Hallo allen,
Wat info vooraf:
Sinds dit seizoen ben ik wat fanatieker gaan fietsen (gemiddeld zo'n 150km per week). Ik ben voornemens volgend seizoen op een RED BULL Carbon Pro-3000 SL 2008 of vergelijkbaar te gaan rijden. Ik ben 32 jaar, 1 meter 88 en 82 kg. Ik rijd bijna alles in de Noord-Hollandse polder/duinen.
Ik heb nu echter nog een startersfiets, een Giant OCR met een Sora 8 speed groep (12-25) en triple (52-42-30). Ik wil deze fiets gaan gebruiken als pekelfiets en bij slecht weer in de zomer. Morgen breng ik deze naar de fietsenmaker omdat ik zondag de Gran Fondo Thomas Dekker ga fietsen en ik denk dat ik aan wat nieuwe onderdelen toe ben.
Een aantal vragen:
1. Is het mogelijk dat ik op mijn oude fiets op dezelfde naaf (ik heb de standaard wielen erin zitten, met Rigida Nova velg) bijvoorbeeld een Tiagra of 105 cassette (9 speed) laat monteren? Ik mis nu wel eens bijvoorbeeld de 16 achter namelijk.
2. Ik rijd nu bijna alles op de 42 voor, hoe erg ga ik het merken als ik op mijn nieuwe fiets straks een 39 heb (in Ultegra 52-39-30). Betekent dit dat ik achter alles een tandje kleiner moet schakelen en dus aanschaffen?
3. Tot welk tandwiel achter 'mag' je schakelen als je vóór op het middelste blad rijdt? Het een-na-kleinste, of nog eentje groter?
4. Is een Ultegra groep SL eigenlijk niet teveel van het goede voor een hobby-fietser als ik? De Red Bull wordt ook met 105 en andere wielen (Shimano WH-RS10 i.p.v. Xtreme Light Wheels) geleverd en is dan 300 euro goedkoper.
Verder nog twee algemene vragen:
5. Ik heb ongeveer 2000 kilometer op mijn achterband gereden (standaard bandje van de FM á 17,95) en deze vertoont flink wat sneetjes/gaatjes (heb ook een paar keer lek gereden). Is dit normaal? Betekent dit automatisch dat ik aan een nieuwe toe ben? Het loopvlak van de band ziet er verder niet versleten uit namelijk. Hoe lang zou een achterband normaliter mee moeten gaan?
6. Deze winter wil ik op zolder gaan spinnen om de conditie wat op peil te houden. Ik ben van plan een bike bij Helisports te kopen (Kenny Joyce Vortec 900). Als iemand ervaring heeft met de aanschaf van een spinbike, kunnen jullie deze dan met me delen?
Sorry voor mijn misschien wat warrige verhaal. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Alvast dank voor jullie geduld bij het lezen van mijn (eerste) post.
Groet,
Mike (Uitgeest).
Aantal vragen over mijn nieuwe en oude fiets...
1. Dat is wel mogelijk, maar je Sora shifters werken niet met 9sp. Als je naar 9sp wilt gaan zul je dus ook je shifters moeten upgraden.
2. Voor hetzelfde verzet zul je achter inderdaad een tandje groter (kleiner kransje) moeten schakelen. Dit is geen probleem, versnellingen genoeg! Je zult ook merken dat je iets sneller naar het buitenblad gaat schakelen dan met een 42.
3. Vanaf het middenblad kun je zowat de gehele cassette gebruiken. Als je de ketting niet al te scheef wilt leggen kun je inderdaad als vuistregel aanhouden om tot het een-na-kleinste kransje te gaan.
4. Ultegra is een fijne en duurzame groep, daar heb je alleen maar plezier van! 105 werkt overigens bijna net zo goed, maar is net wat minder afgewerkt. Verder zou ik ook goed kijken naar het kwaliteitsverschil in de wielen, maar ik ken beide wielsets niet goed genoeg om daar iets over te zeggen.
