Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

\"Exploderend\" achterwiel Mavic Open pro

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 06 feb 2011 17:28

Helaas al eerder gezien bij een Open Pro velg, na één winterseizoen.
Moet wel zeggen dat die bewuste velg al redelijk doorgeremd (hol) was.
"Try not. Do or do not......there is no try"

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 feb 2011 17:42

Ja, dat is bij mij waarschijnlijk wel het geval. De velgen voelen wat "hol"aan. Maar dan nog, het is wel snel. Het is mij in ieder geval nog niet eerder gebeurd. En als zo'n "probleempje" zich voordoet tijdens een rit!? Nou ja, eerst maar even de reactie van Zoran afwachten.

diogenes
Forum-lid

diogenes 06 feb 2011 19:27

Je kan de velgdikte op de volgende manier meten: pak een boortje en meet de diameter op met een schuifmaat. Leg het boortje op het holle remvlak. Meet daarna de hele dikte van velg plus boortje en trek daar dan de dikte van het boortje af. Dan heb je de dikte van de velg.

Ik vind het ook erg snel. Ik rem meestal een CXP33 achtervelg in 2 jaar op. Maar ik rem heel erg weinig in de omgeving waar ik fiets.

Toen mijn wiel het begaf had ik net heel hard gereden. Ik remde voor een drukke verkeersweg en "beng!". Toen was ik nog 10 km van huis verwijderd.
Velgenfluisteraar

Florezido

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 06 feb 2011 19:38

Na 5000 km??
Ook al is het slecht weer, dan moet je wel de gehele tijd met dicht geknepen remmen gereden hebben als dit de oorzaak is.

Bovendien is dit het achterwiel, je remt het meest op je voorwiel!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

diogenes
Forum-lid

diogenes 06 feb 2011 19:43

Ik rem bij glad weer (zoals deze winter) vooral met mijn achterrem om niet onderuit te gaan.

Het ziet er gewoon uit als een typisch te dunne velg. Kan ook productiefout zijn, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Mavic is niet zo scheutig met garantie naar mijn ervaring.

Of de band moet IDIOOT hard opgepompt zijn?

Als je de velg opmeet, weet je zeker hoe dun die velg was toen het gebeurde.
Velgenfluisteraar

Florezido

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 06 feb 2011 20:03

Het moet toch niet gekker worden dat je gelijk met je ketting ook je velg moet vernieuwen!

5000Km vindt ik geen kilometerstand voor een velg, ook al heeft hij wat regen gehad.

diogenes
Forum-lid

diogenes 06 feb 2011 20:08

Nee, dan zou ik elke 3 maanden mijn velg moeten vervangen. Er moet of te veel druk op hebben gestaan, of de velg was te dun i.c.m. hoge druk. Meer mogelijkheden zijn er niet.
Velgenfluisteraar

Florezido

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 06 feb 2011 21:46

Wat is eigenlijk de minimale velgdikte waarbij het nog veilig is om door te rijden?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 feb 2011 22:02

Ik heb het wel vaker gezien. Op de MTB zag je het vroeger regelmatig.

Maar met een xc 717 en HS33 is het me nooit gebeurt ook niet na 15k km

Wat hier aan de hand zou kunnen zijn, steentje of iets in je remblok en door het slechte weer hoor je dat niet, velg slijt en boem.

Wees blij dat het niet rijdend gebeurt is!

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 feb 2011 22:08

Bepaalde typen shimano blokken en keramische blokken krijgen dit in no time voor elkaar. Maar als dit je achterwiel na 5000 km is moet je inderdaad wel met aangetrokken remmen rijden. Mijn achterwielen zien er na net zoveel gebruik nog uit als nieuw (voor is dan wel al goed gebruikt).

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 feb 2011 22:08

Ja, ik ben natuurlijk wel "blij" dat het niet rijdend gebeurd is, maar het is nou ook weer niet dat ik sta te springen van enthousiasme.
Ondanks alle aangedragen oorzaken, die zeker plausibel klinken, vind ik toch dat er iets niet klopt. Als het allemaal zo logisch is, dan zou dit toch veel vaker moeten gebeuren?

ciclista
Forum-lid

ciclista 06 feb 2011 22:26

Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad met een Mavic MTB velg, zo ongeveer hetzelfde model als de Open pro, maar dan 26". Het gebeurde na een paar winters zeer intensief mountainbiken, waarbij heel veel achter geremd is. Na de laatste tocht begin maart had ik de fiets het hele voorjaar verder niet gebruikt, maar in de zomervakantie gaat ie altijd mee. De dag voor vertrek de noppenbanden gewisseld voor de gladde banden, maar niet echt opgepompt. Aangekomen op een camping fietsen uitpakken en vlak voor de eerste tocht banden oppompen. Ongelofelijke knal, iedereen kwam kijken. Zag er precies zo uit als de foto van Robbebopper. Velgrand losgescheurd, puur door slijtage van het remmen. Die ochtend verder besteed aan het zoeken naar een nieuw achterwiel, gelukkig had de dichtstbijzijnde stad (Aosta) een vrij goede fietsenmaker met een nette set MTB wielen. S'middags dus alsnog een rondje fietsen.
Rond 2003-2006 heb ik ook veel Mavic velgen gehad waar haarscheurtjes in de velg kwamen vanuit de spaaknippels, in lengterichting van de velg. Daar krijg je geen fatsoenlijke rechte wielen meer mee. Laatste paar jaar geen problemen meer mee gehad.

Plaats reactie