Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

achternaaf Ritchey WCS Protocol

ruurd-jan
Forum-lid

ruurd-jan 23 jan 2008 10:31

Nog geen jaar geleden had ik dit wielsetje aangeschaft. Nu zat ik gisteravond op de fiets en ik dacht goh wat leuk de vogeltjes fluiten, ik doe m'n oordopjes uit en tot mijn verbazing was het m'n achternaaf die piepte. Toen ik thuis kwam en de as draaide voelde je gewoon weerstand en klonk alsof er zand in naaf zit.
Ik zie alleen geen mogelijkheid om de naaf te demonteren aangezien er geen imbusjes of iets dergelijks te vinden zijn. Weet iemand misschien hoe ik deze uit elkaar kan halen om de boel een beetje te smeren ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2008 11:23

Er valt niets aan te smeren, want er zitten industrielagers. Het enige wat je kunt doen is de lagers eruit halen en er nieuwe instoppen. Nieuwe lagers in 't goede formaat vinden kan wel eens wat lastig zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ruurd-jan
Forum-lid

ruurd-jan 25 jan 2008 11:55

Je had gelijk, gister even langs de fm en het lagertje zat helemaal vast. Verhalen over die achternaven kloppen dus helaas.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 25 jan 2008 12:19

Ontwerp is op dat van de AC naven gebaseerd. Ze houden "eeuwig" mits..... je de naven na elke natte rit uit elkaar trekt, goed droogt en met vet weer in elkaar zet. Aan de andere kant kosten de lagertjes ook weinig en zijn ze zo vervangen. Mocht je een lagertje missen dan kan ik nog wel iets regelen.

speric
Forum-lid HC

speric 25 jan 2008 12:37

En mocht Sharkman toch niet de juiste lager(s) hebben, dan heb ik die wel denk ik.
Heb 4 types liggen hier. Voor alle ritchey wielen als het goed is..
Maar je Fm moet er ook zo aan kunnen komen hoor..

perik
Forum-lid

perik 25 jan 2008 12:51

Het is meestal een stuk goedkoper om lagers gewoon bij een lagerhandel te halen ipv bij de fietsenmaker. Ik haal zelf altijd SKF lagers bij de wasmachineonderdelenzaak hier op de hoek! Gewoon het oude lagertje meenemen, het zijn allemaal standaard maten.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 25 jan 2008 13:54

Klopt, ik haal mijn lagers altijd bij een mechaniekzaak. Toen ik daar de eerste keer binnenkwam met de lagers van mijn wiel en vroeg of daar iets speciaal aan was antwoordden ze: nee, ziet er zelfs een goedkoop van chinese makelij uit. Slik, dan betaal je veel geld voor een wiel. Ik steek er nu altijd SKF's in.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie