Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Triple of niet?

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 01 feb 2008 20:33

intersantos, waar staaf jij je bewering 'bejaarde friezen'op?
LOOK maakt nog geen carbon rollators volgens mij!
Funny the way it is

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 01 feb 2008 20:43

gewoon: kool bouwjaar 48 maand 6 :D
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

maruc
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 sep 2006 21:23

maruc 01 feb 2008 22:25

niet koo l486?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 feb 2008 02:06

bejaarde friezen? Niet in mijn geval in ieder geval..... hoewel elke dag natuurlijk eentje dichterbij het bejaardschap is dan de eeuwige jeugd. En dat geld ook voor al die puisterige zweterige pubers hier op dit forum, hahaha ;).

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 02 feb 2008 10:53

kool486 betekend niet dat ik 48 ben en 6 vrouwen heb. of dat ik de 4e Dalton was die 1986 geboren was, niets van dit alles.
als Liz niet tussen mijn benen zit, zit er een carbon LOOK 486 tussen, niet erg wel mooi. september wordt ik pas 53, dus voel ik me niet bejaard, ik denk dat ik me nooit bejaard voel. anderen mogen natuurlijk daar een andere mening over hebben.
en Intersantos, kom een kop koffie in Friesland drinken, laat ik je daarna mijn achterwiel zien!! en een tripple, daar begon het mee.
Funny the way it is

pedaalriddergeert
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06

pedaalriddergeert 02 feb 2008 11:15

je bent zo jong als je je voelt, heren van het goede leven!
Even terug naar topic-talk:
Waarom is het toch dat ik veel "profs" en "would-be profs" hoor zeggen/denken dat een triple voor mietjes, sutsjes en watjes is?
Triple of niet heeft hier ook vaak met "een of andere vreemde gedachtenkronkel" te maken!
Schieten maar!:rolleye:

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 feb 2008 14:38

[quote="Pedaalridder Geert"]je bent zo jong als je je voelt, heren van het goede leven!
Even terug naar topic-talk:
Waarom is het toch dat ik veel "profs" en "would-be profs" hoor zeggen/denken dat een triple voor mietjes, sutsjes en watjes is?
Triple of niet heeft hier ook vaak met "een of andere vreemde gedachtenkronkel" te maken!
Schieten maar!:rolleye:[/quote]

Je zegt het antwoord zelf al, omdat ze wannabee's zijn en zich met hun beperkte verbale vermogens willen meten met de fysieke vermogens van een echte prof.

De enige echte reden om geen triple te nemen in de bergen is omdat je het niet mooi vind (3 kettingbladen + lange kooi). Of omdat je het niet practisch vind voor als je weer terug bent in Nederland (overschot aan onbenutte versnellingen).
Als je een lichte rakker bent dan kun je nog wel met een compact uit de voeten.... Ben zelf zo'n 88kg en ik kon met de 34-27 alle bergen wel aan. Echter toen ik kapot zat dan (zoals aan het eind van de marmotte) dan was een nog lichter verzetje wellicht nog welkom geweest (zie de atb-verzetjes die me voorbij reden op hun dikke wielen). Vandaar dat ik me voor dit jaar een campa compact heb aangeschaft met 34-29....

Desalnietemin heeft de triple als voordeel dat je een ruimere keuze hebt in het middengebied en dat je dus sneller kans maakt op een verzet met de voor dat moment juiste cadands.

En daarbovenop geld als een soort grondwet dat als je eenmaal kapot zit (hongerklap, krampscheuten) dat het dan eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoeveel lichter dan nog je verzetje is. En daar is maar 1 oplossing voor: je rit doseren, goed eten+drinken, keihard trainen en veel kilo's afvallen.

pedaalriddergeert
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06

pedaalriddergeert 02 feb 2008 17:59

Duidelijke taal van een ervaren rijder Auke!
Ik ben iets zwaarder dan jij (90) en veel minder ervaren fietser.
Laat voor de zekerheid mijn Koga ombouwen naar triple versie.
Volgens mij kun je beter "wat reserve in versnellingen" overhebben, ook al zou je die helemaal niet nodig hebben.
Uiteraard is veel trainen en afvallen, goed eten/drinken etc. een must.
Enig idee hoe duur zo'n ombouwoperatie zou kunnen zijn (heb nu compact, en korte kooi etc.)?
:/

