vaseline op ketting in de winter?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
fredkarsten
- Forum-lid
[quote maatchen]:
Nu hebben we het wel niet over protheses, maar een smerende werking heeft vaseline wel
Mijn bericht is heel stellig:
(quote): Vaseline heeft nauwelijks of geen smerende werking als we het hebben over kettingsmering!!!!
Voor alle duidelijkheid: we hebben het in dit forum over kettingsmering en niet over prothesesmering!
Nu hebben we het wel niet over protheses, maar een smerende werking heeft vaseline wel
Mijn bericht is heel stellig:
(quote): Vaseline heeft nauwelijks of geen smerende werking als we het hebben over kettingsmering!!!!
Voor alle duidelijkheid: we hebben het in dit forum over kettingsmering en niet over prothesesmering!
gaat niet, bestaat niet!
En voor alle duidelijkheid, die verduidelijking stond er nog niet voordat je je bericht wijzigde. Daar stelde je slechts dat het geen smerende werking had.
Van mij hoeft het verder niet zo serieus hoor, maar als het er toch om moet.
Vaseline heeft wel degelijk een smerende werking, ook in technische toepassingen, maar vanwege de lage viscositeit wordt de vaseline snel tussen de delen 'uitgeperst'. Dat betekent dat je vaak opnieuw moet smeren. Hé, geldt dat niet voor de meeste smeermiddelen?
Ik vermoed dat vaseline beter bestand is tegen lage temperaturen (-5 tot -15) dan was, en met een methode van twee kettingen en een vaselinebad denk ik niet dat het onderdoet voor menig ander smeermiddel.
Vraag is of het genoeg voordelen oplevert voor de extra moeite.
Als je wat googled kan je overigens meer mensen vinden die vaseline als kettingsmering hebben gebruikt met iig. redelijk resultaat. In dat opzicht ben ik dus niet origineel, maar ik kon niks vinden over het gebruik specifiek onder koude omstandigheden. En dat is nu leuk voor een experimentje.
Van mij hoeft het verder niet zo serieus hoor, maar als het er toch om moet.
Vaseline heeft wel degelijk een smerende werking, ook in technische toepassingen, maar vanwege de lage viscositeit wordt de vaseline snel tussen de delen 'uitgeperst'. Dat betekent dat je vaak opnieuw moet smeren. Hé, geldt dat niet voor de meeste smeermiddelen?
Ik vermoed dat vaseline beter bestand is tegen lage temperaturen (-5 tot -15) dan was, en met een methode van twee kettingen en een vaselinebad denk ik niet dat het onderdoet voor menig ander smeermiddel.
Vraag is of het genoeg voordelen oplevert voor de extra moeite.
Als je wat googled kan je overigens meer mensen vinden die vaseline als kettingsmering hebben gebruikt met iig. redelijk resultaat. In dat opzicht ben ik dus niet origineel, maar ik kon niks vinden over het gebruik specifiek onder koude omstandigheden. En dat is nu leuk voor een experimentje.
-
fredkarsten
- Forum-lid
De wetenschap heeft aangetoond en bewezen dat de smerende werking van vaseline bij kettingen feitelijk nihil is. Is een kwestie van chemie.
Het is dus pertinente flauwe kul om met vaseline te experimenteren als kettingsmering!
Lezers niet doen dus!
Voor mij einde discussie.
Het is dus pertinente flauwe kul om met vaseline te experimenteren als kettingsmering!
Lezers niet doen dus!
gaat niet, bestaat niet!
fredkarsten schreef:De wetenschap heeft aangetoond en bewezen dat de smerende werking van vaseline bij kettingen feitelijk nihil is. Is een kwestie van chemie.
Chemie is altijd leuk. Zou je niet toch even een uiteenzetting kunnen geven, waarin je even kort een vergelijking maakt tussen olie, was en vaseline, vanuit het oogpunt van de chemie?
Van harte mee eens, ik raad dat niemand aan (goed lezen) en heb er een hekel aan als mensen mij gaan na-apen.....Het is dus pertinente flauwe kul om met vaseline te experimenteren als kettingsmering!
Lezers niet doen dus!
Nu een hier een potje van bestellen:
Industrial Vaseline, Industrial Petroleum Jelly

Uses:
1) Rust inhibitor for metal components
2) Anti-wear lubricant for light-load machinery under low temperatures