Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankarm raakt voorderailleur

mpol
Forum-lid

mpol 27 aug 2008 21:56

Hoi,
Als ik mijn voorderailleur (Shimano FD-R773) goed afstel komt mijn crankarm (Ritchey Pro Triple '06) er tegen aan. Dat heb ik min of meer "opgelost" door de derailleur te begrenzen, maar dat heeft als resultaat dat op de buitenste 4 achtertandwielen de ketting tegen de kooi van de voorderailleur komt. Niet echt fijn dus. Ter info, het is een 9-speed systeem met een Shimano 9-speed ketting. En ja, de voorderailleur zit kaarsrecht gemonteerd, op de goede hoogte.
Een 10-speed ketting zal iets smaller zijn, maar volgens mij is dat verschil te verwaarlozen, klopt dat?
Nu had ik bedacht dat de enige schijnbare oplossing is om het buitenblad andersom te monteren. Dan valt hij iets meer naar binnen, zo'n 3 mm. Ik weet niet of dat goed gaat werken, en mooi is het niet, maar dit is ook niet echt super.
Ik zou ook contact op kunnen nemen met Ritchey, ik kan het wel zien als een fabricage-fout, de crankarm komt simpelweg niet genoeg naar buiten. Punt is dat ik niet de eerste eigenaar ben van de crank, en dus geen bon kan overhandigen. Nu weet ik niet of dat uitmaakt natuurlijk. En ik vraag me af wat de eventuele oplossing van hun kan zijn. Als dat bij mijn crank zo is, dan zal dat toch bij alle cranks van dat type wel zijn toch? Of is dat een verkeerde aanname?

lior63
Forum-lid

lior63 28 aug 2008 10:17

Is een bekend probleem. Ik heb daar ook lang aan gepuzzeld, maar het is zoals jij zegt, de crankarm komt eenvoudigweg niet genoeg naar buiten om de deraileur vrij te laten lopen.
Ik heb uiteindelijk een andere crank gemonteerd.

mpol
Forum-lid

mpol 29 aug 2008 13:49

Bedankt voor je reactie. Ik was al bang dat er geen echte oplossing voor was. Ik zal eens proberen hoe het gaat met het buitenblad andersom. Ik heb even geen geld voor een ander crankstel.

wervelwind
Forum-lid

wervelwind 30 aug 2008 12:48

Ik heb dit probleem ook op een Bianchi Via Nirone met een Dura-Ace voorderailleur en een R700 compact cranckstel van Shimano. Kan dit worden opgelost met ergens een ring tussen te zetten, of een andere oplossing? Ik heb ook nog een dubbel ultegra cranckstel liggen, zou dit al een verbetering zijn? Alle tips zijn welkom.

Plaats reactie