Ik ben van plan een KMC missing link op mijn ultegra ketting te monteren.
Echter, mijn ketting heeft er nu zo'n 3500km opzitten. Is het nog mogelijk/verstandig om een missing link te monteren? Dit i.v.m. het onderhoud aan de ketting, wat op deze manier een stuk makkelijker is.
Greetings,
KMC missing link
-
- Forum-lid HC
Een ultegra met 3500 km is ver over de houdbaarheidsdatum. Zou de ketting vernieuwen en dan eventueel de link gebruiken.
Zelfs met een missing link wordt het niet aangeraden om de ketting vaak te demonteren.
Volgens mij kun je het onderhoud aan de ketting prima doen zonder de ketting los te koppelen; daar wordt hij echt niet beter van.
Als je toch de missing link wilt gebruiken, dan heb je er volgens mij het meeste gemak c.q. de minste hinder van als je hem direct monteert op een nieuwe ketting. Wat is de prijs van zo'n ding t.o.v. de prijs van een nieuwe ultegra ketting?
Volgens mij kun je het onderhoud aan de ketting prima doen zonder de ketting los te koppelen; daar wordt hij echt niet beter van.
Als je toch de missing link wilt gebruiken, dan heb je er volgens mij het meeste gemak c.q. de minste hinder van als je hem direct monteert op een nieuwe ketting. Wat is de prijs van zo'n ding t.o.v. de prijs van een nieuwe ultegra ketting?
Ben al ver over de houdbaarheidsdatum heen met mijn Ultegraketting (6000 km). Een gewoon kettingpennentje met een kettingpons vastzetten leidde tot een kettingbreuk. Waarschijnlij komdat deze ketting al veel te ver is uitgesleten. Met de missing link rijd ik nu alweer zo'n 1000 km probleemloos.
En waarom rijd ik zo lang met met ketting door? Ach .. ketting, cassette en kettingbladen zijn allemaal aan vervanging toe. Zodra het weer wat beter wordt vervang ik alles in een keer.
En waarom rijd ik zo lang met met ketting door? Ach .. ketting, cassette en kettingbladen zijn allemaal aan vervanging toe. Zodra het weer wat beter wordt vervang ik alles in een keer.
Bij mij slijt de boel wel wat harder door de regen en de modder. Ik rij dagelijks naar mijn werk (30 km enkele reis) en met het weer van de afgelopen dagen ziet mijn fiets er uit als een mountainbike. Ik ga niet iedere dag mijn ketting spoelen. Een keer per week in het weekend.
Als je een mooi weer fietser bent slijt de boel niet zo hard, denk ik. Gisteren mijn cassette (en de rest vervangen) als ik dan de meest gebruikte kransjes over de nieuwe leg, zie ik natuurlijk wel slijtage, maar voordat de boel gaat overslaan of slecht gaat schakelen had ik nog wel een paar duizend km door kunnen gaan.
Overigens oude en nieuw Ultegra ketting naast elkaar gaf een lengteverschil van een cm of zo.
Als je een mooi weer fietser bent slijt de boel niet zo hard, denk ik. Gisteren mijn cassette (en de rest vervangen) als ik dan de meest gebruikte kransjes over de nieuwe leg, zie ik natuurlijk wel slijtage, maar voordat de boel gaat overslaan of slecht gaat schakelen had ik nog wel een paar duizend km door kunnen gaan.
Overigens oude en nieuw Ultegra ketting naast elkaar gaf een lengteverschil van een cm of zo.