Bij de bovenste bevestigingsnok van mijn bidonhouder ontdekte ik 2 kleine haarscheurtjes (1-2 mm) in mijn frame (Colnago Dream b-stay, 2003). De oorzaak is vermoedelijk een losgeraakt busje (die waar het boutje van de bidon in gaat) dat is gaan 'werken'. Het busje zit inmiddels weer vast, maar de scheurtjes zitten er natuurlijk nog steeds. Het is niet helemaal duidelijk of de scheurtjes alleen in de lak zitten, of ook in het alu (ik vrees het laatste).
Uiteraard naar de FM geweest waar ik het frame vandaan heb. Deze heeft met codagex (importeur) contact opgenomen. Frame valt nog onder garantie (5 jaar). Ik ga geen nieuw frame krijgen, maar men gaat het repareren. Daarvoor ben ik het frame dan wel 6-8 weken kwijt! Aangezien ik geen reservefiets heb is dit nu -zo midden in het seizoen- geen optie. Codagex geeft het advies er tot einde van het seizoen mee te blijven rijden en het frame dan op te sturen. De FM (zeer ervaren monteur) denkt dat dit wel moet kunnen, zolang ik de scheurtjes 'goed in de gaten blijf houden'...
Is dit verstandig? Is mijn frame na reparatie weer betrouwbaar? Iemand ooit iets soortgelijks gehad? Indien iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft, dan hoor ik het graag!
[img=http://img505.imageshack.us/img505/1355 ... jesyy6.jpg]
Haarscheurtjes bij bidonnok; advies?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
thijsmerak
- Forum-lid
tsja.. grote scheuren beginnen bijna altijd klein, stiekem toch maar hopen dat het enkel de lak is..
Als het wel het aluminium wat gescheurd is weet ik niet hoe mooi ze dat willen maken in de fabriek, maar denk dat enige andere optie een nieuw frame is.
Doorblijven fietsen kan wel, maar de vraag blijft voor hoe lang. Het blijft een risico om te blijven rijden. (vergelijk het met een sterretje in de voorruit van je auto)
Maar plaats eens een fototje van de scheurtjes, dan kunnen wij fietsers het beter 'beoordelen' of zijn ze daar te klein voor?
Als het wel het aluminium wat gescheurd is weet ik niet hoe mooi ze dat willen maken in de fabriek, maar denk dat enige andere optie een nieuw frame is.
Doorblijven fietsen kan wel, maar de vraag blijft voor hoe lang. Het blijft een risico om te blijven rijden. (vergelijk het met een sterretje in de voorruit van je auto)
Maar plaats eens een fototje van de scheurtjes, dan kunnen wij fietsers het beter 'beoordelen' of zijn ze daar te klein voor?
mijn zus fiets heeft ook al een heel tijdje zo'n scheurtje in haar alu frame op de schuine buis bij het bovenste vijs-gat van haar drinkbushouder... scheurtje is evenwijdig met het frame,
ze fietst niet veel, maar nooit problemen me gehad
ze fietst niet veel, maar nooit problemen me gehad
Foto's maken is sowieso geen slecht plan. 'k Zal vanavond eens kijken of ik er een paar op het forum kan zetten. FM en ik dachten ook dat een nieuw frame de enige optie was, maar Codagex beweert dat ze het kunnen repareren(?!) Ik hoop eigenlijk dat het ze gaat lukken, ik ben behoorlijk gecharmeerd van mijn frame namelijk.
Komende maanden blijf ik gewoon op het frame rondrijden en moet ik maar hopen dat de scheurtjes niet al te snel groter zullen worden...
Komende maanden blijf ik gewoon op het frame rondrijden en moet ik maar hopen dat de scheurtjes niet al te snel groter zullen worden...
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
update: met foto. Reacties nog steeds erg welkom!
TNX!
TNX!
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ziet er toch dubi uit.
Zit het nokje nog wel vast? of zit dat wat los? Dan is het toch echt het frame.
Zo'n nokje is wel een kritieke plek. Daar komt toch veel vocht en sportdrank uit lekkende bidonnen op en dat is voor de lak niet fijn. Maar dit ziet er wel twijfelachtig uit.
Rottig moment in het seizoen maar ik zou toch niet met een veilig gevoel op die fiets rondrijden.
Zit het nokje nog wel vast? of zit dat wat los? Dan is het toch echt het frame.
Zo'n nokje is wel een kritieke plek. Daar komt toch veel vocht en sportdrank uit lekkende bidonnen op en dat is voor de lak niet fijn. Maar dit ziet er wel twijfelachtig uit.
Rottig moment in het seizoen maar ik zou toch niet met een veilig gevoel op die fiets rondrijden.
Na het bekijken van de foto zou ik zeggen dat het scheurtjes in de lak zijn en er dus weinig aan de hand is. Goed te zien aan dat stukje lak dat eraf is: de scheurtjes daaronder zien er vergelijkbaar uit met die lange scheur omhoog.
