Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lekke tubes herstellen?

daddyyoyo
Forum-lid

daddyyoyo 30 mar 2008 17:24

Vroeger, wanneer ik nog aan competitie deed, had ik iemand die mijn lekke tubes herstelde. Bestaan die nog? En zo ja liefst in de omgeving van Antwerpen
Every Second Counts

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 31 mar 2008 13:52

Even een andere vraag, hoe kun je een tube netjes herstellen? En zijn deze dan nog geschikt om mee te koersen of enkel om te trainen?
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 31 mar 2008 14:42

Kan wel maar dan enkel nog voor training en het geheel wordt er niet sterker op.

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 31 mar 2008 21:46

Ok, duidelijk. Heb zojuist een setje Eurus voor tubes aangeschaft. Aangezien dit mijn koerswielen gaan worden zijn de lekke tubes waarschijnlijk voor de prullenmand. Voor training heb ik mn setje eurus voor clinchers.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 mar 2008 23:29

fdegrove heeft uitgebreide posts staan die in je de search kunt vinden; hierin legt hij uit hoe je tubes kunt herstellen.

Dat zijn mening haaks op de Sharkmans post van hierboven zal niemand verbazen.

* !! Overigens is dit geen stellingname aangezien ik 0,0 ervaring met tubes heb.

piti
Forum-lid

piti 01 apr 2008 00:28

Toen ik nog met trainde met gemaakte tubes heb ik tijdens mijn vakantie in Italie twee keer een klapband gekregen in de afdaling. Sindsdien heb ik nooit meer met gemaakte tubes gereden. Tubes zijn alleen om mee te koersen en indien je ze lek rijdt moet je ze gewoon weggooien. Trainen kun je veel beter met draadbanden, omdat je een reserve tube niet goed vast krijgt op de velg en de kans bestaat dat de tube van de velg komt met alle gevolgen van dien.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 01 apr 2008 10:19

Ik heb ook niet gezegd dat je je tubes weg moet gooien maar ik zou gerepareerde tubes nooit in extreme situaties gebruiken. (elke fabrikant raadt reparatie ook expliciet af en dat is ook niet voor niets).
Ik kan tubes perfect maken en deed dit in het verleden ook altijd zelf. Feit is dat je de hieldraad nooit meer zo sterk kunt krijgen als bij de originele tube (de binnenband is prima te repareren als e.e.a. eenmaal open ligt.
Mijn zorg zit hem in het feit dat een tuben een combinatie is van band, lijmlaag, stootlint, lijmlaag en velg. Als je het stootlint lostrekt van de band krijg je het na reparatie nooit meer zo stevig op de tube gelijmd als de fabrikant dat kan (bovendien spoort de band vaak stukken minder dan bij het origineel zeker als een tube al eens geplakt is geweest).
Aangezien de kracht van een tube in de mooie loop zit en in de eenheid tussen band en velg zou ik een gerepareerde tube dus nooit meer onder extreme omstandigheden (afdalingen, wedstrijd) gebruiken (bovendien plak ik mijn tubes zodanig dat de banden vaak niet meer heel zijn na het verwijderen dus dan is de oplossing helemaal simpel (en bijkomend: als je met wielen van bijna 3000 Euro rijdt ga je imho. niet besparen met een paar gerepareerde tubes (die je dan prima op een set trainingswielen op kan rijden)

Plaats reactie