Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing 1 met of zonder tik?

cogiro
Forum-lid

cogiro 07 sep 2008 16:35

Na problemen met de Bontrager Lite op mijn Madone 5.2 heb ik nu Fulcrums 1.
en dacht ik verder probleemloos te kunnen gaan rijden.
Niet dus......
De eerst 500 km geen probleem. Maar sinds een paar weken komt er een raar tikkend geluid vanuit mijn achterwiel.
Recentelijk cassette en ketting vervangen, stukje plakband om ventiel, olie in spaken. Spaken kunnen niet aangedraaid worden door FM. Het heeft tot nu toe niets geholpen. Het komt volgens FM niet uit het wiel maar heeft met de kettinglijn te maken. Gewicht van de rijder is 85 kg.

Gekke is wel als ik aan de cassettezijde de spaken "beweeg" ik af en toe dit zelfde geluid hoor. Wellicht moet de boel zich nog een beetje zetten. Dus ik wacht het nog even af alvorens ik me weer aanmeld voor een testsessie bij mn FM

Of heeft iemand een andere tip ?
Wer bremst verliert.

max8450
Forum-lid

max8450 07 sep 2008 23:30

Als het een beetje op een tikkende spaak lijkt, dan gaat dit vanzelf over.
Ik had het ook en het ging spontaan weg.
Ondertussen 10.000 km en nog steeds 100 % ok.

cogiro
Forum-lid

cogiro 07 sep 2008 23:50

max8450 schreef:Als het een beetje op een tikkende spaak lijkt, dan gaat dit vanzelf over.
Ik had het ook en het ging spontaan weg.
Ondertussen 10.000 km en nog steeds 100 % ok.

Bedankt,

Daar lijkt het inderdaad op. Dus ik wacht het wel even af.
Wer bremst verliert.

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 07 sep 2008 23:56

Ik had in mijn Ksyriums SL ook last van "tingelende" spaken. Was volgens mijn FM een gekend probleem bij Mavic en hij heeft dit snel (en kosteloos!) verholpen. Hij was dit probleem ook tegengekomen bij Fulcrum (Racing Zero) wielen. Ik zou me dus even melden bij je FM, moet gemakkelijk op te lossen zijn.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

cogiro
Forum-lid

cogiro 08 sep 2008 00:09

magoo schreef:Ik had in mijn Ksyriums SL ook last van "tingelende" spaken. Was volgens mijn FM een gekend probleem bij Mavic en hij heeft dit snel (en kosteloos!) verholpen. Hij was dit probleem ook tegengekomen bij Fulcrum (Racing Zero) wielen. Ik zou me dus even melden bij je FM, moet gemakkelijk op te lossen zijn.

Mag ik vragen wat jouw FM daaraan heeft gedaan?

Ik heb ik gisteren 1½ uur doorgebracht bij FM en ze zijn begonnen met de wielen.
Invetten lagers, oliën ed. Hielp allemaal niet. Uiteindelijk getest met andere cassette e.d.
Volgens mij is het een kwestie van "zetten"
Wer bremst verliert.

campasuper
Forum-lid

campasuper 08 sep 2008 09:31

Het lijkt het meest op een tikkende spaak. Bij mij is dit probleem ook vanzelf opgelost maar wel anders dan hierboven. De spaak brak. Nieuwe spaak erin en alles lijkt weer OK.
Het gaat overigens niet om een Fulcrum wiel maar om een 32 g Campa Record naaf en Mavic Open Pro velg met CX-ray spaken.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 08 sep 2008 18:00

@Cogiro: heel precies weet ik het niet, maar kort gezegd komt het erop neer dat hij de spaaknippels ging inspuiten met WD40. Ik vermoed dat hij ook wel het een en ander heeft los en vastgedraaid, want ik moest de fiets wel 2 dagen achterlaten. Maar het heeft wel geholpen in ieder geval. Zover ik weet heeft hij dus niets aan de lagers gedaan, maar het echt in de spaken gezocht. Het klinkt mij ook logisch dat het daaraan ligt, want eind vorig jaar had ik diverse scheuren in de verlgen en toen heb ik een nieuwe Ksyrium SL velg laten spaken (waarmee ik overigens pas dit voorjaar ben gaan rijden) en nu moesten de spaken dus opnieuw ingevet worden.

NB Dat reviseren van mijn wiel is door een andere fietsenmaker gedaan dan deze reparatie, dus het feit dat dit kosteloos is gedaan getuigt wel van behoorlijke service vind ik!
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 sep 2008 19:10

Anderen met soortgelijke klachten bij Easton wielen hebben het opgelost door siliconenspray op de spaaknippels te spuiten.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 08 sep 2008 19:17

Mijn achterwiel "fulcrum zero" pingelt er inmiddels ook lustig op los. Heb de spaken laten natrekken en toen was het even weg. Inmiddels is het gepingel weer terug en kan de fm niet bijregelen omdat 'n paar nippels nu rond ipv vierkant zijn. Dus 'n paar nippels besteld en daar wacht ik nu al 5 weken op. Dan begrijp je dat ook daar fulcrum aan campa vast hangt ( in de slechte zin van het woord ). Fulcrum was een leuk uitstapje maar in m'n zoektoecht naar nieuwe all-day wielen sla ik ze nu eens over!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

cogiro
Forum-lid

cogiro 08 sep 2008 19:39

Bedankt allemaal voor de reacties en tips.

Ik ben er nu inmiddels wel van overtuigd dat het toch echt niet ligt aan de kettinglijn maar aan de spaken. Ik wacht dus nog maar even af of het nog wil "zetten"
Wer bremst verliert.

max8450
Forum-lid

max8450 08 nov 2009 00:59

Ondertussen is sedert enkele duizenden km's de tik terug in het achterwiel. Vind dit niet echt kunnen voor wielen uit deze prijsklasse.
Iemand bij wie de tik verdwenen is? Wat heb je eraan gedaan?

jakkel
Forum-lid

jakkel 08 nov 2009 23:35

Tikken (of pingelen) kan van de spaken voortkomen, ik had dat ook op de Mavic Crossmax SLR wielen van mijn mountainbike. Geluid kwam voort uit de eerste kruising van de spaken waar ze mekaar heel licht raakten. Ik heb dat opgelost door ze te demonteren en ter hoogte van de kruising een fractie van de spaken af te vijlen. Probleem opgelost en ondertussen toch al meer dan een jaar hard labeur mee doorstaan.

Op de racefiets rij ik met Fulcrum Racing Zero's (enigszins vergelijkbaar met de Racing One). Ondertussen ongeveer een 8.000 compleet probleemloze km's mee gereden.

Plaats reactie