Ik heb jaren op een Ridley gereden met vergelijkbare scheurtjes rond het balhoofd, die zaten ook alleen in de lak. Die zagen er echt hetzelfde uit. Bij verkoop van die fiets bleken er op meerdere plekken van dat soort kleine scheurtjes te zitten, waaronder ook rond de bidonbusjes. Ik zal eens kijken, misschien heb ik er nog wel een foto van.
Nog een argumentatie: ik kan me niet voorstellen dat dit (net) gerepareerd kan worden als het ik het metaal zit. Ik denk zo dat de reparatie uit een nieuwe laklag zal bestaan.
Zou me dus nergens druk om maken, gewoon doorfietsen, en aan het eind van het jaar weer eens langs de FM gaan. Ik zou gerust op deze fiets gaan zitten.
Maar wat zegt je FM? Dat je er mee door kan rijden, maar wat is zijn argumentatie? Ik kan me niet voorstellen dat die je door laat rijden op een frame met een scheur in het metaal...
Ik heb jaren op een Ridley gereden met vergelijkbare scheurtjes rond het balhoofd, die zaten ook alleen in de lak. Die zagen er echt hetzelfde uit. Bij verkoop van die fiets bleken er op meerdere plekken van dat soort kleine scheurtjes te zitten, waaronder ook rond de bidonbusjes. Ik zal eens kijken, misschien heb ik er nog wel een foto van.
Nog een argumentatie: ik kan me niet voorstellen dat dit (net) gerepareerd kan worden als het ik het metaal zit. Ik denk zo dat de reparatie uit een nieuwe laklag zal bestaan.
Zou me dus nergens druk om maken, gewoon doorfietsen, en aan het eind van het jaar weer eens langs de FM gaan. Ik zou gerust op deze fiets gaan zitten.
Maar wat zegt je FM? Dat je er mee door kan rijden, maar wat is zijn argumentatie? Ik kan me niet voorstellen dat die je door laat rijden op een frame met een scheur in het metaal...
Bedankt voor de reacties!
Bidonnokje zat los, maar heb ik inmiddels weer vastgezet. Sindsdien weer 500-1000 km mee gereden, en hij lijkt nu vast te blijven zitten.
Ik heb Codagex niet zelf gesproken, maar ik meen toch dat zij wel degelijk een reparatie aan het metaal wilden uitvoeren (als de scheurtjes daar al inzitten). Ik kan me dar niet heel veel bij voorstellen (meestal boor of vijl je zoiets uit, zodat de scheurtjes niet groter worden, maar of dat hier ook kan??)
De scheurtjes zitten (nog) niet op een gevaarlijke plek. FM verwacht niet dat de scheurtje ineens heel veel groter gaan worden (ook niet als ze idd in het metaal zitten).
Ik voel me niet onveilig nu op de fiets, maar probeer wel zoveel mogelijk onnodige belasting op de scheurtjes (slecht wegdek, gevulde bidon als het niet strikt noodzakelijk is) te vermijden.
Bidonnokje zat los, maar heb ik inmiddels weer vastgezet. Sindsdien weer 500-1000 km mee gereden, en hij lijkt nu vast te blijven zitten.
Ik heb Codagex niet zelf gesproken, maar ik meen toch dat zij wel degelijk een reparatie aan het metaal wilden uitvoeren (als de scheurtjes daar al inzitten). Ik kan me dar niet heel veel bij voorstellen (meestal boor of vijl je zoiets uit, zodat de scheurtjes niet groter worden, maar of dat hier ook kan??)
De scheurtjes zitten (nog) niet op een gevaarlijke plek. FM verwacht niet dat de scheurtje ineens heel veel groter gaan worden (ook niet als ze idd in het metaal zitten).
Ik voel me niet onveilig nu op de fiets, maar probeer wel zoveel mogelijk onnodige belasting op de scheurtjes (slecht wegdek, gevulde bidon als het niet strikt noodzakelijk is) te vermijden.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Op m'n DeRosa King X Light onstond er ook z'n "scheurtje" aan de overgang van de balhoofdbuis naar de downtube. Een X-ray analyse toonde aan dat het enkel de lak was. Twee jaar later is dit barstje in de lak nog steeds hetzelfde.
Maar zelfs indien het een scheurtje in het frame zou zijn, kan dit perfect hersteld worden (tenzij je het frame kan omruilen onder garantie). Hier in de US bij Calfee zijn reeds enkele carbon frames van vrienden hersteld waarbij een chainstay volledig doorgebroken was (na een tuimelpartij!). Calfee hersteld dit met garantie. niet goedkoop (300-400$), maar voor een duur frame loont dit wel de moeite.
Maar zelfs indien het een scheurtje in het frame zou zijn, kan dit perfect hersteld worden (tenzij je het frame kan omruilen onder garantie). Hier in de US bij Calfee zijn reeds enkele carbon frames van vrienden hersteld waarbij een chainstay volledig doorgebroken was (na een tuimelpartij!). Calfee hersteld dit met garantie. niet goedkoop (300-400$), maar voor een duur frame loont dit wel de moeite.