Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Monteren van snelspanners

jsparie
Forum-lid

jsparie 24 aug 2008 20:41

-Divo- schreef: Kopervet in combinatie met rvs of ijzer is helemaal ok. Maar kopervet en aluminium laat het aluminium 'rotten'.

Dat kopervet alumimium laat "rotten" is nieuw voor mij. Verklaar je nader ?

Overigens kan het geen kwaad ook een druppeltje olie of vet op het scharnierpuntje van de snelspanner te doen. Kan anders in sommige gevallen de oorzaak zijn van wat bijgeluidjes geven met fietsen.

-divo-
Forum-lid

-divo- 24 aug 2008 21:34

jsparie schreef:
-Divo- schreef: Kopervet in combinatie met rvs of ijzer is helemaal ok. Maar kopervet en aluminium laat het aluminium 'rotten'.

Zoek even op "electrochemische corrosie".

(In de vliegtuigindustrie is kopervet dan ook ten strengste verboden)

racingluca
Forum-lid

racingluca 25 aug 2008 20:47

Ik heb er nooit informatie over gezocht, maar ook ik smeer na elke grote onderhoudsbeurt dun en gelijkmatig kogellagervet met teflon op de asjes. Ik gebruik daarvoor Cyclon Course Grease, mocht iemand geinteresseerd zijn.
Built for speed and driven by passion

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 aug 2008 00:20

-Divo- schreef:
jsparie schreef:

Nou, kon het nog niet overduidelijk vinden, maar toch wel indicaties dat koperpasta in sommige gevallen problemen kan geven.

Denk dat er nog veel koperpasta gebruikt wordt. Bij aluminium lager cups zou dit dus voor problemen kunnen zorgen als ik het goed begrijp. In de praktijk nog nooit wat van gemerkt overigens. Toch maar shimano montagepasta gebruiken voor montage van mijn trapas dan voor de zekerheid.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 26 aug 2008 05:14

jsparie schreef:
-Divo- schreef:
jsparie schreef:

Nou, kon het nog niet overduidelijk vinden, maar toch wel indicaties dat koperpasta in sommige gevallen problemen kan geven.

Denk dat er nog veel koperpasta gebruikt wordt. Bij aluminium lager cups zou dit dus voor problemen kunnen zorgen als ik het goed begrijp. In de praktijk nog nooit wat van gemerkt overigens. Toch maar shimano montagepasta gebruiken voor montage van mijn trapas dan voor de zekerheid.

Hoi,

Strikt genomen kan je stellen dat tussen aluminium en koper geen louter chemische reactie ontstaat maar eerder een electrochemische.
Je wil in wezen door je pasta een barriere vormen tegen zulke reacties door metaaldeeltjes uit je pasta te gaan opofferen ten voordele van het metaal aan de overkant van de barriere.
Koper is erg gewillig voor deze handel en da's dan ook de reden waarom vaak koperdeeltjes in anti-seize paste worden gebruikt.

Maar aangezien zowel je koper als je aluminium electrisch geleidend zijn en ook aluminium gewillig deeltjes afstaat (net als zink trouwens) en beiden electrochemisch verschillende metalen zijn met een onderling verschillend potentiaal zal er op termijn een electrisch spanningsvels onstaan (soort van micrscopische kruipstroom) wat dan weer een (electro)chemische reactie teweegbrengt. (aka galvanische oxydatie)
Op zijn beurt leidt dit tot een dermate oxidatie dat beide metalen een chemische koudlas gaan vormen met vastlopen tot funest gevolg.
In dit typische geval waar je twee electrisch relatief goed geleidende en gewillige materialen wil isoleren dien je een niet-electrisch geleidende pasta te gebruiken (anti-seize) zoals b.v. Permatex, of teflon of in geval van extreem hoge temperaturen, ceramisch vet al naar gelang van je toepassing.

Dit is een zeer summiere en simplistische weergave van wat er gebeuren kan en verre van compleet.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie