Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wieltje uit derailleur gelopen....

paulchris
Forum-lid

paulchris 09 jul 2008 00:15

Vanavond verloor een vriend waarmee ik aan het fietsen was een derailleurwieltje, het boutje was er uit gelopen. Gebeurt natuurlijk altijd in de stromende regen, de terugweg (om de beurt hangend aan de ander) was wel goed voor de conditie overigens...
Is het gebruikelijk om die boutjes te monteren met loctite of zoiets, want ik zag geen restjes daarvan op het boutje zitten, maar echt hard aandraaien gaat ook niet want dan draait het wieltje niet meer. Wie weet het?
Ik weet het zeker denk ik

oyah
Forum-lid

oyah 09 jul 2008 00:21

Een beetje "hard" aandraaien kan/moet wel. Kan omdat, door dat aandraaien van het boutje, het wieltje normaal gesproken helemaal niet vast kan gaan zitten. Je klemt a.h.w. zover als het boutje met daarom een busje met het wieltje het toelaat, niet het (draaiende) wieltje zelf. Schoonmaken, dan met een nieuw wieltje en evt. wat Loctite gewoon handvast zetten. Niet al te veel kracht zetten! Het is tenslotte maar een klein schroefje...;)
Fiets... ook eens 11 speed!

paulchris
Forum-lid

paulchris 09 jul 2008 09:03

ok, dank je voor je reactie. Heb niet alle onderdeeltjes meer terug kunnen vinden dus er gaat een nieuw schoon wieltje in, ik zal hem met beleid maar wel stevig aandraaien.

racingluca
Forum-lid

racingluca 10 jul 2008 00:05

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een derailleurwielje los liep, de schroef handvast draaien is ook naar mijn ervaring voldoende. Loctite heb ik al helemaal niet nodig...
Built for speed and driven by passion

hoorn
Forum-lid

hoorn 11 jul 2008 14:18

Ik kwam erachter dat bij mijn achter derailleur (shimano 105, 9 speed) vanuit de fabriek loctite is gebruikt om de boel op z,n plek te houden. Ik heb bij het opnieuw bevestigen geen loctite gebruikt en ze zijn er ook niet uitgelopen. Dus als je loctite hebt staan, gebruiken en anders gewoon vastzetten en klaar.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

thja14
Forum-lid

thja14 11 jul 2008 14:25

Dit moet volgens mij een boutje zijn met maar een klein stukje draad. Het grootste gedeelte van de schacht is volgens mij zonder draad. Je kunt als het goed is het boutje simpelweg niet te vast aandraaien, omdat je het tegen het draadloze deel aandraait, het wieltje kan dus altijd vrij blijven draaien en wordt niet geklemd.
Ooit actief als Ophetkantje

paulchris
Forum-lid

paulchris 11 jul 2008 23:20

Boutje had wel helemaal draad (bij een andere derailleur inderdaad wel boutjes zonder draad), maar ook het wieltje dat er nog wel in zat was los, en als ik hem harder aandraaide, wilde het wieltje niet meer draaien. Wieltjes dus gewoon gaar of te vuil. Nieuwe wieltjes erin, goed stevig aangedraaid en wieltjes draaien prima. Problem solved, bedankt allen!

racingluca
Forum-lid

racingluca 13 jul 2008 04:39

Vuil rolt inderdaad niet zo lekker soepeltjes... ;)
Built for speed and driven by passion

paulchris
Forum-lid

paulchris 14 jul 2008 00:32

Racing Luca schreef:Vuil rolt inderdaad niet zo lekker soepeltjes... ;)

Nee, dat schijnt :)

Het was ook stiekem een MTB (in het race gedeelte nog wel, oeioeioei :D) , dus dan vraag je er om.....

Plaats reactie