Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

mavic crossmax SLR/DT swiss 240s

robin_cubeams
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 feb 2008 17:23

robin_cubeams 20 okt 2008 23:45

hallo,

ik heb een set DT swiss wielen in mijn fiets zitten.
graag wil ik deze vervangen voor de crossmaxen

is dit verstandig want ik heb nl. horen zeggen dat de DT naven lichter lopen.
CYCLOTEAM.NL
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 21 okt 2008 00:35

Ik rijd zelf met SLR's. Vind ze a. erg mooi, b. zijn licht en c. stijf.

De DT Swiss naven zijn aan de andere kant zeker ook erg goed, maar 'lichter' lopen?

Belangrijk bij de Mavic naven is dat je goed in de gaten houdt of ze goed zijn afgesteld (wanneer het wiel in de vork gespannen is!! Heb wel eens gehoord dat de naven 'los kunnen lopen'; dat heb ik dus nog nooit meegemaakt. Of het dus incidenteel is of vaker voorkomt weet ik niet.

Waarom andere wielen dan? Toch ook de looks waarschijnlijk. DT 240's zijn erg goed, maar beetje onopvallend. Misschien is een setje Rovals een optie?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 21 okt 2008 00:38

De DT 240's zijn misschien wel de beste naven die je kunt kopen. Ik zou ze lekker houden!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 okt 2008 14:46

Als je DT240 naven hebt zou ik zeker geen crossmaxen gaan kopen.
Het SLR voorwiel is goed nooit problemen mee maar achter... jaarlijks een gescheurde velg, gevolg niet tubeless meer en de body. Lees maar eens hier.

Daarnaast is een gewoon gespaakt wiel makkelijker te herstellen.

Heb getwijfeld tussen de DT240, 190 en Hope pro2 naven. Het zijn afgelopen vrijdag de Hope naven geworden omdat die net iets sterker zijn dan de DT en de lagers wat beter zijn afgedicht. (niet dat het bij DT slecht is)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2008 14:51

DT 240's lekker houden!

Evt vlechten met DT Revo's en ZTR 355 velgjes...... jummie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 22 okt 2008 17:20

Lekker van de crossmaxen afblijven. geen omkijken naar zwaar lopende boies. geen standaard slap voorwiel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2008 17:18

DT 240's lekker houden!

Evt vlechten met DT Revo's en ZTR 355 velgjes...... jummie.
precies!! zo hoort dat..... tapje erom en heerlijk lichte tubeless wieltjes rond de 1400-1450 gr afhankelijk van je nippels en spaakopbouw

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2008 20:45

Ik sluit mij aan bij alle voorgaande sprekers. Lekker de 240 houden!!! Daarmee heb je een van de beste navensets die je kunt vinden. En in de setup die Scepticus voorstelt een zeer sterk en toch lichte wielset.
Less is bore

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 23 okt 2008 21:34

Scepticus schreef:DT 240's lekker houden!

Evt vlechten met DT Revo's en ZTR 355 velgjes...... jummie.


Ja, maar moet je dan met je Notube velglinten, ventielen en latex aan de slag? Ik neem tenminste aan dat TS tubeless wil rijden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 okt 2008 15:52

Alleen (yellow) tape is voldoende bij de notubes velgen, dan of een biba of band met vloeistof. De velglinten met ingebouwd ventiel zijn niet nodig

En zou niet kan je altijd een dt 4.2 velg nemen, ook niet slecht, verre van dat maar ietsje zwaarder

phil
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mei 2004 13:15
Locatie: Amsterdam

phil 26 okt 2008 09:36

Een dt 4.2 velg is overigens ook prima tubeless te maken. Ik ben overgestapt van Crossmax SL (voorloper van de SLR) naar DT Swiss (240s), puur vanwege de degelijkheid/stijfheid. Wielen zijn ietsje zwaarder, maar veel betrouwbaarder.

De Mavic's zijn op zich prima wielen zolang ze splinternieuw zijn. Redelijk snel moest ik de lagers en body vervangen, daar zat speling op. Daarnaast MOET je zeer regelmatig de body blijven smeren, daar werd ik een beetje moe van. Nu heb ik gewoon naven die lopen, lopen en blijven lopen zonder gedoe en ook nog eens veel stijver zijn.

Plaats reactie