Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
jeanke
- Forum-lid
jeanke
24 feb 2008 22:45
Rizlaaf schreef:Vet , olie , vaseline ? Volgens de handleiding van Campa moet er loctite 222 gebruikt worden.
Dit heb ik gedaan (wist wel niet dat het in de Campa handleiding stond) omdat die bout nogal vaak los kwam onderweg. O ja de Loctite 222 is de rose, maar de blauwe gaat ook hoor, met deze deed ik het en sindsdien niet meer losgekomen en gaat nog goed los voor onderhoud ook. Momentsleutel heb je niet nodig, gewoon goed vast met de hand.
-
marconaomi
- Forum-lid
marconaomi
27 feb 2008 21:33
Ik heb op de site van campagnolo gekeken en daar staat inderdaad dat de cups met loctite 222 en handvast aangedraaid moeten worden maar nu heb ik een nieuwe set binnengekregen en daar staat in de beschrijving dat de cups met 32nm aangedraaid moeten worden en er wordt al helemaal niet meer over loctite gesproken.
Ik heb deze dus op de laatst genoemde manier gemonteerd maar hij kraakt nu best wel.
Iemand een tipje want heb alles voor de rest nog een keer gede en gemonteerd maar blijf het houden. Als die onbelast draad totaal geen weerstand en gekraak maar alleen bij belasting???????????????????????????????
-
jeanke
- Forum-lid
jeanke
27 feb 2008 22:10
marconaomi schreef:Ik heb op de site van campagnolo gekeken en daar staat inderdaad dat de cups met loctite 222 en handvast aangedraaid moeten worden maar nu heb ik een nieuwe set binnengekregen en daar staat in de beschrijving dat de cups met 32nm aangedraaid moeten worden en er wordt al helemaal niet meer over loctite gesproken.
Ik heb deze dus op de laatst genoemde manier gemonteerd maar hij kraakt nu best wel.
Iemand een tipje want heb alles voor de rest nog een keer gede en gemonteerd maar blijf het houden. Als die onbelast draad totaal geen weerstand en gekraak maar alleen bij belasting???????????????????????????????
Eigenlijk bedoelde ik Loctite op de bout die in de as zit en beide helften tegen elkaar schroeft.
Op de cups doe je beter geen loctite denk ik, maar montagepasta aan de draad voor je ze monteerd. Het kraken komt waarschijnlijk door droog monteren en dan gaat het alu nogal snel kraken.
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
27 feb 2008 22:59
Jongens toch, lees die uitleg eens grondig.
Ofwel doe je loctite op de draad van de cups als je het brackethuis niet vlakgezet hebt langs de buitenkant ofwel doe je er geen loctite op als het brackethuis wel vlakgezet is en dan draai je vast met 35Nm.
Die binnenbout zet je altijd vast zonder loctite met 42Nm.
Gewoon lezen wat er staat toch?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Livio Livius
27 feb 2008 23:06
Ijzeren Briek schreef:Jongens toch, lees die uitleg eens grondig.
Ofwel doe je loctite op de draad van de cups als je het brackethuis niet vlakgezet hebt langs de buitenkant ofwel doe je er geen loctite op als het brackethuis wel vlakgezet is en dan draai je vast met 35Nm.
En het staat er zelfs uitgelegd in het Nederlands!
What makes the boat go faster?
-
jeanke
- Forum-lid
jeanke
28 feb 2008 16:47
Ijzeren Briek schreef:Jongens toch, lees die uitleg eens grondig.
Jongens toch, leest gij mijn uitleg eens grondig!
Wel even vermelden dat ik die handleiding nooit gelezen heb he! :rolleye:
En ik spreek gewoon uit praktische ervaring. De bout binnenin komt steeds los bij mij en nog vele anderen als ge hem gewoon zo aandraaid. Vandaar dus dat ik er blauwe loctite aangedaan heb en hem dan vastgezet zoals opgegeven. Hij komt nu nooit meer los en gaat toch perfect terug los voor onderhoud.
-
simen
- Forum-lid
simen
28 feb 2008 22:02
En er dringt geen vocht in de schroefdraad.
Nadeel is dan weer dat de bout niet nagetrokken kan worden zonder de loctite te verbreken.
Dat bleek na de eerste rit bij mijn fiets wel nodig.
Ik denk dat de vertande delen zich bij de eerste rit nog wat zetten,zeker als het nieuw is.
Voor wat dat gekraak betreft dat is bij het topic campa ultra torque tov traditioneel ook al het een en ander aan reacties opgetekend
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18804
Zij is ook tegen