Dan nog iets wat ik me afvraag:
De inzet van carbonwielen bij wedstrijden met slecht wegdek is niet altijd aan te raden. Komt dat doordat ze te stijf voor een goede schokabsorptie? Is dit eventueel te compenseren door met een lagere bandenspanning te gaan rijden?
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen carbon/slecht wegdek.
Carbonwielen en slecht wegdek
-
friescheleeuw
- Forum-lid
-
maartentjes
- Forum-lid
Lagere bandenspanning is niet hetzelfde als 'slecht opgepompte banden'.
Op de site van Cervelo.tv staan wel een paar leuke filmpjes over het rijden over kasseien met carbon wielen en tubes: 'A monday in hell'. Is best relevant...
Op de site van Cervelo.tv staan wel een paar leuke filmpjes over het rijden over kasseien met carbon wielen en tubes: 'A monday in hell'. Is best relevant...
friesche Leeuw schreef:Dan nog iets wat ik me afvraag:
De inzet van carbonwielen bij wedstrijden met slecht wegdek is niet altijd aan te raden. Komt dat doordat ze te stijf voor een goede schokabsorptie? Is dit eventueel te compenseren door met een lagere bandenspanning te gaan rijden?
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen carbon/slecht wegdek.
Hoi,
Je kan dat inderdaad wat ondervangen door de bandenspanning wat verlagen maar vooral door een iets bredere tube te monteren. Zeg maar 24mm ipv 23mm.
Het probleem is niet zozeer het carbon zelf maar wel het feit dat die velgen vaak vrij hoog zijn waardoor de vertikale compliantie sterk afneemt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
fredericdavid
- Forum-lid
Op zich zijn carbonwielen op een zwaar wegdek niet zo slecht hoor.
(De meeste) carbonwielen, zijn toch in die mate ontwikkeld dat je er gerust over kasseien me kan rijden zonder dat ze breken.
Het is echter wel een pak (!!) slechter voor de renner. De vele schokken in de rug,... zijn heel belastend.
Conclusie: niet aan te raden, maar het kan geen kwaad.
(De meeste) carbonwielen, zijn toch in die mate ontwikkeld dat je er gerust over kasseien me kan rijden zonder dat ze breken.
Het is echter wel een pak (!!) slechter voor de renner. De vele schokken in de rug,... zijn heel belastend.
Harder, better, faster, stronger, LIGHTER !
-
friescheleeuw
- Forum-lid
frederic david schreef:Op zich zijn carbonwielen op een zwaar wegdek niet zo slecht hoor.
Helder verhaal!
Alleen zat ik meer de denken over problemen bij het insturen van de bochten: minder controle en dus eerder een schuiver maken?
-
lotto-olympiatienen
- Forum-lid
Door de Carbon Hoge velgen heb je inderdaad minder controle over je stuurvaardigheid in de bochten. Het stijve carbon stoot meer af op de kasseien(of een heel slecht wegdek) dan gewone lage alumunium velgen.
Lotto-Olympia Tienen
-
friescheleeuw
- Forum-lid
Scepticus schreef:frederic david schreef: Het is echter wel een pak (!!) slechter voor de renner. De vele schokken in de rug,... zijn heel belastend.
Denk dat ook dat goed meevalt: link
Conclusie die ik uit artikel trek is:
Blijkbaar zit er veel verschil in radiale stijfheidswaarden van de diverse wielen waarvan sommige best confortabel zijn op de slechtere wegen. Ik neem aan dat dit gegeven ook voor het stuurgedrag geldt.
friesche Leeuw schreef: Conclusie die ik uit artikel trek is:
Blijkbaar zit er veel verschil in radiale stijfheidswaarden van de diverse wielen
Inderdaad. Maar in tegenstelling tot wat altijd geroepen wordt, zijn wielen met platte velgen en veel spalen verticaal stijver dan wielen met hoge velgen en weinig spaken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"