Over de wielersport en zijn beoefenaars.

3 koersen per week 4maand lang

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 07 sep 2008 18:25

mspoon schreef:leuk verhaal hierboven maar verzuring bestaat niet.
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys ... i?fid=2467


Bedoel je dus dat iedereen die zegt dat verzuring bestaat ongelijk heeft?

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 08 sep 2008 11:12

Orbea Orca, What Else?

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 10 sep 2008 00:43

haha jaja, verzuring bestaat niet............

Wat noem je het dan als je volle bak aan rijden bent. Mentale kwestie van benen die blokkeren?

Of ga je ook ontkennen dat het aerobe en anaerobe verbranden niet bestaat?
Aeroob = zuurstof + vet = volledige verbranding
anaeroob = glycose = onvolledig = melkzuur

Bij dit laatste (anaerobe verbranding) is het lichaam idd. instaat het melkzuur weer om te vormen tot nieuwe brandstof, zeg maar hergebruiken (gedeeltelijk althans). Maar dit proces zorgt voor veel hitte en vernauwing in de bloevaten. Dat zorgt er uiteindelijk (waarschijnlijk) voor dat de spieren niet meer 100% kunnen functioneren.
Maar als je het terug beredeneert dat komt het dus doordat je in eerste instantie verzuurt, of niet?

Hoe dan ook het is koffiedik kijken hoe de spieren nu exact werken omdat het heel moeilijk is om er achter te komen wat nu de verschillende processen zijn en wat de spieren ermee doen.
Feit is dat lactaat te meten is. Feit is ook dat dit stijgt naarmate de intensiteit toeneemt. Feit is ook dat wanneer het omslagpunt gepasseerd wordt de hoeveelheid lactaat in het bloed dermate hoog wordt dat de inspanning enkele seconden tot minuten later gestaakt dient te worden. Of dit komt door de verzuring zelf of iets anders is in zijn geheel niet van belang voor de trainingsleer.

Dus ja, mijn verhaal is idd. mooi
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

kers
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:05

kers 27 okt 2008 20:16

Ik denk dat het toch best mogelijk moet zijn om aeroob en anaeroob goed te zijn. Het zijn twee systemen die door elkaar werken. Ook als je, zoals de profs, een lange koers rijdt waarbij op het laatst pas anaeroob gewerkt wordt, heb ik niet het idee dat het uithoudingsvermogen eronder lijdt. Het aerobe systeem is tenslotte ook "getraind" tijdens de eerste uren van zo'n koers. In welke zin zou het anaeroob werken je uithoudingsvermogen verslechteren? Welke theorie zit hier dan achter? Als het zo is lijkt het me best interessant om dit te weten
wkers

Plaats reactie