Afstellen hoogte van je zadel en stuur
- robbebopper
- Forum-lid HC
Misschien is de fiets van je vrouw wel helemaal niet jouw maat. Dan kun je er aan verstellen wat je wilt, maar dan wordt het nooit wat.
Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten:
1)Zadelhoogte: -Als je op de fiets zit, moet je alleen nog met de punten van je tenen de grond kunnen raken.
-Als je op het zadel zit, en je houdt de cranks horizontaal, dan moet je knieschijf boven het hart van de pedaalas zitten.
2)Stuurhoogte: -In principe kan de hoogte van het stuur t.o.v. het zadel enorm varieeren. Hierbij speelt het doel van je racefiets een hoofdrol: bij wedstrijdrenners zie je vaak een grote "drop". Bij hen kan het stuur (bovenkant) soms 10-15 cm lager staan dan het zadel. Bij sommige tourfietsers is dat verschil erg klein, zo'n 2 tot 5 cm.
3)Afstand zadel-stuur. truukje: met je elleboog tegen de punt van het zadel. je vingertopjes komen dan halverwege de stuurpen.
Nogmaals, als de fiets de verkeerde maat heeft, dan wordt het erg lastig om er fijn op te fietsen. Vooral een te grote fiets is onmogelijk om aan te passen. Bij een te kleine maat kun je met een langere stuurpen, en een lange voorvorkpijp, nog wel wat "rommelen".
Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten:
1)Zadelhoogte: -Als je op de fiets zit, moet je alleen nog met de punten van je tenen de grond kunnen raken.
-Als je op het zadel zit, en je houdt de cranks horizontaal, dan moet je knieschijf boven het hart van de pedaalas zitten.
2)Stuurhoogte: -In principe kan de hoogte van het stuur t.o.v. het zadel enorm varieeren. Hierbij speelt het doel van je racefiets een hoofdrol: bij wedstrijdrenners zie je vaak een grote "drop". Bij hen kan het stuur (bovenkant) soms 10-15 cm lager staan dan het zadel. Bij sommige tourfietsers is dat verschil erg klein, zo'n 2 tot 5 cm.
3)Afstand zadel-stuur. truukje: met je elleboog tegen de punt van het zadel. je vingertopjes komen dan halverwege de stuurpen.
Nogmaals, als de fiets de verkeerde maat heeft, dan wordt het erg lastig om er fijn op te fietsen. Vooral een te grote fiets is onmogelijk om aan te passen. Bij een te kleine maat kun je met een langere stuurpen, en een lange voorvorkpijp, nog wel wat "rommelen".
Misschien vind je dit handig?marcovg schreef:Hallo
Wie kan mij helpen met het goed afstellen van mijn zadel en stuur. Op welke hoogte dien ik deze te zetten
Dit omdat ik de fiets van mijn vrouw gebruik en last van mijn onderrug krijg
http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_b ... g_NTFU.pdf
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Robbebopper schreef: ................
......................
Bij mij klopt dit helemaal niet. Dit hangt af van arm/romp/bovenbeen -lengte. Ik heb me laten uitmeten en fiets laten afstellen, als ik mijn elleboog tegen m'n zadel zet, dan kom ik met mijn vingertoppen net tot aan het begin van mijn stuurpen (die dan nog eens 12 cm lang is ook).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- robbebopper
- Forum-lid HC
"slaat helemaal nergens op". Kan wel zo zijn, maar waarom niet. En vooral, waarom jouw "vuistregel" wel.
Op zich is het helemaal geen onlogische gedachte om de lengte van je onderarm te gebruiken. In de paleontologie is het bijv. heel gebruikelijk om op basis van een bot uitspreken te doen over de lengte van het individu waartoe dat bot ooit behoord heeft.
Je zou aan "jouw" regel kunnen voldoen op een manier die ook onwenselijk is, door bijv. het zadel veel te veel naar achteren te schuiven. Op dat moment zit je teveel achter je bracket.
Dus nogmaals, ik ben meestal geneigd om jouw oordeel te geloven, maar graag wel wat meer uitleg.
Op zich is het helemaal geen onlogische gedachte om de lengte van je onderarm te gebruiken. In de paleontologie is het bijv. heel gebruikelijk om op basis van een bot uitspreken te doen over de lengte van het individu waartoe dat bot ooit behoord heeft.
Je zou aan "jouw" regel kunnen voldoen op een manier die ook onwenselijk is, door bijv. het zadel veel te veel naar achteren te schuiven. Op dat moment zit je teveel achter je bracket.
Dus nogmaals, ik ben meestal geneigd om jouw oordeel te geloven, maar graag wel wat meer uitleg.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je begint normaliter met 't afstellen van 't zadel. Die moet op een bepaalde positie komen te staan en die veranderd niet meer. Vervolgens stel je 't stuur met de shifters af. Met 'mijn' vuistregel neem je veel meer lichaamsmaten mee, die allen ter zaken doent zijn. Terwijl de lengte van je vingers er bijv helemaal niet toe doet.
Amclassic-fan schreef:Precies die "regel" slaat echt helemaal nergens op. Wat wel werkt is op je fiets gaan zitten, pak de shifters beet. Je moet de voornaaf nu achter je stuur langs zien of niet zien. Zie je 'm voor je stuur langs dan zit je veel te kort.
Is dat dan weer niet sterk afhankelijk van de vorkgeometrie?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik kan mij goed voorstellen dat je vrouw gewoon een stuk kleiner is. Dan helpt geen 1 vuist regel..
Ik denk dat als je echt geen idee hebt van wat goed is, je wel kunt beginnen met het instellen volgens de elleboog regel, en dan daarna kijken of het in de richting komt..
Maar google eens op fietsmaat of iets dergelijks.. Dan kom je 100 tips tegen..
Maar in de regel zijn vrouwen een cm of 10 kleiner dan mannen, een fiets van een dame van gemiddelde lengte is van maat tussen de 50 en 54 bij mannen ligt dit op 56 tot 60 ergens. Dus ik zou eerst maar eens zien of de fiets niet gewoon wat maten te klein is.
Ik denk dat als je echt geen idee hebt van wat goed is, je wel kunt beginnen met het instellen volgens de elleboog regel, en dan daarna kijken of het in de richting komt..
Maar google eens op fietsmaat of iets dergelijks.. Dan kom je 100 tips tegen..
Maar in de regel zijn vrouwen een cm of 10 kleiner dan mannen, een fiets van een dame van gemiddelde lengte is van maat tussen de 50 en 54 bij mannen ligt dit op 56 tot 60 ergens. Dus ik zou eerst maar eens zien of de fiets niet gewoon wat maten te klein is.