Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Klinker rondjes

mverduijn
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2006 09:35

mverduijn 22 apr 2008 18:16

Afgelopen zondag stond ik aan de start in Steenbergen, Amateur A.

Het was een zogenaamd klinker rondje, ik kreeg daar ook het gevoel dat ik mijn kracht niet goed over kon brengen, en verloor veel meters.

Waar ligt dit aan?

Misschien andere wielen of banden te hard?
Of misschien ben ik wel te slecht, wie weet?

Wie heeft er een suggestie?
Tsjaa....., doortrappen dan maar?

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 22 apr 2008 19:08

Hoeveel weeg je? Lichte renners hebben over het algemeen wat meer moeite met klinkers dan zware krachtpatsers....
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

wouter1992
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:41

wouter1992 22 apr 2008 21:24

Zelf ben ik vrij licht en op de klinkerrondjes moet ik altijd goed achter op mijn zadel zitten op niet helemaal over de weg te stuiteren. Ook moet je niet in een te licht verzet rijden. Mij is altijd geleerd om op klinkertjes net wat zwaarder te trappen.
time vx special pro / trek 9.8 oclv.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 22 apr 2008 21:41

Bandenspanning is in zulke parcoursen nog belangrijker dan op glad asfalt! Zorg dat je niet al te veel pompt dus. Wat Wouter zegt over het verzet klopt inderdaad! Je souplesse wordt enigszins verstoord door de trillingen, waardoor je beter wat zwaarder kunt trappen. Positie op de fiets is persoonlijk, maar achter op je zadel zitten kan helpen het achterwiel wat beter aan de grond te houden. De een geeft voorkeur aan handjes op het stuur, de ander op de shifters, en weer een ander in de beugel. Aangezien je in de koers zit, zou ik ze toch in de beugels houden i.v.m. meer controle en een diepere zit.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 23 apr 2008 17:12

Steenbergen rij ik NOOIT meer. Ik ben een liefhebber van "echte" criteriums, maar dit rondje is domweg gevaarlijk. Als je bijvoorbeeld in dat nauwe straatje voor de laatste bocht op zo'n paaltje klapt, en er staan er nogal wat, ben je gewoon klaar.

Even on-topic: op dergelijke rondjes moet je niet meer dan 7 bar in je banden doen. Ik ben wat zwaarder en groter, maar ook ik doe dat niet. Als ik jou was en je bent rond de 70 kg, zou ik zelfs eeder richting 6,5 gaan.
Gang is alles...

wenum
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 nov 2007 15:23

wenum 23 apr 2008 17:18

Inderdaad, ik reed De Wijk met 8,5 bar achter en 8 voor.
Ik had gewoon pijn in me handen vanaf ronde 1
Dat doe ik dus ook nooit meer.

Maar met een lagere bandenspanning heb je toch wel minder grip?

mverduijn
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 feb 2006 09:35

mverduijn 23 apr 2008 19:29

Ik weeg zelf rond 85kg, redelijk zware en grote renner dus, het zou me dus wel redelijk af moeten gaan. maar ik had mijn bandjes ook op 8+bar staan, en gebruikte mijn Zonda wielen, misschien beter een handgespaakte set kunne kiezen of maakt dat niet veel verschil, heb nog cpx33 liggen?
Tsjaa....., doortrappen dan maar?

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 29 apr 2008 16:14

wenum schreef:Inderdaad, ik reed De Wijk met 8,5 bar achter en 8 voor.
Ik had gewoon pijn in me handen vanaf ronde 1
Dat doe ik dus ook nooit meer.

Maar met een lagere bandenspanning heb je toch wel minder grip?


zo erg was de wijk toch niet? ik reed daar ook, niks aan de hand bij mij ;), weet niet welke categorie je rijdt maar zal dan toch eens omloop door het land van bartje/wim hendrix trofee, of de kasseienomloop van exloo proberen :D
Trainen is voor talentlozen =P

yourivannoorden
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 apr 2008 22:48

yourivannoorden 29 apr 2008 21:56

ik ben nog geen 60 kilo en reed steenbergen bij de junioren gewoon 8 bar
als je 6.5 bar rijd heb je wel heel veel weerstand

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 apr 2008 22:38

Onzin, de ideale luchtdruk is gewoon afhankelijk van jouw gewicht en de ondergrond. Als je met 8 bar over klinkers of kasseien gaat rijden terwijl je 60 kg weegt en 23 mm banden/tubes hebt, dan ben je gewoon onnodig aan 't stuiteren en daardoor neemt de rolweerstand juist toe.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 30 apr 2008 22:55

Inderdaad. I Agree. Daarom vermijd ik zowieso klinker en kasseien rondjes. Met mijn 60/65kg rijd dat gewoon niet lekker en kom ik toch niet voor in.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 01 mei 2008 22:27

Kasseirondes rijd ik juist met 8 a 9 bar! om te voorkomen op stootlek of dat me banden te zacht staan en de velgrand bij me tubes raken...

Was in Kassei Omloop Exloo vorig jaar een mooi voorbeeld van, de Restore dames reden met verschillende spanningen in hun banden, het viel de mechanieker op dat bij degene die ze iets zachter wilde hebben allemaal lek reden dan die er 8/9 bar in hadden staan. Zelfde bij DSB rensters.
Afbeelding

Plaats reactie