tochtjes reed.
De laatste paar weken heb ik (te) veel d2/d3 gereden en te weinig gerust.

Op dit moment heb ik met name erg vermoeide bovenbenen.
Mijn vraag nu is, is het beter om even NIETS te doen of is het juist beter tijdelijk een andere sport (lekker zwemmen ofzo) te doen?[/quote]

Had ik niet zo begrepen.
Als het echt lichamelijk is, dan zou ik inderdaad rust nemen, je ochtendpols bijhouden en als het blijft even laten controleren op bloedarmoede. Ik heb een dochter met rood haar en als die zoiets heeft grijp ik onmiddelijk naar de staalpillen, dat doet wonderen

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 13 sep 2008 18:48

Ja, het lijkt mij ook beter om gewoon een weekje niets te doen.

Plaats reactie