\"Exploderend\" achterwiel Mavic Open pro
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ja, dat is bij mij waarschijnlijk wel het geval. De velgen voelen wat "hol"aan. Maar dan nog, het is wel snel. Het is mij in ieder geval nog niet eerder gebeurd. En als zo'n "probleempje" zich voordoet tijdens een rit!? Nou ja, eerst maar even de reactie van Zoran afwachten.
Je kan de velgdikte op de volgende manier meten: pak een boortje en meet de diameter op met een schuifmaat. Leg het boortje op het holle remvlak. Meet daarna de hele dikte van velg plus boortje en trek daar dan de dikte van het boortje af. Dan heb je de dikte van de velg.
Ik vind het ook erg snel. Ik rem meestal een CXP33 achtervelg in 2 jaar op. Maar ik rem heel erg weinig in de omgeving waar ik fiets.
Toen mijn wiel het begaf had ik net heel hard gereden. Ik remde voor een drukke verkeersweg en "beng!". Toen was ik nog 10 km van huis verwijderd.
Ik vind het ook erg snel. Ik rem meestal een CXP33 achtervelg in 2 jaar op. Maar ik rem heel erg weinig in de omgeving waar ik fiets.
Toen mijn wiel het begaf had ik net heel hard gereden. Ik remde voor een drukke verkeersweg en "beng!". Toen was ik nog 10 km van huis verwijderd.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Na 5000 km??
Ook al is het slecht weer, dan moet je wel de gehele tijd met dicht geknepen remmen gereden hebben als dit de oorzaak is.
Bovendien is dit het achterwiel, je remt het meest op je voorwiel!
Ook al is het slecht weer, dan moet je wel de gehele tijd met dicht geknepen remmen gereden hebben als dit de oorzaak is.
Bovendien is dit het achterwiel, je remt het meest op je voorwiel!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik rem bij glad weer (zoals deze winter) vooral met mijn achterrem om niet onderuit te gaan.
Het ziet er gewoon uit als een typisch te dunne velg. Kan ook productiefout zijn, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Mavic is niet zo scheutig met garantie naar mijn ervaring.
Of de band moet IDIOOT hard opgepompt zijn?
Als je de velg opmeet, weet je zeker hoe dun die velg was toen het gebeurde.
Het ziet er gewoon uit als een typisch te dunne velg. Kan ook productiefout zijn, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Mavic is niet zo scheutig met garantie naar mijn ervaring.
Of de band moet IDIOOT hard opgepompt zijn?
Als je de velg opmeet, weet je zeker hoe dun die velg was toen het gebeurde.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
stillekracht
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Het moet toch niet gekker worden dat je gelijk met je ketting ook je velg moet vernieuwen!
5000Km vindt ik geen kilometerstand voor een velg, ook al heeft hij wat regen gehad.
5000Km vindt ik geen kilometerstand voor een velg, ook al heeft hij wat regen gehad.
Wat is eigenlijk de minimale velgdikte waarbij het nog veilig is om door te rijden?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15026
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb het wel vaker gezien. Op de MTB zag je het vroeger regelmatig.
Maar met een xc 717 en HS33 is het me nooit gebeurt ook niet na 15k km
Wat hier aan de hand zou kunnen zijn, steentje of iets in je remblok en door het slechte weer hoor je dat niet, velg slijt en boem.
Wees blij dat het niet rijdend gebeurt is!
Maar met een xc 717 en HS33 is het me nooit gebeurt ook niet na 15k km
Wat hier aan de hand zou kunnen zijn, steentje of iets in je remblok en door het slechte weer hoor je dat niet, velg slijt en boem.
Wees blij dat het niet rijdend gebeurt is!
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Bepaalde typen shimano blokken en keramische blokken krijgen dit in no time voor elkaar. Maar als dit je achterwiel na 5000 km is moet je inderdaad wel met aangetrokken remmen rijden. Mijn achterwielen zien er na net zoveel gebruik nog uit als nieuw (voor is dan wel al goed gebruikt).
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ja, ik ben natuurlijk wel "blij" dat het niet rijdend gebeurd is, maar het is nou ook weer niet dat ik sta te springen van enthousiasme.
Ondanks alle aangedragen oorzaken, die zeker plausibel klinken, vind ik toch dat er iets niet klopt. Als het allemaal zo logisch is, dan zou dit toch veel vaker moeten gebeuren?
Ondanks alle aangedragen oorzaken, die zeker plausibel klinken, vind ik toch dat er iets niet klopt. Als het allemaal zo logisch is, dan zou dit toch veel vaker moeten gebeuren?
Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad met een Mavic MTB velg, zo ongeveer hetzelfde model als de Open pro, maar dan 26". Het gebeurde na een paar winters zeer intensief mountainbiken, waarbij heel veel achter geremd is. Na de laatste tocht begin maart had ik de fiets het hele voorjaar verder niet gebruikt, maar in de zomervakantie gaat ie altijd mee. De dag voor vertrek de noppenbanden gewisseld voor de gladde banden, maar niet echt opgepompt. Aangekomen op een camping fietsen uitpakken en vlak voor de eerste tocht banden oppompen. Ongelofelijke knal, iedereen kwam kijken. Zag er precies zo uit als de foto van Robbebopper. Velgrand losgescheurd, puur door slijtage van het remmen. Die ochtend verder besteed aan het zoeken naar een nieuw achterwiel, gelukkig had de dichtstbijzijnde stad (Aosta) een vrij goede fietsenmaker met een nette set MTB wielen. S'middags dus alsnog een rondje fietsen.
Rond 2003-2006 heb ik ook veel Mavic velgen gehad waar haarscheurtjes in de velg kwamen vanuit de spaaknippels, in lengterichting van de velg. Daar krijg je geen fatsoenlijke rechte wielen meer mee. Laatste paar jaar geen problemen meer mee gehad.
Rond 2003-2006 heb ik ook veel Mavic velgen gehad waar haarscheurtjes in de velg kwamen vanuit de spaaknippels, in lengterichting van de velg. Daar krijg je geen fatsoenlijke rechte wielen meer mee. Laatste paar jaar geen problemen meer mee gehad.