Ik loop met het idee om mijn oude aluminium Trek 2000 te schuren en daarna te polijsten tot hoogglans. Op dit forum staat de techniek hier en daar beschreven (schuren van grof 800 tot fijn 1200) en daarna polijsten met polijstpasta en polijstschijf.
Over het wel of niet aanbrengen van een blanke laklaag na het polijsten blijken de meningen verdeeld.
Het doel is om de fiets een soortgelijke uitstraling te geven als een Scott Team Issue Jean DeLatour
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het te doen of loop ik als (best handige) hobbyist het risico mijn hele frame te verprutsen?
Polijsten alu frame tot hoogglans
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
Bij mijn weten oxideert blanke aluminium (een soorte witte bloemkoolwaas) en is een blanke laklaag noodzakelijk. Over het tot hoogglans polieren weet ik niets.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Het oxyderen van aluminium wordt (althans tijdelijk) vermeden door een goede polish te gebruiken. Dat geeft een beschermende laag die de zuurstof een tijdje afhoudt.
Je moet het polijsten wel regelmatig herhalen. Maar eens je een mooie glans hebt bereikt gaat een nieuwe polijstbeurt sneller. Houd er wel rekening mee dat een afgemonteerde fiets je later niet toelaat om in alle hoekjes en kantjes te komen.
Blanke lak geeft een meer langdurige bescherming, tot er krassen in komen. Dan krijg je insijpeling van water onder de lak en oxydatie die zich een weg vreet. De lak gaat dan schilferen. Dan ben je weer bij af.
Zelf heb ik enkele blanke aluminium onderdelen die ik regelmatig poets, zoals de zadelbuis en een bagagedrager. Die zijn makkelijk te verwijderen voor een grondige glansbeurt. Een volledig frame lijkt me erg veel werk.
Je moet het polijsten wel regelmatig herhalen. Maar eens je een mooie glans hebt bereikt gaat een nieuwe polijstbeurt sneller. Houd er wel rekening mee dat een afgemonteerde fiets je later niet toelaat om in alle hoekjes en kantjes te komen.
Blanke lak geeft een meer langdurige bescherming, tot er krassen in komen. Dan krijg je insijpeling van water onder de lak en oxydatie die zich een weg vreet. De lak gaat dan schilferen. Dan ben je weer bij af.
Zelf heb ik enkele blanke aluminium onderdelen die ik regelmatig poets, zoals de zadelbuis en een bagagedrager. Die zijn makkelijk te verwijderen voor een grondige glansbeurt. Een volledig frame lijkt me erg veel werk.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
het aluminium vervaalt na een tijdje, de glans gaat eraf, dan gewoon met een zachte doek en wat belgom ALU oppoetsen en klaar... geen lak en zooi erop! wel zou ik schuren tot een korrel 2500 of 3000, zo heb je geen krassen in het alluminium die je met 1200 nog heel veel zult zien!
mijn Flickr