Vervangen Campy kettingblad 39 --> 42 t.
Weet iemand toevallig of je zonder problemen het kleine kettingblad (39 tands) van een Campagnolo dubbel crankstel (in dit geval Chorus) kunt vervangen door een 42 tands blad? Grote blad is trouwens 53-tands. Volgens mij zijn er wel 42-tands bladen te krijgen maar worden de cranks altijd standaard met 39-53 geleverd. Heb 'm op m'n triathlonfiets zitten waarmee ik voornamelijk op vlakke parcoursen in NL rij, voor trainingen is het wel eens handig om lekker op het kleine blad te kunnen spinnen maar daar is de 39 eigenlijk net te klein voor dus ik gebruik 'm nu in de praktijk nooit.
Geen probleem, vroeger reed ik geloof ik met een 52/44 op het vlakke.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen proleem; ik rij zelf met Centaur 53/42.
Ik heb de 39T vervangen door een TA Specialites VENTO 42T blad (kost iets van 20-25 euro).
Ik heb de 39T vervangen door een TA Specialites VENTO 42T blad (kost iets van 20-25 euro).
De verwarring ontstond een beetje omdat Campagnolo komt met de aanduiding "53 voor 39 tands" bij het grote kettingblad, suggererend dat er aparte combi's 53-39 en 53-42 zijn, hoewel ik me dat ook niet echt kan voorstellen dat dit zo verschillend zou zijn. In ieder geval handig om de ervaring van anderen te horen, bedankt allen!
Scepticus schreef:Is uiteraard mogelijk, waarom zou dat niet kunnen?
dschuring schreef:De verwarring ontstond een beetje omdat Campagnolo komt met de aanduiding "53 voor 39 tands" bij het grote kettingblad, suggererend dat er aparte combi's 53-39 en 53-42 zijn, hoewel ik me dat ook niet echt kan voorstellen dat dit zo verschillend zou zijn. In ieder geval handig om de ervaring van anderen te horen, bedankt allen!
Scepticus schreef:Is uiteraard mogelijk, waarom zou dat niet kunnen?
De aanduiding "53 voor 39 tands" slaat op de positie van de nokjes/pennetjes aan de binnenzijde van het buitenblad. Deze zijn in dit geval precies zo geplaatst, dat er snel en precies geschakeld kan worden van de 39 naar de 53.
Indien de 39 wordt vervangen door een 42 zal dit net iets minder snel/exact schakelen (dan Campagnolo dit in gedachten had).
Ik merk het verschil echter niet echt.
Campagnolo maakt het misschien wel wat erg bont met haar streven naar perfectie. (voor de meeste gebruikers dan).
Ze gaan zelfs zo ver dat ze voor de Compact twee verschillende 50T kettingbladen hebben; eentje voor 50-34 en een voor 50-36.
Op mijn "zomerfiets" heb ik de 50-34 vervangen door 50-39 en ook daar merk ik eigenlijk geen verschil tijdens het schakelen; misschien dat het net even iets minder flitsend gaat, maar nog steeds snel en goed (genoeg).