Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

te lang zadelpen of te grote maat???

danielle1986
Forum-lid

danielle1986 04 mei 2008 20:16

Ik heb een vraag,
ik ben deze week bij iemand wezen kijken voor een racefiets, http://link.marktplaats.nl/166755667 en vroeg me wat af,
het zadel zat namelijk te hoog en kon niet lager, stak 10cm boven frame uit
alleen ik vraag me af is het mogelijk om een kleinere zadelpen erin te zetten
of is de maat niet goed,

ik ben ongv 1.63 cm lang

alvst bedankt

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 04 mei 2008 20:30

In principe moet het mogelijk zijn om een kortere zadelpen te monteren, waarbij je altijd rekening moet houden met een minimum lengte die de zadelpen in het frame moet zitten. Maar ter info: waarom kan de zadelpen niet lager?

Het is altijd verstandig om je eerst deskundig te laten opmeten voordat je een fiets aanschaf. Daarbij is niet alleen de lengte van de zitbuis (en daarmee de hoogte van je zadel) van belang, maar ook o.m. de lengte van de bovenbuis. Je lengte is een gegeven, maar daarmee weten we niet wat je binnenbeenlengte, romplengte, armlengte zijn, hoe lening je bent, en of je dieper of juist meer rechtop op je fiets zit.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

danielle1986
Forum-lid

danielle1986 04 mei 2008 20:40

Er zit een soort van uitstulping in het frame waardoor deze niet lager kan,
Mijn binnenbeen lengte is 73 cm en bij de meting van deze site:

http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm

kom ik ongv 49.6 uit

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 04 mei 2008 20:57

Uitstulping in het frame? Zit er een deuk in / is het frame beschadigd? Wat is de maat van het frame in kwestie? En wat is de url van de metingsite?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

danielle1986
Forum-lid

danielle1986 04 mei 2008 21:08

de verkoper zei dit , dacht eerst dat het aan het bidonhouder lag, maar dit was niet zo...maat 50
de url van de site staat boven in mijn andere reactie

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 04 mei 2008 21:16

Danielle1986: heb je zelf je binnenbeenlengte gemeten? En ook nog dit: het lijkt erop dat het om een MTB frame gaat. Ik ben zelf niet zo thuis in het MTB wereld, maar het lijkt me dat je ook voor een MTB de maat van de bovenbuis moet weten. En die kun je niet bepalen aan de hand van alleen je binnenbeenlengte. Ieders lichaam is anders een de verhoudingen tussen de binnenbeenlengte en romplengte en armlengte kunnen van persoon tot persoon verschillen. Kortom: tenzij je een ervaren fietser bent met kennis van zaken, lijkt het mij verstandiger om je eerst helemaal te laten opmeten bij een deskundige fietsmaker voordat je een frame koopt. Het is ietjes meer werk en een kost een klein beetje geld maar kan je straks een hoop ellende en veel meer geld besparen.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 04 mei 2008 23:05

kan de zadelpen niet ingekort worden. netjes recht zagen/ snijden, scherpe randjes wegschuren, en let op de minimale lengte die het frame in moet. 1/3 van totale lengte houd ik zelf aan, maar dit kan verschillen per model
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 04 mei 2008 23:24

Ik meen te hebben gelezen dat bij aluminium frames de zadelpen minimaal 10 cm in de zitbuis moet zitten om de risico te verkleinen dat de zadelpen de zitbuis beschadigd als je op de fiets zit.

rik.a
Forum-lid

rik.a 05 mei 2008 01:25

Ik vind die site een beetje dubieus ik vul (voor de lol(mijn fiets is goed)) 80 in (dat is mijn binnenbeenlengte) en er komt voor zadelhoogte 86.4 uit, volgens mij zijn dan mijn beentjes te kort om bij mijn pedalen te komen.
En dat terwijl mijn framehoogte wel klopt met mijn eigen fiets.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 05 mei 2008 01:30

danielle1986 schreef:Ik heb een vraag,
ik ben deze week bij iemand wezen kijken voor een racefiets, http://link.marktplaats.nl/166755667 en vroeg me wat af,
het zadel zat namelijk te hoog en kon niet lager, stak 10cm boven frame uit
alleen ik vraag me af is het mogelijk om een kleinere zadelpen erin te zetten
of is de maat niet goed,

ik ben ongv 1.63 cm lang

alvst bedankt

Een zadelpen die 10 cm uit het frame steekt is bij een traditioneel frame een mooie maat. Als de pen moet zakken is in 99% van de gevallen het frame gewoon te groot.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 05 mei 2008 12:09

Rik.A schreef:Ik vind die site een beetje dubieus ik vul (voor de lol(mijn fiets is goed)) 80 in (dat is mijn binnenbeenlengte) en er komt voor zadelhoogte 86.4 uit, volgens mij zijn dan mijn beentjes te kort om bij mijn pedalen te komen.
En dat terwijl mijn framehoogte wel klopt met mijn eigen fiets.

Meet het eens na, je zul verrast zijn. ;-)

Bij mij komt deze methode goed in de buurt (het is natuurlijk maar een richtlijn). Binnenbeenlengte 89, zadelhoogte 96.

rik.a
Forum-lid

rik.a 05 mei 2008 12:15

mijn zadel staat al hoger dan de club had gemeten en berekend, die hadden 70cm, ik nu 73cm en er kan echt niks meer bij, kan komen omdat het met de benen dicht was, en geen 15cm.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie