Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lager zitten, zelfde bekkenhoek: strategie?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 27 okt 2008 01:39

Eigenlijk zit ik gevoelsmatig goed op de fiets maar toch wil ik lager zitten voor wat meer aerodynamica.

In principe zou ik door mijn stuur iets lager te zetten en mijn zadel iets naar voor te schuiven met dezelfde bekkenhoek toch een aerodynamischere houding moeten kunnen krijgen, of niet?

Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

Hoe weet je hoeveel je zadel naar voren moet als je je stuur een cm lager zet?
Afbeelding

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 27 okt 2008 07:01

Hoi Eric,

Ik zou daar mee oppassen. Door je zadel naar voren te schuiven wordt je positie tov het bracket anders. Dat heeft absoluut effect op de efficiëntie van je pedaalomwenteling (kan positief of negatief zijn).

Met dit soort veranderingen speel je bij "dynamic bike fitting". Je moet dan wel meten wat de verandering is op je efficiëntie. Zelf ben ik hier actief mee bezig met mijn Computrainer.

Zie hiervoor: http://www.racermateinc.com/spinscan.asp

Ik kan je uit ervaring vertellen dat kleine veranderingen een flink effect kunnen hebben.

Groet,
Frank

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 27 okt 2008 15:30

Een soortgelijke analyse kan ik natuurlijk ook op mijn Tacx Fortius doen alhoewel dat Spinscan gebeuren er bij Tacx niet inzit. Ik vraag me daarentegen wel af wat het balang is van Torque verdeling mij lijkt het aantal Watts wat je gedurende langere tijd kunt trappen veel interessanter.

Maar goed ik wilde het zadel naar voren schuiven gecombineerd met het lager plaatsen van het zadel en als je dat goed doet dan zou je lichaamspositie ten opzichte van het bracket juist niet moeten veranderen, maar wel le lichaamspositie ten opzichte van de wind.
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 27 okt 2008 15:42

Het geeft hetzelfde 'gevoel' in de rug, Eric.
Of het verstandig is moet je niet aan mijn vragen, ik zit hier al 5 dagen met het spit, en rechtopzitten lukt nog maar net.
Wat je ook doet aan die positie, doe het met een mm tegelijk voor iedere rit, en meet alles goed op. Zo kan je nog altijd terug. Hou ook bij welke positie goed aanvoelde...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie