Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

"kapotte" sti-hendel

sluit
Forum-lid

sluit 05 aug 2008 16:41

Volgens mijn FM is mijn rechter STI-hendel kapot. Hij heeft hem nog niet opengemaakt, maar opschakelen wil nog wel, afschakelen echter niet. Hij adviseerde om nieuwe aan te schaffen, maar ik wil eerst even advies inwinnen bij de kenners. Kan het niet gewoon aan de veer liggen die vervangen moet worden?

Het gaat om een oude hendel, een RX-100 8 speed. Een setje nieuwe hendels is al snel weer een dikke 100 euro en voordat ik zomaar nieuwe aanschaf hoop ik dat jullie misschien ervaring hebben met dit probleem.

Fiets heeft 10 jaar stilgestaan, is in al die jaren niks mee gedaan en nu zou hij opeens kapot zijn, terwijl ik dacht dat nieuwe kabels voldoende zou zijn om het spul weer soepel te laten lopen.

Alvast dank voor het meedenken.

frenkie
Forum-lid

frenkie 05 aug 2008 17:14

grote kans dat het inderdaad vuil en corrosie is. Heb het zelf ook gehad na een langdurige stilstand

Na een poging tot schoonmaak en een halve bus WD-40 werkte het nog steeds niet bij mij en heb ik helaas nieuwe STI's met kabels gekocht, maar meestal lukt het met schoonmaken en smeren volgens mijn FM. Zeker eerst proberen dus!
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

skimons
Forum-lid

skimons 07 aug 2008 16:17

inderdaad goed ontvetten (hendel liefst demonteren en uit elkaar halen) en daarna licht smeren met een dun vet. meestal krijg je er wel weer beweging in

perik
Forum-lid

perik 07 aug 2008 16:27

Dit is een bekend probleem met oude STI shifters. De oplossing is om het mechanisme door te spuiten met een overdaad aan WD40. Het oude aangekoekte vet wordt dan losgeweekt. In de meeste gevallen krijg je je shifter zo weer gangbaar

PS. Zo'n shifter zou ik nooit uit elkaar halen, je krijgt hem nauwelijks weer goed in elkaar.

sluit
Forum-lid

sluit 07 aug 2008 20:37

Heren, dank voor de reacties. Heb de FM gebeld en de gediplomeerd monteur had dit ook al in gedachten. Zijn collega's waren iets te rap geweest met de aanbeveling om maar nieuwe hendels te installeren. Hij was er echter nog niet aan toegekomen dus we wachten nog even af. Hij staat er inmiddels bijna 2 weken, dus ik verwacht een compleet andere fiets terug.....

Ik hou jullie op de hoogte!

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 08 aug 2008 15:51

He, ik heb dit probleem ook.
Terugschakelen werkt nog wel (grote hendel), maar opschakelen (kleine hendel) werkt maar af en toe.
Dit is met een oude 105 STI-hendel die ook jarenlang niet is gebruikt.

Ik heb er al een lading WD40 ingespoten, maar zal er zo nog wat bijspuiten!
Dan maar duimen dat hij het weer gaat doen.

perik
Forum-lid

perik 08 aug 2008 15:54

Harry-sz, volspuiten met wd40 en dan meteen flink op- en afschakelen zou moeten werken. Ik heb op die manier al een paar oude shifters weer gangbaar gekregen.

harry_sz
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar harry_sz 10 aug 2008 14:23

Het begint erop te lijken dat dat idd de oplossing is!
2 dagen lang WD40 erin gespoten en regelmatig even schakelen en hij doet het op dit moment weer altijd!

Goede tips dus! Bedankt!

sluit
Forum-lid

sluit 13 aug 2008 02:31

Ook hier werken ze weer naar behoren. De FM'er heeft er een forse dosis WD40 ingespoten en hij schakelt weer keurig op en af. Heb me wel verbaasd over de gang van zaken. 10 jaar uit het fiets-wereldje en na mijn fiets zelf grotendeels weer startklaar gemaakt te hebben ( nieuwe tandwielen, kettingbladen, ketting, stuurlint, smeersel overal etc) en met slechts wat schakelproblemen mijn fiets bij deze FM in Ermelo gebracht te hebben verviel ik van de ene in de andere verbazing. Hele grap heeft ruim 2 weken geduurd, steeds toezeggingen dat het slechts een aantal dagen zou duren, maar niks bleek minder waar. Prijsopgaaf gekregen voor:

- nieuwe derailleurkabels
- afstellen derailleurs
- nieuwe connussen achterwiel

Uiteindelijk gedaan:

- nieuwe derailleurkabels binnen en buiten
- afstellen derailleurs
- nieuwe connussen
- nieuwe remblokken
- wielen opspannen en richten
- nieuwe remkabels binnen en buiten
- nieuw stuurlint (terwijl ik er dus net een nieuwe op had gelegd, maar ja, nieuwe remkabels buiten zorgt ervoor dat je dat stuurlint weg kan gooien)

Rekening was dus ietsje hoger en ondanks het feit dat de monteur begrip had voor het feit dat ik het lange wachten zat was en dat ik niet verantwoordelijk ben voor wat de ene medewerker in het systeem zet en wat de andere daar voor conclusies uittrekt wat hij moet uitvoeren aan de fiets, heb ik hier in ieder geval geen goed gevoel aan over gehouden.

Helemaal niet toen ik thuis zag dat mijn fiets na reparatie in de winkel een kleine schuiver gemaakt bleek te hebben. Het nieuwe stuurlint bleek aan de rechterkant al opengeschuurd te zijn, en mijn zadel dus ook...

Slordig naar mijn mening, en laat ik het daar maar bij houden. Ik ben allang blij dat ik niet op het telefonische aanbod ben ingegaan om er nieuwe STI-hendels op te laten zetten voor 120 euro op advies van een medewerker van deze zaak. Dit was in ieder geval geen leuke nieuwe kennismaking met een FM'er waarvan ik hoopte dat hij zijn naam waar kon maken.

Het goede nieuws: ik kan weer fietsen!

skimons
Forum-lid

skimons 13 aug 2008 11:51

jammer verhaal. het blijft modderen, maar als fietsenmaker is het in het prijsbewuste NL ook niet heel makkelijk met jan en alleman die voor een tientje minder ergens anders gaat shoppen (ook ondergetekende). slordig is het zeker! vaak is het goed bedoeld, maar ook zonder overleg en daar zit m de kneep denk ik.

OT: ik hoop dat ze tenminste ook nieuwe kogels in je achterwiel gezet hebben.

Plaats reactie