hallo,
ik ben een wielertoerist van 54 en rij sedert enkele jaren op een racer (voorheen altijd mtb).
ik heb de fiets toen aangeschaft naar m'n bbl. (wist niet beter) en kwam uit op een 58 c-c (traditioneel frame) maar deze is duidelijk veel te lang (bovenbuis 58.3)
ik ben namelijk 181 cm , met bbl.89.5cm , torso 58.5 en arm 67 cm dus lange benen en korte romp.
ik zou nu graag een ander frame aanschaffen (ik onderhoud en repareer m'n fiets zelf en dus liefst een no-nonsens alu-frame)
ik ben nogal gecharmeerd van de caad 10 ,eigenlijk ook te lang maar ik heb altijd op amerkaanse (lange )mtb- fietsen gereden en die lange diepe zit bevalt me wel, maar teveel is teveel natuurlijk.
de 56 cm lijkt me ideaal maar dan word m'n drop 12 cm ,die is nu 10 cm ,maar de kortere zit compenceerd dit mischien voor een groot deel.
de 58 is kwa balhoofd beter (17.5 cm) tegen de 56 (15.5) en huidig 19.5) maar die is maar en centimetertje korter dan m!n huidige frame.
ik rij nu al zonder settback en met 110mm stuurpen +compact stuur ,dus daar valt niet veel meer te winnen.
wat adviseren jullie een korte ,diepere 56 of toch de langere 58 ?
advies
mijn zadel staat op 80 cm c-top , ik heb nu een balhoofdbuis van 19.5 + 1cm spacer , dat maakt 10cm drop
de 56 heeft maar een 15.5 cm balhoofdbuis, en met 3 cm aan spacers geeft dat nog een drop van 12 cm , dat is wel maar 2cm dieper dan nu maar mischien net te veel, of zou de 2.3cm kortere bovenbuis dit compenseren ?
de 56 heeft maar een 15.5 cm balhoofdbuis, en met 3 cm aan spacers geeft dat nog een drop van 12 cm , dat is wel maar 2cm dieper dan nu maar mischien net te veel, of zou de 2.3cm kortere bovenbuis dit compenseren ?
die 2 cm dieper ,daar vrees ik inderdaad ook wel voor.
maar als ik hier op het forum rondkijk lijkt een 58 cm voor mijn lengte toch wel groot .
een stuurpen van 10cm op een 58 cm frame vind ik nu ook niet echt in verhouding ,maar is evt. wel een oplossing
maar als ik hier op het forum rondkijk lijkt een 58 cm voor mijn lengte toch wel groot .
een stuurpen van 10cm op een 58 cm frame vind ik nu ook niet echt in verhouding ,maar is evt. wel een oplossing
Ik ben zelf ook op zoek naar nieuwe racefiets in deze klasse.
Ben er bijna uit. Gaat wschl Rose Pro RS worden met Ultegra. Maar ben nog een beetje aan het twijfelen voor de Pro carbon.
Canyon, Focus en Cube zijn ook mooie alternatieven. Het voordeel bij Rose is dat je de onderdelen kunt kiezen.
Bij bv Merkcx betaal je 30 % extra enkel voor het logo.
Ben er bijna uit. Gaat wschl Rose Pro RS worden met Ultegra. Maar ben nog een beetje aan het twijfelen voor de Pro carbon.
Canyon, Focus en Cube zijn ook mooie alternatieven. Het voordeel bij Rose is dat je de onderdelen kunt kiezen.
Bij bv Merkcx betaal je 30 % extra enkel voor het logo.
Je zou naar een comfort racer kunnen kijken in maat 56. Vlgs mij is er bij cannondale ook een alu synapse. Of een Trek. Die zijn er met verschillende balhoofdlengtes. Mijn eerste fiets was een Bianchi ML3, maar inderdaad veel te diep zitten. (Was toen 56 jaar en nu inmiddels 61)
Fiets daarna een Trek 2000 maat 58, balhoofd 17 cm en een stuurpen van 11 cm.
Nu een Spezialized Roubaix maat 56, bovenbuis 56,5, balhoofd 19 cm en een stuurpen van 12 cm.
Ik ben 181 met bbl 88,8. dus ook lange benen en kort bovenlijf.
Fiets daarna een Trek 2000 maat 58, balhoofd 17 cm en een stuurpen van 11 cm.
Nu een Spezialized Roubaix maat 56, bovenbuis 56,5, balhoofd 19 cm en een stuurpen van 12 cm.
Ik ben 181 met bbl 88,8. dus ook lange benen en kort bovenlijf.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.
comfort-racer zou een oplossing zijn , maar er zijn er niet veel in degelijk alu.
de synaps is er alleen nog in female-versie in alu uitvoering.
de specialized allez was er ook in 56.5 bovenbuis en 18 cm balhoofdbuis , maar ik denk dat de 2011 versie sportiever is geworden
de synaps is er alleen nog in female-versie in alu uitvoering.
de specialized allez was er ook in 56.5 bovenbuis en 18 cm balhoofdbuis , maar ik denk dat de 2011 versie sportiever is geworden