Op het kantje schreef:zeer interessant topic dit.
Indien je een attest haalt bij een dokterm mag je legaal doping nemen.
Afwel een aangeboren (veronderstelde) ongelijkheid mag je dus met doping proberen recht te trekken. Wat god, of de natuur je heeft meegegeven mag je dus met doping rechttrekken als dat naar het oordeel van anderen afwijkt van het gemiddelde. Zo rijdt bijvoorbeeld meer dan de helft van het profpeloton rond met een attest voor een of ander middel tegen astma. In Nederland heeft slecht een paar procent van de "normale"mensen astma, onder profs meer dan 50 %. Astma als veronderstelt nadeel, mag je dmv medicijnen die op de doping lijst staan behandelen. Dit is natuurlijk volledig arbitrair, ik heb van naturen misschien behoeft aan epo, omdat mijn waarde "slecht 47 is tov van de 49 van een ander, maar dan mag doping ineeens weer niet. Ofwel, wat is ethisch acceptabel en wat niet. Ik zou wel eens een discussie willen zien, over hoe je dit overiend kunt houden.
Inspanning astma heeft een kwart van de deelnemers aan de olympische spelen bij de winterspelen nog meer
Dan is het criterium aan een grens gebonden, verlaag je de grens dan hebben veel meer mensen last van een (hyper)reactie op koude lucht. Het lijkt mij nog niet zo gek om die reactie behandelbaar te maken niet iedereen heeft een reactie.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een doping werking van salbutamol uitgaat