5. Kleine sneetjes en gaatjes zijn normaal. Controleer af en toe of er geen steentjes oid in blijven zitten.
6. Geen idee, kijk evt ook naar een Tacx trainer.
2. Voor hetzelfde verzet zul je achter inderdaad een tandje groter (kleiner kransje) moeten schakelen. Dit is geen probleem, versnellingen genoeg! Je zult ook merken dat je iets sneller naar het buitenblad gaat schakelen dan met een 42.
3. Vanaf het middenblad kun je zowat de gehele cassette gebruiken. Als je de ketting niet al te scheef wilt leggen kun je inderdaad als vuistregel aanhouden om tot het een-na-kleinste kransje te gaan.
4. Ultegra is een fijne en duurzame groep, daar heb je alleen maar plezier van! 105 werkt overigens bijna net zo goed, maar is net wat minder afgewerkt. Verder zou ik ook goed kijken naar het kwaliteitsverschil in de wielen, maar ik ken beide wielsets niet goed genoeg om daar iets over te zeggen.
5. Kleine sneetjes en gaatjes zijn normaal. Controleer af en toe of er geen steentjes oid in blijven zitten.
6. Geen idee, kijk evt ook naar een Tacx trainer.
1. Helemaal duidelijk. Aangezien ik met deze fiets toch nooit de bergen/heuvels in zal gaan ga ik dan maar voor een 8sp. 12-21 cassette denk ik, dan gebruik ik het binnenblad op de triple misschien ook nog eens 
2. Helder.
3. Idem.
4. Idem.
5. Juist, dit heb ik laatst 'the hard way' nog eens geleerd.
6. Ga ik nog eens doen, dank voor de tip.
Bedankt Perik voor je snelle/heldere antwoorden!
2. Helder.
3. Idem.
4. Idem.
5. Juist, dit heb ik laatst 'the hard way' nog eens geleerd.
6. Ga ik nog eens doen, dank voor de tip.
Bedankt Perik voor je snelle/heldere antwoorden!
Voor wat betreft vraag 2 is het een hele kleine moeite het 39 tandwiel te vervangen door een tandwiel met 42 tanden.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn er voors/tegens als het gaat om een 39 of 42 blad? ik hoef nu eigenlijk nooit naar het binnenblad op mijn triple, dus zie niet zo 1,2,3 een reden om van 42 naar 39 te gaan. Ik vind het wel prettig dat ik veel op het 42 blad kan rijden zonder naar de 52 te moeten.
Ik weet niet of ze bij Rose voor dezelfde (meer)prijs een 42 blad i.p.v. 39 monteren in de triple.......
Ik weet niet of ze bij Rose voor dezelfde (meer)prijs een 42 blad i.p.v. 39 monteren in de triple.......
Malleus schreef:zijn er voors/tegens als het gaat om een 39 of 42 blad? ik hoef nu eigenlijk nooit naar het binnenblad op mijn triple, dus zie niet zo 1,2,3 een reden om van 42 naar 39 te gaan. Ik vind het wel prettig dat ik veel op het 42 blad kan rijden zonder naar de 52 te moeten.
Doen ze niet moeilijk over bij Rose bij aanschaf van een dergelijke fiets.
Thanks Sluit en Nimp.
Bij mijn lokale FM (Kroone Liefting in Limmen) hebben ze trouwens een leuk alternatief voor de Red Bull.. namelijk de Cube Agree GTC Pro. Ook Carbon, ook Ultegra en dezelfde prijs. Alleen dan een stuk dichterbij en handiger qua service voor mij.
Ik hoorde de FM vertellen dat hij van veel merken wel eens frames terugkrijgt maar van Cube nog nooit (in 4 jaar tijd). Iemand die slechte/goede ervaringen heeft met deze fietsen?
Fijn fietsweekend
Bij mijn lokale FM (Kroone Liefting in Limmen) hebben ze trouwens een leuk alternatief voor de Red Bull.. namelijk de Cube Agree GTC Pro. Ook Carbon, ook Ultegra en dezelfde prijs. Alleen dan een stuk dichterbij en handiger qua service voor mij.
Ik hoorde de FM vertellen dat hij van veel merken wel eens frames terugkrijgt maar van Cube nog nooit (in 4 jaar tijd). Iemand die slechte/goede ervaringen heeft met deze fietsen?
Fijn fietsweekend