Ik was vanavond bezig om een nieuwe sensor op mijn voorvork te monteren (voor zo'n fietsklokje). Wat mij opviel was dat de sensor altijd naar achteren is gericht. Dit moest zo volgens de handleiding en ik zie het ook bij alle andere fietsen. Nu lijkt het me gevaarlijk als de sensor verschuift of gedeeltelijk loskomt.
Dan vliegt ie in je spaken en kan het voorwiel blokkeren.
Als je de sensor naar voren monteert (werkt net zo goed) dan heb je dit probleem niet. Door het ronddraaien van het wiel wordt ie dan toch wel naar buiten gedrukt door de spaken ipv het wiel te blokkeren.
Waarom worden die sensoren dan toch altijd naar achteren gericht op de voorvork. Iets cosmetisch ofzo?
Monteren sensor fietscomputer
Als die sensor in je wiel komt, zal het wiel echt niet blokkeren. Als ie goed vastzit kan de sensor toch ook niet in het wiel komen? En als het al gebeurt, dan zullen de tie-wraps breken.
Is het geheel draadloos? De fabrikant geeft misschien aan de sensor naar achter te plaatsen, ivm de ontvangst.
Het naar achter plaatsen zal ook een miniem aerodynamisch voordeel opleveren.
Is het geheel draadloos? De fabrikant geeft misschien aan de sensor naar achter te plaatsen, ivm de ontvangst.
Het naar achter plaatsen zal ook een miniem aerodynamisch voordeel opleveren.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Misschien een stomme vraag van mij maar wat is bij jou de voorkant van een vork?
Ik mijn belevingswereld monteer je de sensor nu juist aan de zijde dat als hij loskomt dat de spaken hem wegduwen.
Maar zoals ik al zei, dat is in mijn belevingswereld.
Ik mijn belevingswereld monteer je de sensor nu juist aan de zijde dat als hij loskomt dat de spaken hem wegduwen.
Theo V schreef:Misschien een stomme vraag van mij maar wat is bij jou de voorkant van een vork?
Met de voorkant bedoel ik naar voren wijzend. De sensor wijst dan naar de rijrichting ipv achteruit.
Ik heb een Cateye draadloos. De sensor wordt op de vork gemonteerd met 2 ti-wraps. Alhoewel ik deze strak heb aangetrokken, kan ik vrij makkelijk de sensor verdraaien (heb een Easton EC 90). Ook al zal het wiel niet direct blokkeren, volgens mij gaan er wel spaken krom als de sensor in het wiel vliegt. (Ti-wraps zijn behoorlijk taai.). Mijn belevingswereld is dus hetzelfde als van Theo V.
Montage aan de voorzijde levert zeker geen risico op, aangezien de spaken dan de sensor wegduwen. Toch zie ik bij 90% van de fietsen de sensor naar achteren wijze. Vandaar mijn nieuwsgierigheid, maar idd cosmetisch staat het wel beter.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
Aerodynamica zal de hoofdreden zijn. Ik durf er trouwens wel gif op in te nemen dat je spaken heel blijven, mocht 'ie er tussen komen. Of je sensor dan nog heel is...?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Heb hem ook naar achteren zitten. Verdraait eigenlijk niet tijdens het rijden en als ie is verdraait hoor ik al snel genoeg een flinke tik als ie het magneetje raakt...Dus dan kan je hem snel iets terug draaien. Hij draait nooit zodanig dat ie tussen de spaken komt.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;