Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting raakt spaken

spookjuh
Forum-lid

spookjuh 15 sep 2008 10:40

Goedemorgen allen,

Recentelijk heb ik een set nieuwe wielen gekocht omdat mijn andere velegen vanwege een ongelukje krom getrokken waren :-(

Op mijn oude wiel zat een 12-25T cassette. Op mijn nieuwe wiel zit een 12-23T cassette. Tijdens het het fietsen komt de ketting op het grootste tandwiel tegen de spaken aan (hij valt er niet van af). Ik heb toen mijn derailleur afgesteld zodat dit niet meer het geval was. Tijdens het fietsen echter merk ik dat de ketting weer tegen de spaken aan loopt, maar voor de rest schakelt hij prima.

Moet ik de stelschroef (L) nog verder naar binnen draaien, en het risico lopen dat het schakelen minder gaat, of is er iets anders aan de hand wat ik over het hoofd zie?

Iemand een suggestie?

Groet,

Alex

yugor
Forum-lid

yugor 15 sep 2008 11:57

Is het wel de ketting die de spaken raakt?
Bij mij raakte de kooi van de derailleur de spaken - heb hem toen een klein beetje verbogen en het was opgelost.

nagyru80

nagyru80 15 sep 2008 12:08

Kan mij ook niet voorstellen dat de ketting de spaken raakt. Eerst afschakelen tot kleinste tandwiel. Kabel loszetten en kijken of H schroef aangepast moet worden. Vervolgens kabel weer vastzetten (spelingsvrij) en opschakelen tot lichtste verzet en dan L-schroef zover indraaien dat de ketting nog net op het grootste tandwiel komt en kijken of de kooi goed recht onder derailleur hangt

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 15 sep 2008 12:57

mogelijk een versleten derailleur! als dat nl het geval is, is er speling in de "lagertjes" en is er onnauwkeurigheid in de plaatsing van de derailleur, de ene keer iets meer naar rechts, de andere keer een ietsepietsje naar links, waardoor de derailleur dientengevolge de spaken raakt, ondanks een ogenschijnlijke goede afstelling.
speling is met de hand te constateren door de kooi vast te pakken en met gevoel te voelen wat er gebeurt.
gaat niet, bestaat niet!

spookjuh
Forum-lid

spookjuh 15 sep 2008 14:05

Bedankt voor de tips zover, hier kan ik iets mee. Het vage is echter wel dat het aanlopen pas gebeurt als ik 'op' de fiets zit. Als ik de derailleur afstel op terwijl hij ophangt loopt de boel niet aan.

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 15 sep 2008 14:12

dat kan heel goed zijn, dat is het normale gedrag van een derailleur met speling.
voel eens aan de kooi, die moet eigenlijk geen speling vertonen.
oplossing is dan, als er wel speling is, een nieuwe derailleur.
gaat niet, bestaat niet!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2008 15:00

Wat ook vaak gebeurt is dat de schroeven in de patten los rammelen, dan krijg je ook hetzelfde effect. Op het moment dat er kracht komt op te staan trekt de kooi naar binnen en tikt die dus tegen de spaken aan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spookjuh
Forum-lid

spookjuh 16 sep 2008 10:49

Het was inderdaad de kooi van de derailleur die de spaken raakte. Hij is echter niet krom en er zit ook geen speling op. Ik heb hem nog kunnen bijstellen en nu raakt ie de spaken niet meer (ook niet als ik fiets). Zou het nog kunnen komen vanwege het feit dat ik op de nieuwe wielenset andere naven heb?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 16 sep 2008 10:55

Lijkt me stug. Misschien foto plaatsen voor de duidelijkheid?
What makes the boat go faster?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2008 12:20

Er zit wel wat verschil in de afstand tussen de spaken en de cassette bij verschillende wielsets. Maar daar heb je geen last van zolang de derailleur goed is afgesteld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie