Kleine tik
-
buckrogers
- Forum-lid
Bij mijn nieuwe fiets (deRosa Avant afgemonteerd met Record compact) hoor ik een kleine tik. Ik heb inmiddels al het crankstel gedemonteerd, ingevet en opnieuw gemonteerd wat niet mocht helpen. Het rare is dat je het alleen hoort bij rustig fietsen. Als ik kracht zet hoor je de tik niet. Iemand suggesties waar het aan kan liggen? Kan het aan de cubs liggen?
Zo'n klein tikje kan allerlei oorzaken hebben. Kijk eens of de kettingbladboutjes voldoende vast zitten. Verder: schroefdraad pedalen invetten, zadelpen invetten (bij alu zadelpen) en vastzetten, uitvalpatten voor- en achterwiel schoonmaken.
Ik heb hetzelfde maar dan andersom. Bij rustig fietsen hoor ik niets, zet ik meer kracht dan hoor ik bij iedere pedaal slag een tikje. Ik ben niet zo'n held met sleutelen dat ik het crankstel zelf demonteer. De FM heeft het ook niet kunnen verhelpen.
-
kilometervreter
- Forum-lid
Bij mij was het de uitvalnaaf van alu die in mijn carbonframe zat geschroefd en gelijmd. Daar was speling in gekomen. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voor de speling dusdanig was dat het zichtbaar werd. Opnieuw vastgezet en de tik was weg.