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 02 feb 2008 18:12

[quote="kool486"]intersantos, waar staaf jij je bewering 'bejaarde friezen'op?
LOOK maakt nog geen carbon rollators volgens mij![/quote]

Sorry mannen, was een grapje. Ging ook zo over ''vroeger''. Ben zelf 40+ en fiets ook met een triple. Oh ja, en ook nog een Brabo....

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 feb 2008 20:46

[quote="intersantos"][quote="kool486"]intersantos, waar staaf jij je bewering 'bejaarde friezen'op?
LOOK maakt nog geen carbon rollators volgens mij![/quote]

Sorry mannen, was een grapje. Ging ook zo over ''vroeger''. Ben zelf 40+ en fiets ook met een triple. Oh ja, en ook nog een Brabo....[/quote]

OMG, een bejaarde brabo.... nou niet teveel zuipen dit weekend he, en met beleid die polonaise in, straks krijg je nog een hartaanval, haha.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 02 feb 2008 20:54

[quote="Pedaalridder Geert"]Duidelijke taal van een ervaren rijder Auke!
Ik ben iets zwaarder dan jij (90) en veel minder ervaren fietser.
Laat voor de zekerheid mijn Koga ombouwen naar triple versie.
Volgens mij kun je beter "wat reserve in versnellingen" overhebben, ook al zou je die helemaal niet nodig hebben.
Uiteraard is veel trainen en afvallen, goed eten/drinken etc. een must.
Enig idee hoe duur zo'n ombouwoperatie zou kunnen zijn (heb nu compact, en korte kooi etc.)?
:/[/quote]

Lijkt me een heel verstandige keuze. Kost je wel wat centen, aangezien je waarschijnlijk met shimano 10-speed rijdt. Nu moet je dus een hele groep kopen, inclusief (linker)shifter(s). De remhoefjes kun je natuurlijk wel bewaren, maar om alle onderdelen los te kopen is ben je waarschijnlijk even duur uit. Een dura-ace triple is er voor zo'n 829eurie, een ultegra SL triple voor 469. Denk dat die Ultegra SL groep heel mooi bij je Koga staat (dat blauw witte frame van je avatar?). Zet je die oude groep op marktplaats, dan valt de schade denk ik best nog wel mee.... Dan wel een 12-27 cassette erbij nemen!

[img=http://www.koga.com/upload/collections/3560756.jpg]

Aan de andere kant hangt het er ook van af hoe lang de tochten zijn die je gaat maken....

En een nog goedkopere alpenvariant is: én korte tochten maken én afvallen tot 75-80kg, dan moet het met die compact wel lukken.

Maar als je die 29 nog achter die 12-27 cassette weet te monteren dan kun je ook uit de voeten met die compact. Dan heb je klein-groot (34-29 ongeveer evenveel meter afstand per omwenteling als een 30-27). Wat het "grote" voordeel van de triple is, is dat je minder grote verschillen per versnelling hebt, en dus een grotere kans op een correct ritme/cadans/flow (niet te licht, niet te zwaar). Hierdoor schijnt het kun je per saldo over de gehele rit (150-180km) relatief zuiniger fietsen. Mijn ervaring met die marmotte is dat je toch tot het gaatje gaat, of dat nou met een triple, een compact, of een prof-verzet is.... Het gaat erom dat je je beperkingen erkent, herkent en kent.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 02 feb 2008 21:03

Ik heb een triple 30-42-52 met een 13-14-15-16-17-18-19-21-23 casette . Ik weeg +/- 105 kg en heb tot nu toe nog nergens af hoeven stappen , al had ik het niet altijd even gemakkelijk.

Met die langzaam oplopende casette zijn de sprongen wat geleidelijker , het is wel een Campa chorus groep.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie