Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Skil-Shimano op titanium?

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 27 mar 2008 12:44

Lhotellerie reed idd op een scandium frame, en hij was niet de enige van het Skill-team. Er komt een nog lichtere scandium versie, waarmee later op het seizoen zal worden gereden. De reden waarom Koga met scandium uitpakt is mij onbekend. Als toekomstgericht alternatief voor carbon lijkt het mij niet evident, want ook scandium is beperkt beschikbaar én moeilijk te bewerken en daarom zeer duur. Ik vrees dat qua metaallegeringen zowat alle mogelijkheden zijn uitgeput en dat een of andere relatief goedkope kunstof zal moeten worden ontwikkeld om in de toekomst koolstof te vervangen.

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 04 apr 2008 20:27

De metaal en alu legeringen zijn degelijk niet uitgeput.
Een zeer licht materiaal waar onder andere Merida en Moozes mee werken is het MU9.
Dit is een legering die uitermate licht is maar nog betere mechanische eigenschappen heeft dan scandium.
Bij Moozes hebben ze op basis van dit frame een fiets die onder de limiet scoort van de UCI.
En ook koga is nog niet klaar met alle alu soorten en legeringen.

grtz+mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 05 apr 2008 15:38

De metallurgen hebben effectief nog alternatieven voor carbon te bieden; alleen ligt het probleem bij het prijskaartje voor gelijkwaardige of verbeterde eigenschappen t.o.v. carbon.

Plaats reactie