Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa Centaur 2005 Triple naar dubbel

20veetee
Forum-lid

20veetee 28 aug 2008 22:21

Hoi
Aangezien ik het komende jaar toch niet ga klimmen (en op een dubbel kom ik in Limburg ook wel omhoog), wat meer technische kennis van de fiets wil hebben, en de carbon Campa crank zo ontzettend mooi vind wilde ik van een 2005 Triple naar een dubbel gaan. (Fiets Scott CR1 pro)

Ik weet dat je "in theorie' met alleen de crank verwisselen al ver komt, maar aangezien die nu 115,5mm is moet ik in elk geval de bracket as vervangen voor een 111mm. Ik denk dat UT minder geschikt is vanwege de extra tools die nodig zijn. (Ik heb een goede momentsleutel 20/120 etc maar niet de zaken voor UT)

Als ik dan toch bezig ben, laat ik gelijk de casette/ketting en achterderailleur vervangen. Casette een 2009 13/25, ketting een KMC en een Centaur achterderailleur met middellange kooi om eventueel nog een 29 kwijt te kunnen voor iets gekker geklim.

En toen de voorderailleur, nu zal het wel werken met de triple voorderailleur maar optimaal schijnt het niet te zijn. Kortom, dan moet ik misschien toch een voorderailleur kopen, maar daar zijn alleen nog maar QS van te krijgen... En die werken weer niet met een niet QS Ergopower van mijn Centaur 2005....

En dan opeens vraag je je af of ik niet gewoon helemaal opnieuw moet beginnen en een Centaur 2008 compleet moet kopen... (Zit ik alleen met die UT tools...)

Mis ik iets, zijn er betere briljante ideeen of heb ik nu al verkeerde conclusies getrokken.

gene
Forum-lid

gene 29 aug 2008 02:19

Volgens mij kun je 2 dingen doen:

1. je vervangt de volledige "drivetrain" en dan zou ik voor een recente groep (UT) opteren.

2. je vervangt de volledige drivetrain, behalve de ergopowers en je zoekt (die moeten nog te vinden zijn) de onderdelen van voor 2007. Gaat wschl een stuk goedkoper zijn.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 31 aug 2008 23:51

Hoi,

Voor wat beteft voor- en achterderailleur hoef je in wezen enkel de kooien aan te passen aan het overeenkomstige model en dat kan via wisselstukken.
Centaur niet QS FDs zijn overigens nog wel te vinden in NL (bij Derks Wielsport in Halsteren o.a.) zoniet zie ik niet in waarom een QS FD niet zou werken met een niet QS shifter.

Voorts is het jammer dat je niet eerder aan dit project begonnen bent, enkele maanden geleden kon je die onderdelen (crankstel e.d.) nog voor een prikje vinden in de uitverkoop.
Maar goed, je neemt best de betere (zwarte huls) BB voor je Centaur (111mm BSA of ITA) of mits wat zoeken vind je wellicht nog niet UT Chorus crankstellen, BB voor Chorus is er nog steeds en dan heb je meteen een kleinere Q-factor en het kan best dat het nog voordeliger is ook. (vooropgesteld dat je frame dit kan opnemen)

Het is ook waarschijnlijk dat je NOS onderdelen zoals FD en RD goedkoper vindt dan de losse kooien die je bovendien ook nog moet laten monteren. Je kan dit zelf als je wat handig bent maar goed...

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

20veetee
Forum-lid

20veetee 01 sep 2008 22:34

dank voor de suggesties!

Ik heb nu eerst een Centaur Carbon compact besteld met een BB 111mm. Ga eerst kijken of ik die configuratie aan de praat krijg. Ik houd voor natuurlijk ruimte over bij de FD links, dus daar moet ik zelf even op letten dat ik niet te ver doorschakel :-)

Ga daarna wel op zoek naar een AD en FD.

Nou het is gelukt :-)

De Campa beschrijvingen zijn echt erg goed en duidelijk. Natuurlijk kost het uiteindelijk altijd wel iets meer omdat je wat gereedschap nodig heb... En natuurlijk bleek ik nog een Veloce bb te hebben, dus had ik daar weer aan aparte BB afnemer voor nodig.

Het weer is nu echt niet lekker, hopelijk morgen een kans om een rondje te proberen.

Plaats reactie