Hoi,
ik zit met een probleempje waar vast vaker mensen tegenaanlopen.
Ik heb een fiets waar nogal wat aan verspijkerd moet worden:
voorbladen moeten vervangen worden
wielen moeten vervangen worden
cassette moet vervangen worden
ketting moet vervangen worden
en ik wil eigenlijk van een double naar een compact cranckstel ivm mijn ambities.
Mijn huidige fiets is een concorde padova, alu frame, 105 - 9 speed afgemonteerd en al een aantal jaartjes oud.
Ik kan deze fiets natuurlijk verbouwen, daar hangt een kostenpost aanvast. Ik kan natuurlijk ook proberen om mijn huidige fiets in te ruilen bij de FM en daar een andere (nieuwe) fiets (intersens/focus) aanschaffen.
Wie geeft mij advies?
verbouw of nieuwbouw?
Ik heb net mijn Ultegra 9 spd groep (+FSA carbon crankstel, geen compact helaas) vervangen voor een Campa groep.
Ik ben nog een beetje in dubio wat te doen met de oude spullen.
Mocht 2e-hands een optie voor je zijn, dan zou ik je dus kunnen helpen aan een groep + wielen (Ksyrium SL of handgespaakt Ultegra/CXP33) + evt diverse cassettes. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
Ik ben nog een beetje in dubio wat te doen met de oude spullen.
Mocht 2e-hands een optie voor je zijn, dan zou ik je dus kunnen helpen aan een groep + wielen (Ksyrium SL of handgespaakt Ultegra/CXP33) + evt diverse cassettes. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Enige tijd terug zat ik met dezelfde vraag... ik wilde graag van een dubbel naar een triple. Dat bleek uiteindelijk een redelijk kostbare zaak te zijn... en dan is de overstap naar een nieuwe die geheel naar wens is natuurlijk snel gemaakt.
Echter, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar, omdat ik mijn oude fiets nog goed kon verkopen (weliswaar via marktplaats, even geduld nodig) aangezien deze nog in erg goede staat was...
Als ik jouw post lees, begrijp ik dat de marktwaarde van jouw fiets gedrukt wordt door enkele onderdelen die aan vervanging toe zijn.
Ik zou eens een offerte/berekening laten maken wat het enerzijds kost om je huidige fiets weer in goede staat te krijgen (die kosten heb je sowieso). En dat eens afzetten tegen het kopen van een nieuwe en dat verminderen met inruil of particuliere verkoop. Aan jou de afweging of de meerprijs van nieuw opweegt tegen reparatie!
Echter, de situatie is niet helemaal vergelijkbaar, omdat ik mijn oude fiets nog goed kon verkopen (weliswaar via marktplaats, even geduld nodig) aangezien deze nog in erg goede staat was...
Als ik jouw post lees, begrijp ik dat de marktwaarde van jouw fiets gedrukt wordt door enkele onderdelen die aan vervanging toe zijn.
Ik zou eens een offerte/berekening laten maken wat het enerzijds kost om je huidige fiets weer in goede staat te krijgen (die kosten heb je sowieso). En dat eens afzetten tegen het kopen van een nieuwe en dat verminderen met inruil of particuliere verkoop. Aan jou de afweging of de meerprijs van nieuw opweegt tegen reparatie!
Het is een moeilijke keuze omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.
Wat heb je over voor vervangingsonderdelen én het bijbehorende gereedschap? Kun je er zelf tijd en moeite in steken om betaalbare onderdelen (via www) bij elkaar te scharrelen en te monteren? Wat zijn je wensen en budget als je nieuw zou kopen?
Met de onderdelen die jij noemt ben je zo 4 à 500 euro verder. Als je nieuw zou kopen begrijp ik dat je kijkt naar heel redelijk geprijsde fietsen. Ik zou dan ook voor zoiets nieuws betaalbaars gaan òf een jong tweedehandsje.
Veel succes en plezier met kiezen!
Wat heb je over voor vervangingsonderdelen én het bijbehorende gereedschap? Kun je er zelf tijd en moeite in steken om betaalbare onderdelen (via www) bij elkaar te scharrelen en te monteren? Wat zijn je wensen en budget als je nieuw zou kopen?
Met de onderdelen die jij noemt ben je zo 4 à 500 euro verder. Als je nieuw zou kopen begrijp ik dat je kijkt naar heel redelijk geprijsde fietsen. Ik zou dan ook voor zoiets nieuws betaalbaars gaan òf een jong tweedehandsje.
Veel succes en plezier met kiezen!
@kappa-man:
Ik vind dat je al een aantal hele goede suggesties hebt gekregen van buddo, GastheerG en Sting. Het enige wat ik daaraan zou willen toevoegen voor je afweging is dat je je daarbij ook afvraagt hoe lang je het dan nog zult doen met je fiets. Dan zou ik bv. de gemiddelde netto kosten van je beslissing (nieuw of vernieuwen) proberen te schatten:
Aanschafkosten - eventuele inruilwaarde + onderhoudskosten + vervangingskosten - restwaarde / verwachte gebruiksduur.
Ik vind dat je al een aantal hele goede suggesties hebt gekregen van buddo, GastheerG en Sting. Het enige wat ik daaraan zou willen toevoegen voor je afweging is dat je je daarbij ook afvraagt hoe lang je het dan nog zult doen met je fiets. Dan zou ik bv. de gemiddelde netto kosten van je beslissing (nieuw of vernieuwen) proberen te schatten:
Aanschafkosten - eventuele inruilwaarde + onderhoudskosten + vervangingskosten - restwaarde / verwachte gebruiksduur.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Ik zou je oude fietsje opknappen en een nieuwe fiets erbij kopen. Die nieuwe fiets gebruik je bij mooi en droog weer, bij voorkeur alleen op zondagochtend, zodat die minimaal slijt. Die ander knap je op en rag je af tot ie echt niet meer kan....
Deze tactiek bevalt mij superbest in ieder geval, en je mooie materiaal blijft altijd mooi en blinkend...
Deze tactiek bevalt mij superbest in ieder geval, en je mooie materiaal blijft altijd mooi en blinkend...
als je ziet wat je op marktplaats aan goede betaalbare onderdelen kan kopen wist ik het wel. mijn look frame heb ik zelf zo opgebouwd
met campanolo natuurlijk record tripple met as, als nieuw 105, nieuwe record remmen oud type 135, carbon shifters 160, carbon wing stuur FSA met carbon stuurpen 175, long cage record achterderailleur 110
je moet de tijd er voor nemen, er is genoeg te koop
alles was nieuw of bijna nieuw, 10000 km probleemloos mee gefietst.
dat zou mijn keus zijn.
met campanolo natuurlijk record tripple met as, als nieuw 105, nieuwe record remmen oud type 135, carbon shifters 160, carbon wing stuur FSA met carbon stuurpen 175, long cage record achterderailleur 110
je moet de tijd er voor nemen, er is genoeg te koop
alles was nieuw of bijna nieuw, 10000 km probleemloos mee gefietst.
dat zou mijn keus zijn.
Funny the way it is