Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

7 speed naar 8 speed

shota
Forum-lid

shota 29 mar 2008 21:53

beste

een aantal vragen is een oude racfiets met klik comandeur om te bouwen naar een 8 speed met shifters? zo ja hoe gaat dit in z,n werk

gegevens van mijn fiets: heb een wiel met een casette naaf en comandeur met klikschakeling.

als dit gaat kan ik dan mij oude achter en voor deraleur gebruiken?

als het gaat neem ik aan dat ik dan de casette en de ketting moet vervangen geld dit ook voor mijn 2 tandwielen voor?

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 mar 2008 17:13

Je hebt in principe ook een andere achternaaf nodig. Zou eens op zoek gaan naar ouder type shimano rsx 7 spd shifters(voor op het stuur idd die bestaan) Dan hoef je het minste om te bouwen. Als remschakeling je voornaamste doel was tenminste.

Voorderailleur kan wat kritisch zijn en is een ander type bij stuurshifters. (minder snelle hefboomwerking zodat de ketting er niet af wordt gegooid)

corniel
Forum-lid HC

corniel 30 mar 2008 17:20

Ik ben geen expert op dit gebied maar als je veel moet vervangen denk ik dat 9 speed de voorkeur verdient omdat daar makkelijker is aan te komen.

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 30 mar 2008 18:38

Ik heb dit zelf ook een keer gedaan. Inderdaad een andere naaf nodig (achternaaf moet geschikt zijn voor 8 speed, andere cassette, andere ketting, kabelstoppers voor op het frame, shifters, nieuwe remkabels, nieuwe schakelkabels) Daarnaast moet je frame ook geschikt zijn voor een andere naaf. Oudere frames hebben achter minder ruimte dan de nieuwere frames. De inbouwbreedte moet 130mm zijn.

Het achterderailleur en voorderailleur heb ik toen wel gewoon kunnen gebruiken (was exage 500) Dit werkte met sora 8 speed shifters prima.

Nieuwe 7 speed shifters van sora zijn nog nieuw verkrijgbaar (90 euro een set en dan nog kabelstoppers en kabels) Dat lijkt mij als je perse wil de beste oplossing.

Al met al veel kosten. Beter is doorsparen voor een nieuwere fiets. Ik spreek uit ervaring.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Plaats reactie