Ombouw vierkant naar Octalink
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Waarom ik wil ombouwen is vrij simpel; op t moment zit er een heel goedkope Shimano Tiagra crankstel op. Als ik (hard) aanzet, dan raakt de ketting de voorderailleur. Buiten is het wat lastiger te zien, maar binnen op de Tacx kun je t prima zien dat de rechtercrank nogal 'flexibel' is. En de (lichte) voorkeur voor Octalink is omdat die veel wordt aangeboden op Ebay en en dus t meest betaalbaar is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik kan me niet voorstellen dat het probleem de crank is, een Tiagra crank moet stijf zat zijn. Waarschijnlijk is het frame gewoon niet meer zo stijf. Gezien het feit dat Giants nooit bijzonder stijf zijn lijkt dat mij de oorzaak. Een Octalink crank gaat daar niets aan verhelpen.
-
abacadabra
- Forum-lid
Amclassic-fan schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het probleem de crank is, een Tiagra crank moet stijf zat zijn. Waarschijnlijk is het frame gewoon niet meer zo stijf. Gezien het feit dat Giants nooit bijzonder stijf zijn lijkt dat mij de oorzaak. Een Octalink crank gaat daar niets aan verhelpen.
Volgens mij betreft dit bij Giant met name de torsiestijfheid bij het balhoofd. Over de bracketstijfheid heb ik nooit problemen gehoord bij Giant. Die is gewoon goed. En Octalink is aantoonbaar stijfer dan vierkant. Dus waarom niet proberen? Het aanlopen kan overigens ook door een wat slingerend kettingblad veroorzaakt worden. Dit komt bij de wat goedkopere bladen eerder voor dan bij duurdere.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ach die onzin over crankstijfheid, Boonen heeft jarenlang met 1 van de slapste cranks op de markt gesprint zonder er ooit 1 woord over te klagen. (Alu Campa met VIERKANTE as).
De stijfheid die een Octalink as toevoegd aan 't systeem is volgens mij ook nog eens in de verkeerde richting. Die TCR's van bepaalde generaties blinken niet bepaald uit in bracket stijfheid, de laatste jaren zijn ze een stuk zwaarder geworden (niet zonder een reden).
De stijfheid die een Octalink as toevoegd aan 't systeem is volgens mij ook nog eens in de verkeerde richting. Die TCR's van bepaalde generaties blinken niet bepaald uit in bracket stijfheid, de laatste jaren zijn ze een stuk zwaarder geworden (niet zonder een reden).
-
abacadabra
- Forum-lid
Amclassic-fan schreef:Ach die onzin over crankstijfheid, Boonen heeft jarenlang met 1 van de slapste cranks op de markt gesprint zonder er ooit 1 woord over te klagen. (Alu Campa met VIERKANTE as).
Ho ho dat is niet helemaal waar. Ik heb Boonen eens flink horen klagen na een verloren sprint in de tour waarna experts van zowel time, waar hij toen op reed, als campa met spoed werden opgeroepen om het probleem op te lossen. Hij kreeg daarna een steviger frame heb ik begrepen. Andere assen had campa toen waarschijnlijk niet. Uiteraard zal hij daar ivm sponsorverplichtingen niet over zijn blijven doorzeuren.
Wat is er mis met de stijfheid van Octalink? Wil je nu wel of geen stijfer geheel? Eigenlijk zeg je nu dat zowel shimano als campa de verkeerde weg in zijn geslagen door hun cranks stijfer te maken. Dat lijkt me toch een vreemd verhaal. Je rijdt zelf nog met een vierkante as dan ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
In mijn nieuwe fiets heb ik een Chorus ultra torque zitten, maar die zit er alleen in omdat ik de fiets daarmee gekregen heb. Als ik zelf een fiets zou samenstellen gaat er gewoon een vierkante Record as in met Chorus carbon crankstel, dat is tenminste gewoon 1 keer de boel monteren en de rest van 't jaar heb je er geen gezeik mee.
In die sprint in de Tour vloog volgens mij z'n ketting eraf, de boel ging iig volledig krom. Dat het crankstel daar de schuld van kreeg, was in mijn optiek niets anders dan Time beschermen. Boonen is daarna gewoon door blijven rijden met aluminium Record crankstellen, omdat hij per sé met 177,5 wilde rijden en die maakte Campa niet in carbon. Als Boonen iets niet bevalt dan houdt hij z'n mond echt niet, zie bijv het gedoe met de Specialized frames afgelopen jaar.
De andere opname van Octalink voegt (bijna) geen zijdelinkse stijfheid toe aan de crank. En juist in die stijfheid zit het probleem. Een crank krom trappen gaat een stuk moeilijker dan het bracket een beetje op zij rijden.
In die sprint in de Tour vloog volgens mij z'n ketting eraf, de boel ging iig volledig krom. Dat het crankstel daar de schuld van kreeg, was in mijn optiek niets anders dan Time beschermen. Boonen is daarna gewoon door blijven rijden met aluminium Record crankstellen, omdat hij per sé met 177,5 wilde rijden en die maakte Campa niet in carbon. Als Boonen iets niet bevalt dan houdt hij z'n mond echt niet, zie bijv het gedoe met de Specialized frames afgelopen jaar.
De andere opname van Octalink voegt (bijna) geen zijdelinkse stijfheid toe aan de crank. En juist in die stijfheid zit het probleem. Een crank krom trappen gaat een stuk moeilijker dan het bracket een beetje op zij rijden.
-
abacadabra
- Forum-lid
Amclassic-fan schreef:In mijn nieuwe fiets heb ik een Chorus ultra torque zitten, maar die zit er alleen in omdat ik de fiets daarmee gekregen heb. Als ik zelf een fiets zou samenstellen gaat er gewoon een vierkante Record as in met Chorus carbon crankstel, dat is tenminste gewoon 1 keer de boel monteren en de rest van 't jaar heb je er geen gezeik mee.
Volgens mij ondergraaf je je eigen stellingen een beetje. Je zegt zelf dat Boonen de schuld gaf aan zijn crankstel dat niet stijf genoeg was. Dat was nu precies mijn punt. Een stijfer crankstel kan helpen. Had campa wel stijfere carbon cranks gemaakt in 177,5 dan was hij volgens jou graag overgestapt. De toenmalige carbon campa cranks waren overigens maar fractioneel stijfer dan de aluminium en bij de huidige series is de chorus stijfer dan de record.
Octalink is overigens in tegenstelling tot wat je vertelt aantoonbaar en meetbaar stijfer dan vierkant. Uiteraard helpt een stijfer frame nog meer maar dat is nu eenmaal minder makkelijk en tegen veel hogere kosten te regelen. De vraagsteller wil graag iets meer stijfheid tegen redelijke kosten. Is Ocatalink voor hem prima toch ?