Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

wie van de 3?

panache
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 apr 2008 12:31

panache 21 mei 2008 23:01

Beste forumleden, 'k heb er al een paar uur van zoeken op't forum opzitten, en 'k ben al een paar fietsenzaken binnengeweest om het één en ander te passen, maar de vraag blijft: wie van de drie?

Voor alle duidelijkheid: ik ben aan't uitkijken naar een eerste koersbroek, met korte pijpen en bretellen.

Nu, een Assos-broek zal dan wel als een koning te paard zitten, maar 't budget is er niet, en 'k heb als beginnend wielrenner ook eerder de neiging alles aan m'n fiets en lijf rechttoe-rechtaan en simpel te houden totdat mijn kilometerteller heeft bewezen dat ik't waard ben als 'n koning rond te rijden.

Vandaar dat ik dacht aan een eenvoudige wielerclub-broek (rond €40/€60) waarvan hier in België 't meerendeel wordt aangeleverd door Vermarc. In deze broeken zit vaak een eenvoudig 3D zeem, zoals ze laten zien op hun website:

[img=http://www.vermarcsport.be/common/images/inserts/3d.jpg]

Vandaag zag ik toevallig dat in de instapmodellen van Dunlop ook een dergelijk zeem ligt, waarvoor ge uiteindelijk niet meer dan €18 neertelt.

Ik zie hier de wenkbrouwen al omhoog gaan "Een broek van 18€? 'rode-billen-tijd!'"

Ik vroeg mij echter af of een dergelijke instapbroek effectief ook 5x slechter is dan een Assos?

En wie er hier op't forum met een goeiekope (doch dienst-doende) broek rondrijdt. Of rijdt iedereen met 't beste materiaal rond?

Andere opties waar ik op uit kwam zijn:

Santini SA1072 voor mannen (al laat de foto anders uitschijnen):
[img=http://www.salden.nl/pic/produkten/santini1072.jpg]

en de Giordana Tecnica bibshort:
[img=http://www.salden.nl/pic/produkten/giordanatecnical.jpg]

Wat zouden jullie doen gezien het klein budget en de aversie al meteen het beste materiaal te kopen?
vriendelijke groet, Philip Albert

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 21 mei 2008 23:25

Hoi,

Nou 18 Euro lijkt me wat erg weing voor een redelijke fietsbroek maar ok.

Ik heb 1 ASSOS FI.I3 en, afgezien van het feit dat hij goed zit, geef ik het geld er niet meer aan uit (180 Euro).
Negatief punt bij ASSOS in mijn optiek is dat de bretels erg strak zitten. ASSOS zegt dat ook op de web site met als argument dat de broek bedoelt is om voorovergebogen te fietsen. Zal best maar ik vind de bretels veel te strak als je maar iets rechtop komt.
Deze ASSOS beschadigde ook erg snel (volgens mij heeft HenkV dat ook gemeld) in geval van wrijving. Bij mij was dat een uitstaande klitteband van mijn zadeltas.
Niet met andere broeken meegemaakt.

Een andere broek die ik heb is een Shimano Performance Bibshort (CW7M201305L) welke 80 Euro kostte en even goed zit als de ASSOS.

Veder nog wat ADIDAS T-Mobile broeken welke ik ook perfect vind maar die waren ook iets van 70 Euro of zo.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 22 mei 2008 00:59

Ik rijd met broeken van de ploeg van Lorini. Deze koop ik voor zo'n €30 euro en zitten prima. Via de ploeg zijn de prijzen altijd laag :). Ik heb hier ook ritten mee gereden van 200+ km. Voor zitcomfort is naar mijn mening een zadel veel belangrijker. Afgelopen tijd met een niet-passend zadel rond gereden en dan helpt ook een Assos niet (heb hier een Uno liggen).
Neem een broek die niet te idioot duur is en een degelijke zeem heeft. Die 3d zeem ziet er prima uit. In de Lorini zit zo'n soort zeem:

Afbeelding


Just my 2 cents :)

p.s. ik moet wel bekennen dat ik nog niet met mn Assos op een perfect passend zadel heb gezeten. Misschien is dit wel nóg beter ;).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 22 mei 2008 01:00

Dat jouw assos broek is beschadigd van klittenband zegt meer over de pech die je hebt gehad dan iets over de assos broek.

Als je met andere broeken niet die beschadigingen heb gehad dan zegt dat meer over het materiaal verschil tov. een assosbroek.

Ik heb niets tegen gefundamenteerde kritiek maar dit is niet helemaal de schuld van assos in mijn optiek.

Ook is het niet voor iedereen de ideale broek en ja, het is heel erg duur en voor dat geld heb je erg veel andere broeken die prettiger kunnen zitten.

