Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sneller klimmen

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 jun 2008 20:32

[quote="Corniel"][quote="b l a f f y"]Als het goed is produceer je in D3 geen melkzuur want het zit nog onder je omslagpunt.[/quote]

Euh... Als het goed is (lees dat is de definitie het geval) produceert je lichaam in D3 minder melkzuur dan dat het kan afvoeren/afbreken.

[/quote]

Hoi,

Ook in D3 mogelijk melkzuur al is dan de afbraak groter dan wel gelijk aan de afgifte.
Maar die Zones boeien me allemaal niet zoveel aangezien ze vaak aan de hand van hartslag bepaald worden en hartslag is afhankelijk van zeer diverse factoren zoals: fysieke gesteldheid (ziekte), temperatuur vochtverlies e.d.

Ik heb nooit geloofd in hartslagen uberhaupt. Klinkt leuk maar is te variabel mede door diverse externe omstandigheden.

Ik ga voor Vermogensmetingen als je echt objectief wilt meten (en zelfs dan niet aangezien 400 Watt TEGEN wind in iets heel anders is dan 400 Watt VOOR de wind).

Blijft over het gevoel. Mensen willen altijd maar meten en dus weten (denken ze). Daadwerkelijk ligt het allemaal iets gecompliceerder. Je kunt meten maar weten is een tweede. Niemand kan zoiets als "the Zone" verklaren. Een magisch iets waarbij alles mogelijk lijkt. Het zou interessant zijn om mensen die in 'the Zone' zijn eens te meten op vermogen maar ja......wanneer weet je dat ze in die Zone zitten?

Mvg, Zorro



Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 23 jun 2008 20:50

[quote="ZorroI"][quote="Corniel"][quote="b l a f f y"]Als het goed is produceer je in D3 geen melkzuur want het zit nog onder je omslagpunt.[/quote]

Euh... Als het goed is (lees dat is de definitie het geval) produceert je lichaam in D3 minder melkzuur dan dat het kan afvoeren/afbreken.

[/quote]

Hoi,

Ook in D3 mogelijk melkzuur al is dan de afbraak groter dan wel gelijk aan de afgifte.
Maar die Zones boeien me allemaal niet zoveel aangezien ze vaak aan de hand van hartslag bepaald worden en hartslag is afhankelijk van zeer diverse factoren zoals: fysieke gesteldheid (ziekte), temperatuur vochtverlies e.d.

Ik heb nooit geloofd in hartslagen uberhaupt. Klinkt leuk maar is te variabel mede door diverse externe omstandigheden.

Ik ga voor Vermogensmetingen als je echt objectief wilt meten (en zelfs dan niet aangezien 400 Watt TEGEN wind in iets heel anders is dan 400 Watt VOOR de wind).

Blijft over het gevoel. Mensen willen altijd maar meten en dus weten (denken ze). Daadwerkelijk ligt het allemaal iets gecompliceerder. Je kunt meten maar weten is een tweede. Niemand kan zoiets als "the Zone" verklaren. Een magisch iets waarbij alles mogelijk lijkt. Het zou interessant zijn om mensen die in 'the Zone' zijn eens te meten op vermogen maar ja......wanneer weet je dat ze in die Zone zitten?

Wat betreft de melkzuur bedoel ik idd dat je het wel produceert, maar er ook genoeg afbraak is. Er is iig geen verzuring als in opstapeling van pijnlijke lactaat hoeveelheden.

Moet zeggen dat ik jou stelling Zorro respecteer, maar kortzichtig vind. Hartslag is wat variabel aan omstandigheden (kan ik niet ontkennen), maar als je er wat ervaring mee krijgt ook verder gewoon constant en betrouwbaar.
Kan er zelf goede schema's mee maken en pieken op het juiste moment.

Wat bedoel je tenslotte met 'the zone'?
Alstublaft.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 jun 2008 22:20

De 'Zone' is de staat waarin je verkeerd en alles kan. Michael Jordan noemde het ooit zo. Hij kon toen volgens eigen zeggen zo de bal in de basket gooien zonder na te denken bij wijze van spreken.

Niks doet pijn (of althans....anders dan anders als het wel echt moeilijk gaat).

