Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schoonmaken slangetje camelbak

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 29 dec 2007 23:59

Ik heb een camelbak waarvan de drinkslang aan de binnenkant vies is (zwarte aanslag). Heb er warm water met 4 steradent tabletten ingedaan en dat een nacht in laten werken, de drinkzak zelf is mooi schoon maar het slangetje blijft vies. Het mondstuk kan ik makkelijk van het slangetje verwijderen maar aan de zijde van de drinkzak lukt dit niet omdat het slangetje daar erg vast zit, ik durf het niet los te maken omdat ik bang ben dat het later daar gaat lekken.
Iemand tips hoe ik dat slangetje schoon krijg?
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 30 dec 2007 00:08

Je kunt de slang bij de drinkzak ook losmaken, zelf doe ik dit geregeld.
Gaat idd niet erg makkelijk, maar met een stuk omgekeerd bot mes achter het tuitje houden lukt het wel.
Er zijn speciale schoonmaaksets te koop met daarbij een lange borstel om de slang te reinigen.

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=19100

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 30 dec 2007 00:15

Hartelijk dank spietpiet voor de nuttige tip.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 30 dec 2007 00:24

Inderdaad gewoon losmaken. Geen probleem. Ik vind het jammer dat de hulpstukken van Camelbak zelf zo duur zijn. Je hebt ook een hulpstuk om je zak te kunnen drogen (het houdt de zak open. Als je ziet wat ze voor dat stuk plastic vragen. Het lijkt Polar wel met z'n sensoren.

Ik liep stomtoevallig bij een kookwinkel tegen zo'n kleine ragger aan. Ca. 1,5 euro. Verbonden met een dikke staaldraad en hupsakee. Overigens leg ik m'n Camelbak na gebruik in de vriezer. Dat vinden de bacterien een stuk minder prettig... Raggen doe ik daarom slechts 1 of 2 keer per jaar.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 30 dec 2007 13:41

Het kan een stuk goedkoper:

https://www.roseversand.de/output/contr ... tail2=4355

Zelf heb ik in de vakantie een complete set met ook nog een mini borstel en een droogrek voor 10 € aangeschaft bij een Declathon ( in Frankrijk ).

edke
Forum-lid

edke 18 mar 2008 20:03

Hoi,

ik heb afgelopen weekend een camelbak gekregen.
Nu vraag ik mij af hoe je zo iets fantsoenlijk proper krijgt de zak en slangetjes?
Hoe doen jullie het gebruiken jullie de speciale borsteltjes?
Halen jullie na iedere rit deze zak er uit om te kuisen?

mvg
edwin

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 19 mar 2008 00:53

edke schreef:Hoi,

ik heb afgelopen weekend een camelbak gekregen.
Nu vraag ik mij af hoe je zo iets fantsoenlijk proper krijgt de zak en slangetjes?
Hoe doen jullie het gebruiken jullie de speciale borsteltjes?
Halen jullie na iedere rit deze zak er uit om te kuisen?

mvg
edwin

Na gebruik goed doorspoelen met schoon water, eventueel water met bruistabletten (waarmee je een kunstgebit schoon maakt) in de camelbak doen en dit een nachtje laten inwerken.
Wanneer de waterzak schoon is deze in de diepvriezer leggen om bacteriën geen kans te geven.

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 24 jun 2009 20:50

even dit topic nieuw leven inblazen;(heb onlangs zo'n drinksysteemgekocht).
als je alleen water drinkt uit zo'n camelbak, is het dan misschien een idee,
om de binnenkant gewoon met een fohn droog te blazen, en voor de rest helemaal niks.
geen water, dus ook geen schimmel lijkt mij........
het servies in de keuken schimmelt toch ook niet?
.................

franskem
Forum-lid

franskem 26 jun 2009 09:07

Ik haal de slang los en laat de zak leeg lopen en drogen met de dop ervan. Ik heb het drinksysteem van The North Face.
zo'n 2x per jaar maak ik de slang schoon

perik
Forum-lid

perik 26 jun 2009 09:46

Na gebruik spoel ik mijn Camelbak altijd goed uit. Dan hang ik hem met de slang over de waslijn, een prop keukenpapier in de zak zodat deze open blijft staan en met een wasknijper op het mondstuk zodat de slang helemaal leegloopt/opdroogt. Op deze manier heb ik nooit last vaan aanslag!

baron062
Forum-lid

baron062 26 jun 2009 10:32

Hmm,

laat hem na gebruik staan, met alleen water, en een week later pak ik m weer. Ik leef nog, voel me nog niet verrot van binnen, dus het gaat goed. Ook geen smaakjes of schimmel. Wellicht dat de chloor concentratie in de kop van Noord-Holland wat hoger is? Let wel, ik gebruik hem alleen met water. (Of alcoholhoudende drank, voor een popfestivalletje, maar dat is een ander verhaal.)

jeraffiti
Forum-lid

jeraffiti 26 jun 2009 12:52

baron62, ik zou dit toch niet te lang doen hoor, heb dit ook met drinkbussen met alleen water gedaan en toen hebk een infectie aan mijn darmen gekregen, waardoor ik een half jaar out heb gelegen.

Nu doe ik na elke rit een halve tablet steradent en kook ze daarna nog eens uit in het afwasmachine. Hierdoor heb ik geen last meer.

mijn camelback leeg ik ook altijd, maar is nu ook een zwarte schijn op de drinkdarm :(

Jeroen
koersen is als ne penis, altijd kei hard, maar veel te kort

Plaats reactie