Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke ketting in combinatie met welke cassette?

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 04 okt 2008 10:23

Om m'n winterfiets klaar te maken voor de veldtoertochten zit ik in de Rose Versand catalogus te bladeren en heb een vraag aan jullie.

De "normale" 9 speed cassettes kosten rond de 25 - 40 euro (dan heb je LX of XT kwaliteit).
Nu zie ik ook een Shimano HG 50 cassette staan (qua verzet goed voor veldtoertochten) voor een bedrag van 12 euro....

Een bijbehorende ketting kost: HG93 16 euro, HG73 12 euro en HG53 9 euro....

Mijn idee:
Ik koop een HG50 cassette met HG53 ketting en ben voor 21 euro klaar.

Kan dat? Of is de HG 50 kwaliteit niet geschikt voor veldtoertochten e.d.?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

orbi
Forum-lid

orbi 04 okt 2008 21:13

Weet niet wat je er mee wil doen maar voor de gewone toertochtjes
kan het volgens mij wel. Heb zelf eerder met H70 gereden nu meestal met sram. Hier kies ik meestal voor de goedkopere types (970/971). In de modder merk ik niet veel van mindere schakel kwaliteit, behalve door de modder zelf. Onder droge omstandigheden en gelijk onderhoud zal het duurdere w.s. iets soepeler /stiller schakelen.
Zou je trouwens adviseren om met 2 of 3 kettingen te rijden. Wisselen na elke paar 100 km en dan de kortste er op. (alhoewel je het voor die prijs misschien niet eens hoeft te doen) Neem dan wel voor elke ketting een powerlink, wel zo makkelijk.

skimons
Forum-lid

skimons 06 okt 2008 17:28

het kan, is goedkoper en net zo slijtvast. het schakelt wel ietsje minder en weegt ietsje meer. let wel op dat je niet per ongeluk een 7/8V exemplaar te pakken hebt, die hebben ze bij rose ook nog namelijk

Plaats reactie