Onderhoud geanodiseerd frame
-
patmaessen
- Forum-lid
Is het mogelijk om een geanodiseerd frame te onderhouden, bijvoorbeeld een waslaag of een bepaald soort poetsmiddel?
-
watikjebrom
- Forum-lid
Mij werd geadviseerd vooral niks op m'n geanodiseerde frame te smeren. Alleen schoonmaken met een sopje zou voldoende moeten zijn
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"
Heb wel eens gelezen over een speciaal soort poetsmiddel dat principia ooit leverde. Maar ja principia bestaat niet meer en of er elders ook zo iets te verkrijgen is weet ik niet. Wellicht heeft een vroegere dealer nog wat op de plank staan. Er staat nog wel een oudere user manual op het internet met hierien:
The anodised finish
Many PRINCIPIA frames have an anodised surface finish. The advantages of this finish are its high resistance towards scratches, its low weight and its easy cleaning. When cleaning your anodised frame, use a standard washing up liquid or other cleaning soap. For the best cleaning result use the special polish sold by your authorised PRINCIPIA dealer. CAUTION: Do not use chloride, acid or alkaline-based solutions, since these products
may discolour the surface.
The anodised finish
Many PRINCIPIA frames have an anodised surface finish. The advantages of this finish are its high resistance towards scratches, its low weight and its easy cleaning. When cleaning your anodised frame, use a standard washing up liquid or other cleaning soap. For the best cleaning result use the special polish sold by your authorised PRINCIPIA dealer. CAUTION: Do not use chloride, acid or alkaline-based solutions, since these products
may discolour the surface.
Ik gebruik nog steeds het onderhoudsmiddel van Principia.
Misschien nog te verkrijgen via Peza-trading.
Wat ook goed gaat is, is de lakwas-spray van Gazelle, inspuiten 10 min drogen en uitpoetsen.
Het frame krijgt een mooie egale zijdeglans, en blijft langer schoon.
Misschien nog te verkrijgen via Peza-trading.
Wat ook goed gaat is, is de lakwas-spray van Gazelle, inspuiten 10 min drogen en uitpoetsen.
Het frame krijgt een mooie egale zijdeglans, en blijft langer schoon.
Bikes&Coffee What else?
Dit zal dan ook moeten werken op een Soloist Team. Nu was ik hem alleen met water en het witte behandel ik met was benzine. De witte letters van een Soloist Team zitten er zeg maar onder en niet op het zwarte. Hierdoor trekt vuil er een beetje in. Als je met een vieze doek aan de haal gaat wordt het alleen maar viezer. Daarvoor gebruik ik dus een schone doek met wasbenzine. Dat kan toch geen kwaad?
MaserB
Heb je een goed antwoord op deze vraag gehad? Ik loop namelijk tegen
hetzelfde aan met mijn grijze soloist team. De witte letters zijn erg gevoeling
voor viezigheid die zich niet zomaar laat verwijderen.
Gebruik je hier mog steeds wasbenzine voor?
Heb je een goed antwoord op deze vraag gehad? Ik loop namelijk tegen
hetzelfde aan met mijn grijze soloist team. De witte letters zijn erg gevoeling
voor viezigheid die zich niet zomaar laat verwijderen.
Gebruik je hier mog steeds wasbenzine voor?
Ik gebruik er idd nog steeds wasbenzine voor. Dit gaat prima hoor, maar ik heb liever een soort coating waardoor vuil er zo afspoeld en dat de viezigheid zich dus niet hecht. Vroeger gebruikte ik daar altijd autowas voor op mijn gelakte frame. Zoiets dergelijks zoek ik dus ook voor geanodiseerde frames. De Principia Olie kan ik niet meer terug vinden.
Ik heb laatst wat lampolie gebruikt op mijn Principia en Liteville (allebei mooi matzwart....). Dit is een schrale oliesoort, maar laat een dun filmpje achter wat niet verdampd.