Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsprogramma 16 jarige

matthi
Forum-lid

matthi 23 dec 2007 22:15

Hallo

Ik ben een jongen van 16 jaar en ben op zoek naar een trainingsprogramma.
Ik heb juist 2 maand stil gelegen. Vorig jaar reed ik elke zondag met de club
100km tegen 30km/h gemiddeld. Vandaag ben ik gaan rijden en na 50 km was
het al gedaan en kon ik niet meer mee. Kan iemand mij helpen om een goed
trainingsprogramma op te maken. Ik train niet echt op hartslag.
Ik zou dit jaar proberen één keer in de week te gaan mountainbiken om
beter over de bergjes te geraken.

P.S: Ik rijd slecht berg op maar kan wel goed op het vlak rijden.
Ik heb vorig jaar 2 tijdritten gedaan en ik had op 17km 40 gemiddeld.

Edwin
Admin

Edwin 25 dec 2007 09:18

Een goed trainingsprogramma zonder dat je op hartslag traint zal niet gaan werken.
Ik raad je aan een goede trainer bij een vereniging te zoeken die je kan begeleiden en helpen bij het opstellen van een schema (en dat tussentijds aanpassen indien nodig!).

Als je 2 maanden helemaal niets gedaan hebt is het trouwens niet vreemd dat je niet meteen weer met de rest meekunt...daar zou ik me maar niet zo druk om maken.
Afbeelding | Afbeelding

matthi
Forum-lid

matthi 25 dec 2007 16:57

Ok danku voor de informatie!

ghisallo
Forum-lid

ghisallo 26 dec 2007 18:04

ja ik was door mijn gebroken knokkels ook 2maanden uit de runing

nou ik fietste nog geen deuk in een pakje boter ;)

maar nu heb ik weer mijn scheenbeen gebroken maar ja het is en blijft de mooiste sport :)

oegehiddema
Forum-lid

oegehiddema 26 dec 2007 18:46

[quote="Freerider"]Een goed trainingsprogramma zonder dat je op hartslag traint zal niet gaan werken.[/quote]
Eddy Merckx heeft er toch een mooi palmares mee opgebouwd.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

speric
Forum-lid HC

speric 27 dec 2007 17:56

We zullen ook nooit weten hoeveel beter hij misschien had kunnen rijden indien hij wel met hartslag meters en de hele bende had kunnen en willen trainen..
En we zullen nooit weten wat hij wel heeft gebruikt en wat niet.

jannak
Forum-lid

jannak 29 dec 2007 12:43

Beetje off-topic, beetje jaren 70. Daar kan een 16-jarige niet zo veel mee.
Over 10 jaar lachen wij ook om de hartslagmeter, dan kunnen we (denken we) niet meer zonder SRM of Powertap.

Matthi, trainen op de hartslagmeter is idd slim als je gericht wilt trainen, vooral als je wedstrijdrijder bent. ben je bij een club, stap dan naar de trainer, zoek anders een onafhankelijke trainer of kijk op http://www.wielersportinfo.nl/algemeen.htm
Succes!
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

coulthard
Forum-lid

coulthard 29 dec 2007 16:57

Nee die hartslagmeter blijft er altijd in hoor.
SRM is mooi spul, maar als je vermoeid bent kan je wel zeggen dat je op 200 watt moet gaan trainen, maar gaat dan niet werken. Je hart is de maatstaaf voor het herstel. Zonder je hart ga je niet kunnen fietsen. SRM is vooral erg makkelijk als je bijv. weet wat je vermogen op omslagpunt is. Dan kan je dit proberen te verhogen door eact iets daaronder te gaan trainen. Ook op een tijdrit ideaal.
De toekomst ligt, denk ik, vooral in het herstel van een lichaam. Wanneer ben je weer klaar, hoe raak je het beste hersteld, etc. Daar zit echt een markt in, waar voorlopig nog maar weinig in zijn gedoken. Kwestie van tijd denk ik.

On topic:

Met 30 km/h over 100 km kan ik helemaal niks.
Een conditietest is de must voor elke serieuze wielrenner.
Je VO2, je omslagpunt, je max. hartslag, je vermogen, W/kG, etc.
Allemaal nuttige en belangrijke informatie om een trainingschema samen te stellen.

16 jaar is de leeftijd waarin het allemaal iets serieuzer gaat worden. Maar ik zou toch pas wachten met echt serieus je lichaam afbeulen als je daadwerkelijk volgroeid bent. Doorgaans betekent dat je bij de beloften er voor moet gaan. Sommigen zijn echter al veel eerder volgroeid, vandaar dat het verschil in de nieuwelingen en junioren soms zo enorm groot is.

Mijn insteek is dat niet iemand voor jouw een schema gaat maken, maar dat je dat zelf doet en de trainer in deze een adviserende functie heeft.
Het gaat om jezelf, een schema overnemen van iemand anders heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Ik ga je niet direct begeleiden, maar kan je wel op weg helpen.
Stuur maar een PM dan zal ik kijken of ik wat voor je kan betekenen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

ruud57
Forum-lid

ruud57 29 dec 2007 22:49

Ik kreeg de tip van een bekende met "dr" voor z'n naam om de conditie op te bouwen met 2 min wandelen en dan 1 min rennen. Dit hebben we in nov gedaan. Na 6 dec ben ik gaan trainen met een hartslagmeter en nu houd ik mijn hartslag tussen 120 en 150 slagen. En dat gaat steeds makkelijker.
Mogelijk ben je een gedeelte van je conditie ff kwijt en kun je hem op deze manier weer opvijzelen. Succes

groet, ruud
Carpe Diem

pipootje
Forum-lid

pipootje 30 dec 2007 00:13

Is die geleerde gepromoveerd in aardrijkskunde, geschiedenis of iets met fietswielen ? :-)
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

jannak
Forum-lid

jannak 30 dec 2007 12:48

@coulthard. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hartslagmeters zijn niet nauwkeurig genoeg ivm een vermogensmeter. Dat merk je vooral als je korte intervallen doet. De hartslagmeter heeft te veel tijd nodig om je actuele hartslag te meten terwijl de vermogensmeter direct reageert. Kortom ook voor herstel is dit veel nauwkeuriger. Er wordt momenteel gewerkt aan een gecombineerde vermogens/hartslag meter.
Een conditie/maximaaltest is idd een absolute must als je je sport een beetje serieus neemt.

@ruud57. Hoort deze post niet op het forum van Runnersworld? ;-)
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

oegehiddema
Forum-lid

oegehiddema 30 dec 2007 18:50

[quote="jan nak"]Beetje off-topic, beetje jaren 70. Daar kan een 16-jarige niet zo veel mee.[/quote]
Ik wilde hiermee aangeven dat het zeker niet onmogelijk is om zonder hartslagmeter toch goed te kunnen trainen. Maar meestal is hiervoor veel ervaring nodig. Dan weet je op gevoel heel goed hoe intensief je rijdt. Juist voor een beginnend fietser kan een hartslagmeter veel betekenen, mits je zones goed worden bepaald.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie