Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

mannetje

dukie
Forum-lid

dukie 06 okt 2008 21:40

kan er mij iemand zeggen waar deze term vandaan komt?
ik bedoel de dwarsverbinding van de achtervorken
dus waarom heet mannetje nu mannetje?

berrre
Forum-lid

berrre 07 okt 2008 09:49

Ik vermoed dat het woord "mannetje" van het franse woord "manette" afkomstig is; dat betekent "hendel", een ding waarmee je iets kan vastgrijpen (of vastzetten). In het engels heet dat een "lever". een hefboom dus.

Maar het is me niet duidelijk waarom een dwarsverbinding van de achtervork zo zou moeten heten. Het zou meer zin hebben als een "manette" de hendel zou zijn van de snelsluiting waarmee je een wiel in de vork klemt.

Misschien is "manette" wel de naam van de hele achtervork in het frans. De achtervork "grijpt" immers het achterwiel vast. De voorvork heet "fourche", maar voor de achtervork ken ik de franse naam niet.

Het is perfect mogelijk dat ik er hiermee helemaal naast zit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 07 okt 2008 12:31

Zal inderdaad wel uit het frans komen. Oudere stalen frames hadden een kruiverbinding die inderdaad (met veel fantasie) op een figuurtje lijkt die probeerd de vork bij elkaar te houden.

gene
Forum-lid

gene 08 okt 2008 01:38

Ik vermoed dat manette helemaal niets te maken heeft met het mannetje in de achtervork, behalve dat de twee woorden op mekaar lijken. Ik denk dat ofwel Nederlanders, ofwel Vlamingen dit ding "mannetje"genoemd hebben.
Frans voor achtervork = train arrière.

Plaats reactie