Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

frame-positiefs en negatiefs

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 jan 2011 09:27

Aangezien ik toch wel redelijk wat klachten ivm breuk van carbonracers hoor zou ik graag de meningen /ervaringen ivm racers of mtb's van verschillende materialen ( staal, alu, titanium, carbon,..) kennen. + bij melding van problemen eventueel ook het gewicht van de fietser vermelden.
Uit welk materiaal zal jullie volgende fiets bestaan?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 jan 2011 09:31

Wat mij betreft hoeft die onderwerp echt niet. Dit gaat een draadje vol vooroordelen en cowboyverhalen worden.
Vrijwel elke fabrikant heeft wel eens een slechte serie op de markt gebracht, ongeacht het gebruikte materiaal.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

tiest
Forum-lid HC

tiest 27 jan 2011 09:42

Mijn fiets bestaat uit carbon, zo ook de volgende. Waarom? Omdat het gewoon goed functioneert.

Imho niet echt een nuttig topic +1 voor D75.

geer
Forum-lid

geer 27 jan 2011 09:48

Nou, best interessant. Waarom?

Mijn verschillende fietsen waren:
Staal->Alu->Alu/carbon->en nu Carbon-> (ik ben inderdaad wel benieuwd uit welk materiaal mijn volgende fiets gaat bestaan. Maw, wat is nieuw over 4 of 5 jaar?)

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 27 jan 2011 10:00

De uci zou de regel van de diamant voor moeten laten vallen zodat er eindelijk evolutie van het frame kan plaats vinden. Dit is al eens geweest maar helaas is er toen een stokje voor gestoken. Dan kan je met carbon veel betere frame's bouwen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2011 10:07

Er komt niets nieuws Geer. Op staal is ook 100 jaar op rond gereden ;)

Die diamant frames zijn me een zorg, ik vind dat wel prima. Laatste hersenspinsels van de UCI vind ik alleen volslagen belachelijk, ze willen dat ieder component door de UCI goed gekeurd moet worden. Voor een monocoque frame moet er $14500 voor de keuring betaald worden en een frame in iedere maat aangeleverd worden. En tot overmaat van een ramp moet er daarna een lelijke 'UCI approved' sticker opkomen. Na frames en vorken willen ze dit daarna voor ieder component invoeren :rolleye: :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

edwin01
Forum-lid

edwin01 27 jan 2011 10:35

Ook voor een snelspanner of een voorderailleurklemband?

Sukkelz.......

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 jan 2011 12:10

Daniel1975 schreef:Wat mij betreft hoeft die onderwerp echt niet. Dit gaat een draadje vol vooroordelen en cowboyverhalen worden.
Vrijwel elke fabrikant heeft wel eens een slechte serie op de markt gebracht, ongeacht het gebruikte materiaal.

Indien je dit denkt mag het voor mij op slot, geen probleem.
't is niet de bedoeling van merken te beoordelen wel van materialen omdat ik van een alu racer naar carbon ben overgestapt ( momenteel zonder problemen) maar mij wel afvraag of sommigen zich de overstap al niet hebben beklaagd en of er weml degelijk verschil te voelen is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2011 12:40

Probleem zit 'm in 2 zaken:
1 iedereen wil maar lichtere frames, die wel stijf zijn -> Gevolg de boel wordt kwetsbaarder
2 op veel frames wordt een dikke laag verf gekwakt (vooral bij wit is het nodig). Frame werkt een beetje -> Gevolg, paint cracks.

Wat betreft punt 1 maakt 't niet uit waar je 't frame van maakt. Als je 't randje op zoekt van wat er mogelijk is, dan gaan er gewoon meer frames scheuren. Maar volgens mij valt 't wel mee met de scheurende frames. Veel 'scheurende' frames hebben enkel paint cracks en daarnaast is 't verschil met 15 jaar geleden dat je nu op 't internet van iedereen kan lezen als 't frame scheurt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie