Beste lezers,
Ik heb een probleem met mijn linker STI shifter van Shimano RX100 (2x7 speed).
Wanneer ik van het kleine blad naar het grote schakel is dat geen enkel probleem en loopt dat heel soepel. Echter wanneer ik van het grote naar het kleine blad ga werkt die niet altijd.
Ik moet de hendel dan naar voren en naar binnen/rechts duwen en dan schakelt hij weer naar het kleine blad. Als ik dit hendeltje gewoon naar binne/rechts duw dan schakelt het soms wel en soms niet naar het kleine blad...
Kortom ik kan niet geheel op de normale manier van mijn grote naar m'n kleine blad schakelen, maar moet de hendel naast het normaal naar binnen/rechts duwen tegelijkertijd ook naar voren duwen.
Wie weet wat het probleem en en nog belangrijker, wat kan ik eraan doen?
linker RX100 shifter doet vreemd
-
karel_venema
- Forum-lid
Het probleem is dat het vet oud en wat hard geworden is. Zeker bij lagere temperaturen wordt het vet nog harder en daardoor blijft er een palletje hangen door het dikke, stugge vet.
Oplossing is simpel en goedkoop. Met WD40 spuitbusje het schakelmechnisme van de shifter inspuiten, dit is soms meermalen nodig om het vet wat te verdunnen/oplossen.
Oplossing is simpel en goedkoop. Met WD40 spuitbusje het schakelmechnisme van de shifter inspuiten, dit is soms meermalen nodig om het vet wat te verdunnen/oplossen.
-
karel_venema
- Forum-lid
Is dit het enige probleem???
Want ik vind het raar dat hij het dan wel doet wanneer ik hem dus naar boven en tegelijk naar binnen druk.
Plus waar kun je dat spul vinden? bij ons in de fietsenwinkels staat het niet
Want ik vind het raar dat hij het dan wel doet wanneer ik hem dus naar boven en tegelijk naar binnen druk.
Plus waar kun je dat spul vinden? bij ons in de fietsenwinkels staat het niet
In de meeste gevallen is dit de oplossing, anders kan je hem beter vervangen.
De- en montage is heel lastig en er zijn geen losse onderdelen van de shifter verkrijgbaar.
WD40 goedkoop bij de Action, anders een gereedschapswinkel, aotomaterialenhandel ( Brezan oid) of eventueel een bouwmarkt
De- en montage is heel lastig en er zijn geen losse onderdelen van de shifter verkrijgbaar.
WD40 goedkoop bij de Action, anders een gereedschapswinkel, aotomaterialenhandel ( Brezan oid) of eventueel een bouwmarkt
-
karel_venema
- Forum-lid
Owkee naja ga ernaar opzoek dan...misschien ook wel bij de halfords... aan welk bedrag moet ik denken en moet ik nadat ik dat spul erin heb gedaan weer een ander smeermiddel in de shifter spuiten?
-
zomerfietser
- Forum-lid
- Contact
WD 40 kost ongeveer 5 à 6 euro per spuitbus en gaat jaren mee. Nadat je het goed in de kiertjes hebt gespoten de schakelaar flink veel bedienen. De vloeistof vocht verdampt vanzelf en laat een smerend laagje achter. Eventueel kun je wat teflon spray gebruiken voor iets betere smerende eigenschappen nadat wd 40 is vloeistof is verdampt.
Als dit niet werkt dan wordt het een lastig verhaal. Slijtage kun je niet wegwerken. Wel heb ik zelf na enig zoeken afgelopen najaar een hagelnieuwe set RSX shifters 8 speed kunnen kopen bij een fm. Lag daar al jaren in een doosje niets te doen. Kosten 40 euri, maar dat is goed zoeken.
Als dit niet werkt dan wordt het een lastig verhaal. Slijtage kun je niet wegwerken. Wel heb ik zelf na enig zoeken afgelopen najaar een hagelnieuwe set RSX shifters 8 speed kunnen kopen bij een fm. Lag daar al jaren in een doosje niets te doen. Kosten 40 euri, maar dat is goed zoeken.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
-
karel_venema
- Forum-lid
Ik denk niet dat het aan de kabels ligt en/of voorderailleur ligt. Deze heb ik goed afgesteld want dat was ook niet helemaal het geval toen dat schakelen niet goed ging. Daarnaast doet hij het gewoon goed (de voorderailleur).
Denk eerder dat het met dat spul is op te lossen of dat er wat stuk is in de shifter (laten we hopen van niet)
Denk eerder dat het met dat spul is op te lossen of dat er wat stuk is in de shifter (laten we hopen van niet)