Hallo,
ik heb een vraag die misschien niet direkt te beantwoorden is, maar misschien dat iemand mijn probleem herkent en een oplossing weet.
Als ik rustig fiets heb ik geen last van een tik maar als ik aanzet hoor ik een tik bij iedere omwentelingen van mijn pendalen. Ik heb mijn fiets al weggebracht naar de fietsen maker voor een beurt en de betreffende tik. Deze heeft mijn cranck volledig uitelkaar gehad en nagekeken. Ik heb zelf het voorste grote blad vervangen en tevens mijn ketting. Maar ondanks dat blijft de tik. Als ik overschakel naar een ander versnelling (zowel voor als achter op een ander kettingwiel) blijft de de tik (soms zelfs gevolgd door meerdere tikken tijdens een omwenteling van mijn pedalen). Hoewel ik niets voel van de tik, vind ik het toch irritant. Wie kan mij helpen ??
tikken tijdens aanzetten
-
zomerfietser
- Forum-lid
- Contact
Hallo Edba,
Wellicht zit er speling in je pedaal. Heb je de tik ook wanneer je andere pedalen monteert? Overigens zelf ook gehad en bij mij ook niet het cranckstel en de pedalen bleken het niet te zijn. Uiteindelijk bleek er een spaak in het voorwiel niet helemaal strak te zitten. Als je aanzet dan trek en duw je vaak ook aan het stuur. Gevolg druk op het wiel en iedere keer bij aanzetten zat die spaak te rommelen en echt irritant te tikken. Nu de spaken gespannen en probleem is weg.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Wellicht zit er speling in je pedaal. Heb je de tik ook wanneer je andere pedalen monteert? Overigens zelf ook gehad en bij mij ook niet het cranckstel en de pedalen bleken het niet te zijn. Uiteindelijk bleek er een spaak in het voorwiel niet helemaal strak te zitten. Als je aanzet dan trek en duw je vaak ook aan het stuur. Gevolg druk op het wiel en iedere keer bij aanzetten zat die spaak te rommelen en echt irritant te tikken. Nu de spaken gespannen en probleem is weg.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
Welkom in de wereld van de tik in je fiets 
Ik ben er ooit helemaal gek van geworden.
Precies zoals jij omschrijft, een tik bij het aanzetten, vooral in beklimmingen.
Ik dacht dat ik het nergens in kon vinden, maar....
Ben erachter gekomen dat het bij mij te maken heeft met zand! Ja ja, zand!
Eens in de zoveel tijd verwijder ik mijn zadelpen en maak die helemaal schoon en daarbij ook de binnenkant van het frame waar hij weer in gaat.
De grootste boosdoener bij mij waren de velgen in zijn ophanging. Als tussen die 2 contactpunten zand komt bij mij dan krijg ik de "tik". Als ik alles goed heb schoongemaakt is het weer helemaal over.
Succes ermee en ik hoop dat het werkt voor je.
Ik ben er ooit helemaal gek van geworden.
Precies zoals jij omschrijft, een tik bij het aanzetten, vooral in beklimmingen.
Ik dacht dat ik het nergens in kon vinden, maar....
Ben erachter gekomen dat het bij mij te maken heeft met zand! Ja ja, zand!
Eens in de zoveel tijd verwijder ik mijn zadelpen en maak die helemaal schoon en daarbij ook de binnenkant van het frame waar hij weer in gaat.
De grootste boosdoener bij mij waren de velgen in zijn ophanging. Als tussen die 2 contactpunten zand komt bij mij dan krijg ik de "tik". Als ik alles goed heb schoongemaakt is het weer helemaal over.
Succes ermee en ik hoop dat het werkt voor je.
Heb precies herzelfde bij mij is het de klemming van de snelspanner in mijn voorvork. Af en toe goed schoonmaken en wat van dat witte montagevet ertussen en ik ben er weer even vanaf. En hoe het kan weet ik niet, maar met vochtig weer hoor ik het nooit, alleen bij droog weer.
Ooit actief als Ophetkantje
-
fredkarsten
- Forum-lid
Vocht smeert als het ware en daarom verdwijnt het geluid dan tijdelijk.
Toch een teken dat er ergens vet tussen moet.
Toch een teken dat er ergens vet tussen moet.
gaat niet, bestaat niet!
Het kan ook zijn dat je trapas niet helemaal vast zit dat zorg ook voor een tik(bij wat meer kracht)
Om het te checken:
Ga naast de fiets staan en doe de ene crank helemaal naar beneden en druk hier even hard met je voet op, ga nu naar de anderenkant van de fiets en doe dan die crankarm naar beneden en druk hier ook weer hard met je voet op, hoor je een tik dan is het je trapas.
Om het te checken:
Ga naast de fiets staan en doe de ene crank helemaal naar beneden en druk hier even hard met je voet op, ga nu naar de anderenkant van de fiets en doe dan die crankarm naar beneden en druk hier ook weer hard met je voet op, hoor je een tik dan is het je trapas.
Cube Agree GTC