Welke TT van vorig jaar was het ook al weer dat Leipheimer zei dat hij almaar harder kon (en welke hij won met 53 per uur)?

Als harstslag bij jou werkt.....houden zo. Ik moet er niks van hebben. Als is mijn harstlag 190 maar ik voel me top. Who cares?
Is hij laag en kan ik toch niet sneller. Het zij zo.

Beste meter is het lichaam al moet je wel uitkijken je niet over de kop te hollen als het allemaal erg lekker gaat en dat vergt ervaring.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 23 jun 2008 23:05

En nu spreek je jezelf een beetje tegen.
``Als is mijn harstlag 190 maar ik voel me top. Who cares?
Is hij laag en kan ik toch niet sneller. Het zij zo.``

Dan zou ik dus door beredeneren, hoe kan dat? Wat is de oorzaak: vermoeidheid, ziekte, weersomstandigheden, spieren niet optimaal hersteld, etc.

De hartslag is dan ook geen heilig middel waar je altijd aan moet houden. Maar zodra hij exact doet wat je ervan verwacht dan is het goed. Doet je harstlag iets anders dan je zelf voelt dan is er dus iets mis.
Op die manier kan je dus heel goed anticiperen en daardoor zo optimaal mogelijk trainen of dan wel herstellen c.q. rusten.

ON TOPIC:
Klimmen is een heel ander verhaal dan bergop rijden. Je gebruikt je spieren dan ook anders. Dat verklaart waarom sommigen wel hard op het vlakke kunnen, maar (ondanks gewicht) toch niet zo hard bergop, ik noem bijv. een McEwen.

Op het vlakke werk je tegen de wind, maar verder niet, het is vooral een constante beweging.
Bergop echter werk je tegen de zwaartekracht, daardoor wordt het meer een versnelde beweging.
Dat heeft ook effect op je spieren. Doordat je meer moet duwen bergop heb je eerder de neiging te gaan verzuren. Iets wat bij korte klimmen niet direct erg is, maar op echte cols een probleem. Dus je bent gebaad bij langzame spiervezels.
Dus duurtrainingen met eventueel blokken onder het omslagpunt (ook bijna tegen het omslagpunt) zijn aan te raden. Zorgen dat je meer aerobe conditie krijgt.

Het 2e punt is dus de kracht. Nu kan je zeggen, doordat ik duurritten verhoog ik automatisch mijn kracht. Dat klopt als je duurritten bergop doet wel. Maar dat is toch vrij lastig.
Daarom is een krachttrainingsprogramma gericht op heet verhogen van je langzame spiervezels aan de raden. Ik geloof in deze heilig in een programma buiten de fiets om, dus in de sportschool. Ik ben van mening dat je door een relatief laag gewicht en veel herhalingen de langzame spiervezels goed kan trainen.

En hoe je het went of keert, al het extra gewicht wat je meeneemt telt. Dus zo min mogelijk vet. en ik zeg vet, want als ik gewicht zou zeggen zou indruizen tegen mijn 2e punt. Kracht is nog altijd belangrijker dan gewicht. Zeker op de minder steile gedeelten is kracht een enorme meerfactor.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 jun 2008 00:34

[quote="coulthard"]En nu spreek je jezelf een beetje tegen.
``Als is mijn harstlag 190 maar ik voel me top. Who cares?
Is hij laag en kan ik toch niet sneller. Het zij zo.``

Dan zou ik dus door beredeneren, hoe kan dat? Wat is de oorzaak: vermoeidheid, ziekte, weersomstandigheden, spieren niet optimaal hersteld, etc.

[/quote]

Ja, ik trok het in extremis om hopelijk een punt duidelijk te maken. Hartslag doet ook nooit 100% wat je wilt. 5 slagen meer of minder op een dag kan makkelijk en heeft ook niks te maken met ziekte, vermoeidheid. Iets warmer weer en je bent er. Tevens geld het feit dat het hartslagvolume door de uren van prestatie heen afloopt en dat dus de frequentie toe moet nemen voor een gelijke bloedstroom.
Heb nooit de intentie gehad om beide extremen te verklaren want dan heb je gelijk Coulthard.
Mijn punt was dat ik gewoon hartslag TE variabel vind.