Wat het ook moge zijn als je maar fietsplezier hebt da's toch waar we allemaal naar streven.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 mei 2008 02:28

Ik heb een aantal broeken gehad in de prijsklasse 30 tot 50 euro, van Gore, Loffler en Giordana. Eigenlijk heb ik nooit het idee gehad met een kwalitatief minder product aan mijn kont te zitten. Wel de juiste maat hebben he. Sommige broeken zijn in M te nauw om de benen en in L te lang qua bretels. Dan moet je toch een ander merk hebben.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 mei 2008 02:31

ALs je veel wilt gaan fietsen dan zou ik toch op de 50 euro klasse mikken.

Persoonlijk zou ik dan een Santini kopen, heel goede zeem en vaak in aanbiedingen te krijgen.
Bij ons in de club hebben we teamkleding van Vermarc, mijn collega's vertellen me dat dit een goede broek is. Ikzelf vind echter de zomertricots in clubkleuren van Vermarc zo slecht dat ik weiger een koersbroek te proberen.
Campagnolo, Giordana, Shimano, Ultima, Nalini en nog veel meer merken zijn allemaal goede koersbroeken. Decathlon heeft ook goede broeken maar dan moet je de duurdere van dit merk kopen.
Ik heb zelf Giordana, Prorace en Craft broeken in mijn kast liggen en in de zomer draag ik alleen Assos en heel soms in het voor of najaar de Craft maar dat is omdat het een half lange broek is.
Afbeelding

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 22 mei 2008 07:38

Ik heb enkele Assos broeken, maar kan echt niet zeggen dat ze zoveel beter zijn dan andere degelijke merken.

Zeker gezien de foto, zou ik voor Santini gaan :).

panache
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 apr 2008 12:31

panache 23 mei 2008 12:29

Merci voor de reacties! 't Doet me deugd te lezen dat niet iedereen met een broek van rond (of meer dan) €100 rondrijdt en dat er ook redelijke exemplaren rond de €30/50 euro te vinden zijn.

@zorro: De Shimano Performance Bibshort staat door u ondertussen ook op m'n lijst, voor moest ik toch nog besluiten meteen een betere broek voor toch nog een redelijk budget aan te schaffen.
@Rezne: merci voor die 2 cents of advice ;)
@ponsteen: 'k had inderdaad al gemerkt dat de maten nogal kunnen verschillen qua lengte en breedte. 'k ben zelf 1m80 en 'n lichtgewicht van 63kilo en 't verbaasde mij dan ook dat uiteindelijk een Large mij 't best zat (terwijl er normaalgezien een S op m'n kledingetiketjes staat).
@eric: ik vertrek sebiet nog eens naar een sportkledingzaak, waarschijnlijk dat ik dan toch nog rond de €50 ga uitgeven, en hopelijk stuit ik op 'n aanbieding zoals ge zegt. We kruisen de vingers.
@janJr: Leve meiskes in een koersbroek :) Hoe kan zoiets onaantrekkelijks als een koersbroek toch nog aantrekkelijk zijn? ... ah ja, bretellen :)
vriendelijke groet, Philip Albert

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 23 mei 2008 12:52

Ik heb zelf een Giordana en een Santini en een Assos. De Assos heb ik gekocht omdat ik er altijd zoveel goede verhalen over hoorde. Prijzig is het echter wel ja. De Santini was destijds EUR 50 en de Giordana ook zoiets. Het waren allebei echt topbroeken en heus niet slechter dan Assos.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 mei 2008 17:49

ALs je de maat weet is er veel rond en onder de 50 Euro te krijgen:

KLik hier voor onder ander Santini onder de 40 Euro
Afbeelding

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 25 mei 2008 23:49

Een broek is net als billen en zadel heel persoonlijk. Heb van alles liggen, maar fiets ook zonder problemen een 2-3 uur in alleen een 'overbroek' zonder zeempje (of nog langer MTB).
Kont en zadel moeten gewoon bij elkaar passen, met of zonder broek er tussen ;-) .

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 mei 2008 09:37

Ik koop mijn broeken altijd bij Hopmans, meer dan 50 euro ben ik nooit kwijt.
Merk is voor mij niet echt belangrijk ik kijk naar de kwaliteit van de zeem en de kwaliteit van het elastiek in de pijpen. Daarna pas ik er enkele voor de pasvorm.

Meestal kom ik thuis met Santini, Castelli, Vermarc of Bioracer. Als de zeem maar goed is, dan heb je echt geen miskoop aan een broek onder de 50 euro. Hopmans verkoopt de broeken natuurlijk wel al tegen zeer scherpe prijzen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie