Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Robert Gesink

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 28 okt 2010 23:22

HM2694 schreef:JanJMagic,

idd een mooie stuk. Daar blijkt maar weer uit dat het allemaal zo betrekkelijk is het in leven.

Robert Gesink sterkte met het verlies van je vader.


+1
Camerig is prachtig!

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 24 feb 2011 16:04

En wederom een mooie column over Gesink, nu door Karl Vannieuwkerke uit het Nieuwsblad van 20 februari jl:

"Ik vond de Nederlandse wielrenner Robert Gesink tijdens die zomerse sterrennacht in de Pyreneeën maar een lul. We wilden hem graag bij Lieven Van Gils aan tafel, voor een babbel en een handtekening. Het officiële verzoek was na de rit bij de woordvoerder van de Nederlandse bank ingediend, maar werd – tot onze verbazing – afgewezen. Door Robert zelf. Geen zin. Hij was op zoek naar fysiek en mentaal herstel. Een keuze waar hij recht op had, maar daar ga je in je eigen egocentrische en bekrompen universum van een Tourtalkshow aan voorbij. Toen ik me tussen Pau en Bordeaux neervlijde op de achterbank van de camper schaamde ik me voor mijn aanstellerige reactie. Gesink is geen eikel. Wielrenners zijn er om wielerliefhebbers te masseren, niet om journalisten te behagen.

Robert Gesink gaat vandaag de Ronde van Oman winnen. En dan? Daar kleur je (voorlopig nog) geen erelijst mee, maar als vorm en inhoud symbiotisch samengaan snakken prestaties naar vermeldingen. Gesink won de rit met aankomst bergop met 47 seconden voorsprong op de tweede en domineerde gisteren een tijdrit(!) van 18 kilometer waarin hij Fabian Cancellara op 27 seconden zette. Het inspireerde de Zwitser tot deze tweet: ‘Felicitaties aan Robert Gesink. Hij toont zijn groot hart en wint voor zijn overleden vader!’ De Varsseveldenaar had vrijdag zelf al een bericht gepost: ‘Lieve pap, deze is voor jou!’

Wielrennen is zijn leven en sinds de tiende oktober van vorig jaar ook een vorm van escapisme. Toen viel zijn vader met de mountainbike. Dick Gesink overleed dertien dagen later. De fiets geeft Robert Gesink straks het statuut van schatrijke Nederlander maar diezelfde fiets ontnam hem vier maanden geleden wat onbetaalbaar is. De ironie van het leven: geven en nemen. Hoe hard ook.

De renner Gesink is de antipode van Joop, zaaier van energie, minimaal in het profitariaat. Daar heb je in het peloton anderen voor. Zoals Cadel Evans die in 2008 op de Mont Ventoux schaamteloos een spurt uit zijn verwrongen ledematen perste om Gesink te kloppen nadat die de hele klim het tempo had aangegeven. Dat is zijn sterkte: de trance van het ritme. We hebben Gesink al een paar keer zien klimmen als had hij vleugels, onmiddellijk en moeiteloos uitklapbaar. Dan maken zijn ooievaarspootjes omwentelingen waarvan je de frekwentie niet kan bijhouden.

De unie van deze kwaliteit en een goede tijdrit maken van hem een podiumkandidaat (en misschien meer) voor de Tour. Maar Oman is Frankrijk niet. Robert kan ook té vroeg té goed zijn. Ik hoop van niet. Dan wint hij ook nog een paar keer voor mams."

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 24 feb 2011 17:17

hehehe...mooi hoor van Karl! Hij weet wel een weg met woorden.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 19 mar 2011 13:21

http://twitpic.com/4azxfj

geweldig moment voor een jeugdlid van onze club die donderdag een middag met Robert heeft mogen fietsen ivm tv opnames.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 mei 2011 12:18

Gisteren in een interview met Eddy Merckx.
Op de vraag; "Wie gaat de Tour 2011 winnen", was het antwoord; "Robert Gesink".
Als de Kanibaal het zegt...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 05 mei 2011 12:49

Kunnen we dat interview ergens teruglezen?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 mei 2011 13:16

Tjansen schreef:Kunnen we dat interview ergens teruglezen?


Interview zit in een bijlage van het blad Grinta! en het heet fiets!

(Quote fiets!) "We vroegen het aan de Meester. Wie behaalt dit seizoen de meeste overwinningen? de pronostiek van Eddy Merckx. We zetten er overal maar een schaduwfavoriet bij, de eerlijkheid gebiedt te zeggen deat de Kannibaal het niet makkelijk had er telkens één naam uit te pikken.
Merckx gaat overal voor de gangbare favoriten maar verrast toch voor de Ronde van Frankrijk: Gesink wint de Tour!
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 05 mei 2011 13:45

Het zou leuk zijn als het lukt ;)

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 05 mei 2011 14:06

evrieselaar schreef:Het zou leuk zijn als het lukt ;)


Zeker, maar ik denk dat dat nog een beetje te vroeg komt..
Als het hem lukt de komende jaren nog wat beter te worden, dan gaat hij allicht een keer meestrijden voor de overwinning.

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 05 mei 2011 17:06

Dat denk ik ook wel, maar je weet natuurlijk nooit wat het koersverloop zal zijn.

Denk dat meneer Schleck het geel gaat pakken dit jaar. Tenzij Contador mag rijden, dan zal het waarschijnlijk 1 van de 2 zijn.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 05 mei 2011 17:08

Ik zie Gesink Contador/Schleck niet pareren als die los gaan. Maar ik ben erg benieuwd!

evrieselaar
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 jan 2011 14:47

evrieselaar 05 mei 2011 17:11

Nee precies, maar als Contador niet meedoet zullen zijn kansen denk ik al aanzienlijk verbeteren.

Volgens mij moet hij in de tijdrit ook wel tijd op Andy kunnen pakken.

Plaats reactie