Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

13t vs 10t derailleurwieltjes

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 24 sep 2008 11:33

1) kan je zonder aanpassingen 13t derailleurwieltjes in een campa 10s (2007) korte kooi achterderailleur monteren ?

2) welke voor- of nadelen zou deze aanpassing hebben ?

3) zou het bv op deze manier mogelijk om een 27t (of zelfs 29t) kransje te combineren met een short cage achterderailleur ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2008 11:40

Het voordeel van grotere wieltjes is dat ze minder hard rond draaien en dus minder wrijving veroorzaken. Te grote wieltjes en je ketting kan klem komen te zitten. In dat geval vliegt je achter derailleur in stukken je achterwiel in. Jason van Fairwheelbikes heeft dat een keer gedaan.

Volgens mij kan je niet met grotere kranzen gaan rijden, want de derailleur kan niet meer ketting lengte verschil opvangen. Maar een 27 gaat altijd wel goed met een Campa derailleur met korte kooi, de 29 is afhankelijk van je frame.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

metalfan
Forum-lid

Gebruikersavatar metalfan 24 sep 2008 15:13

(bedankt al voor deze reactie)

ik begrijp wat je bedoelt: des te groter het frame, des te langer de ketting en dus des te groter de krans kan zijn.

maar een ding vind ik toch vreemd: campa schrijft voor dat je niet groter dan een 26 kan gaan met een korte kooi. of is die 26 misschien een beetje veel naar beneden afgerond ?

nu was mijn idee dit probleem op te lossen dmv grotere derailleurwieltjes. is dit nu een goed idee of zal ik toch maar beter een medium kooi nemen om naar Frankrijk te gaan ?

skimons
Forum-lid

skimons 24 sep 2008 15:59

geen goed idee. ik denk dat je met korte kooi ook wel wegkomt met een 27t en ook wel met 29t. hangt ook van het verschil in tandjes van je voorbladen af. hoe kleiner dat is, hoe meer verschil je achter kunt hebben.

totale capaciteit = (grootste blad voor-kleinste bald voor)+(grootste kransje achter-kleinste kransje achter), bijv (53-39)+(25-11)=28 dit zou een short cage moeten kunnen hebben

in principe zou (52-39)+(29-13)=29 bijna hetzelfde opleveren, maar dan rij je dus met andere verhoudingen

Plaats reactie