Als hartslag inderdaad STRUCTUREEL (een hele week) te hoog is dan moet je aan je hoofd gaan krassen. Ziek? Overtraind?
Menig sporter neemt echter zijn hartslagmeter als een geijkte meter en schrikt als hij/zij 5 slagen hoger zit op een bepaald tempo (een van de weinge graatmeters aangezien zeer weinigen ook met een Power Meter sporten).

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 24 jun 2008 23:10

Ik vind 5 slagen rond je omslagpunt toch al wel veel.
Als ik doorgaans boven de 195 kan komen, en de andere dag, wanneer ik ook uitgerust ben, nauwelijks boven 190, ga ik mij achter de oren krabben.

Maar idd. een paar slagen meer of minder zet niet direct zoden aan de dijk.
Toch is trainen in een bepaalde zone dan zeker niet onnuttig. Alleen pin je zelf er dus niet direct op vast.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 25 jun 2008 12:17

+1 Coulthard, volgens jou uitleg zit ik goed te trainen :)

Wat betreft de duurklimtraining, bedoel je daarmee lang klimmen of zoveel mogelijke hellingen, dus meer een intervalklimtraining, wat beetje de enige optie is hier in Nederland?

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 25 jun 2008 14:23


Ideaal is een zo specifiek mogelijke belasting/training, maar kan je uit ervaring vertellen dat met bloktraingen op het vlakke je bijzonder goede tjiden kan rijden in de bergen.
Vooral met goede opbouw en uiteindelijk lange blokken op hoge intensiteit.
Succes.
Alstublaft.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 25 jun 2008 15:24

Ik heb het niet over vlak he,
Regio Nijmegen heb je genoeg hellingen, bij een duurtraining zit ik tussen de 1000 en 1500hm en pak ik zo'n 20-40 hellingen

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 25 jun 2008 16:33

[quote="ZorroI"][quote="coulthard"]En nu spreek je jezelf een beetje tegen.
``Als is mijn harstlag 190 maar ik voel me top. Who cares?
Is hij laag en kan ik toch niet sneller. Het zij zo.``

Dan zou ik dus door beredeneren, hoe kan dat? Wat is de oorzaak: vermoeidheid, ziekte, weersomstandigheden, spieren niet optimaal hersteld, etc.

[/quote]

Ja, ik trok het in extremis om hopelijk een punt duidelijk te maken. Hartslag doet ook nooit 100% wat je wilt. 5 slagen meer of minder op een dag kan makkelijk en heeft ook niks te maken met ziekte, vermoeidheid. Iets warmer weer en je bent er. Tevens geld het feit dat het hartslagvolume door de uren van prestatie heen afloopt en dat dus de frequentie toe moet nemen voor een gelijke bloedstroom.
Heb nooit de intentie gehad om beide extremen te verklaren want dan heb je gelijk Coulthard.
Mijn punt was dat ik gewoon hartslag TE variabel vind.

Als hartslag inderdaad STRUCTUREEL (een hele week) te hoog is dan moet je aan je hoofd gaan krassen. Ziek? Overtraind?
Menig sporter neemt echter zijn hartslagmeter als een geijkte meter en schrikt als hij/zij 5 slagen hoger zit op een bepaald tempo (een van de weinge graatmeters aangezien zeer weinigen ook met een Power Meter sporten).

Mvg, Zorro

[/quote]

Ga eens praten met Frank Heldoorn, 8-voudig Nederlands Kampioen in een 19-jarige (!) periode! Ik heb een trainingsclinic van hem gehad. Hij was en is één van de pioniers op het gebied van trainen met hartslagzones in Nederland.
Volgens hem is je hartslag een zeer goede indicatie van je conditie die dag. 5 slagen is misschien niet een groot verschil, maar bijv. 5% wel!

Ik wil niet beweren dat je dan niet moet gaan trainen, maar pas je training hier wél op aan. Als je normaal met hartslag 140 een kilometertje of 25 per uur doet, wees dan niet te bang om 23 per uur te gaan rijden om die 140 te halen!
Als je het andersom doet, kun je je lichaam slopen. Dit zal niet in 1 keer gaan, maar wél als je dit structureel doet!

De variaties in je conditie van dag tot dag kun je niet voelen! (alleen meten)
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

Plaats reactie