Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

dames racefiets

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 17 sep 2008 16:47

Mijn vrouw is heel tevreden over haar sloping frame met dameszadel. Dat laatste is volgens haar een must.
Je fiets-aspiraties en/of fietstrajecten zou je nog kunnen inschatten i.z. keuze compact of triple en bijkomende verzetten.
Het is al veel vaker hier geopperd: Kijk ook naar een knappe 2e hands, daarstaan er genoeg van bij de FM
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

raketmuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 okt 2008 00:32

raketmuis 13 dec 2008 18:56

Kijk ook eens naar de specialized Dolce. Ik ben er heel tevreden over!

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 27 dec 2008 20:28

Heel herkenbaar probleem. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goed passende racefiets. Ik ben 1.80m en zoals blijkbaar zo vele dames zijn in verhouding mijn benen heel lang en heb ik een kort bovenlichaam. Een diepe zit vind ik ook niet prettig en het blijft ook eng als ik steeds niet snel bij de remmen kan omdat ik eerst mijn handen moet verplaatsen en ver moet reiken (dit geldt ook voor een kleiner stuur en wel "passend"). Ik heb wel al naar alle tevredenheid een moutainbike die echt goed past, maar met een racefiets is dat nog niet gelukt. Iedere keer als ik wil fietsen pak ik dan toch weer de mountainbike, ipv een racefiets. Ik ben nu dus op zoek naar een racefiets die echt goed past en ondanks de "spacerpolitie" of het "rechte stuur syndroom" neig ik toch veel naar deze soort. Zeker omdat de mountainbike wel goed bevalt. Ik wil ook een triple, want uit het zadel gaan is op de een of andere manier toch nog steeds erg lastig. Volgens mij ligt het zwaartepunt van dames anders waardoor het staan bij klimmen niet echt wat oplevert. Een aantal versnellingen meer, levert wat mij betreft meer op, dus vandaar de triple. Ik zoek nu ongeveer een jaar maar heb nog niet echt iets gevonden wat me werkelijk aanstaat. Ik heb me al laten opmeten. Een hele korte voorbouw is overigens ook niet echt aan te raden, daar wordt het sturen ook vrij zenuwachtig door. Het zadelprobleem is mij trouwens ook zeer bekend. Ik weigerde altijd een breed vrouwenzadel te monteren, maar na vele blaren en verschillende ongemakken heb ik toch maar eens een poging gedaan en nu wil ik niet anders. Wat een opluchting! Ik heb nu de selle italia lady gel met gat op al mijn fietsen gemonteerd. Ik ken andere dames die ook niet anders meer willen. Dat is in ieder geval te proberen voor de dames die deze problemen herkennen.

Dus dames of heren: Heeft u suggesties voor een fiets dan hoor ik het graag. Ik denk erover om een frame op maat te laten maken, maar de vraag blijft of dat wel een goede fiets oplevert omdat je ook aan de eigenschappen van de fiets zaken verandert.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 dec 2008 20:40

Wat voor een prijsklasse en hoe lang zijn die lange benen? ;) Er moet vast wel een goed passende fiets te vinden zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 27 dec 2008 22:30

Prijsklasse tot 2000,- à 2500,- Euri
Binnenbeenlengte 91 cm

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 31 dec 2008 16:02

[quote="Amclassic-fan"] omdat jullie naar verhouding wat langere benen hebben (en dan komt het zadel dus hoger te staan ten op zichte van 't stuur). Maar bijna alle merken hebben modellen die langere balhoofdbuizen hebben.[/quote]

Vreemd om nog steeds te lezen dat vrouwen andere lichaamsverhoudingen hebben dan mannen. En dat terwijl Fiets dit fabeltje middels de beknopte weergave van de bevindingen van een empirisch onderzoek onder 14000 europese atleten van alle lengteklassen reeds jaren geleden naar het bekende rijk der fabelen heeft gestuurd. De verschillen tussen mannen onderling zijn groter dan tussen vrouwen en mannen en voorts gaat het om mms en niet cms, ook niet bij de benen. Toch blijft iedereen nog steeds het fabeltje van iedereen overschrijven.
Wat wel verschilt, is dat vrouwen hun bekken meer naar achteren kantelen en daardoor dus met het bovenlichaam enkele graden rechterop zitten, met als effect dat de bovenbuis/stuurpen combinatie enkele cms korter moet zijn dan bij mannen om hetzelfde zitcomfort te bereiken. Dit allemaal vanuit de gemiddeldes geredeneerd. Ook staan de zitbeentjes verder uit elkaar. Een vrouwenzadel/fietsbroek heeft zeker effect. Laat Fiets het collectieve wielergeheugen nog eens opfrissen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2009 12:48

@klimmer, kijk eens goed naar het mannen peleton en dan naar het vrouwen peleton. Bij de mannen zie je nagenoeg nooit korte stuurpennen en spacertoren(tjes), terwijl het bij de dames toch echt veel voorkomt (die gewoon goed op hun fiets zitten).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 jan 2009 17:12

[quote="Amclassic-fan"]@klimmer, kijk eens goed naar het mannen peleton en dan naar het vrouwen peleton. Bij de mannen zie je nagenoeg nooit korte stuurpennen en spacertoren(tjes), terwijl het bij de dames toch echt veel voorkomt (die gewoon goed op hun fiets zitten). [/quote]

Zeg ik wat anders dan?
Toch maar eerst eens goed lezen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2009 20:13

Ja je zegt dat er enkel kortere stuurpennen gemonteerd moeten worden omdat ze rechterop zouden zitten vanwege een gekanteld bekken... Als ik zo de wereldtop aan dames op de fiets zie zitten klopt dat niet, want die zitten echt niet veel rechterop op de fiets. Daarnaast betekent een bekken wat kantelt niet automatisch dat je ook rechterop komt te zitten, met een bollere rug vang je dat namelijk gewoon op.

Maar goed ik lees jouw berichten goed, dus ik weet ook nog heel goed waar je mij een week of 2 geleden allemaal voor hebt uitgemaakt in dat andere topic...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

itsmijntje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2008 19:36

itsmijntje 21 jan 2009 21:03

ik heb net een trek wsd (dames model) gekocht en ben een kleintje...
Maar ben helemaalopgemeten. en waar ik bij het mannenmodel 50cm nog last had van mijn schouder (te grote hoek) en moeite had om op tijd bij de remmen te komen, Ben ik nu naar een 52 gegaan, waar ik wel rechterop zit, en heel makkelijk bij de remmen kan.......
I don\'t believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman, all I wanna do is ......bicycle....

paulien
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2008 12:28

paulien 24 jan 2009 14:09

Hallo,
Ook ik heb jaren problemen gehad om een goede fiets te vinden, ben namelijk niet groot (1.52m). Ik ben heel blij met de damesmodellen omdat ik eindelijk kan fietsen zonder problemen. Ik heb inmiddels een MTB en een race/fitnessbike van Specialized. Ik ben over beiden erg tevreden.
Wat betreft een race stuur, ik had hier ook veel problemen mee omdat ik dan te diep zit en last van rug en nek krijg. Toen ik mijn specialized dolce elite aanschafte heb ik er meteen een recht stuur met bar ends en een verstelbare stuurpen op laten zetten en ik heb tot op heden nooit spijt gehad van die beslissing. Tegenwoordig verkoopt specialized zelfs van dit soort modellen voor vrouwen onder de naam fitnessbike, toen ik mijn fiets aanschafte bestond dit nog niet.
Mijn tip is dus ga naar een goede fietswinkel en laat je niet ompraten tot iets wat je niet wilt.
Groetjes Paulien
Paulien

Plaats reactie