MTB of Race groep voor hybride fiets?
Wat is het beste voor een hybride fiets die hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer moet dienen?
Op site's van trek en koga zie ik ze regelmatig afgemonteerd met MTB groepen (deore)
Nu is mijn vraag of dit beter is dan een racegroep?
Mijn eerste indruk is dat het in ieder geval al goedkoper is.
Is de kwaliteit minder tov tiagra of 105?
Greetz
Op site's van trek en koga zie ik ze regelmatig afgemonteerd met MTB groepen (deore)
Nu is mijn vraag of dit beter is dan een racegroep?
Mijn eerste indruk is dat het in ieder geval al goedkoper is.
Is de kwaliteit minder tov tiagra of 105?
Greetz
Op deze vraag is geen fatsoenlijk antwoord te geven.
Het is helemaal afhankelijk van de vraag wat je er mee wilt doen (Ja, fietsen natuurlijk) maar hoe, waar, met bagage, in de bossen, recreatief?
Als ik het begrijp wil jij een hybride fiets kopen.
Een ATB-groep is meer gebouwd op slijtage en duurzaamheid, en minder op nauwkeurigheid en gewicht sparen. Daar zit ongeveer het verschil.
Het is helemaal afhankelijk van de vraag wat je er mee wilt doen (Ja, fietsen natuurlijk) maar hoe, waar, met bagage, in de bossen, recreatief?
Als ik het begrijp wil jij een hybride fiets kopen.
Een ATB-groep is meer gebouwd op slijtage en duurzaamheid, en minder op nauwkeurigheid en gewicht sparen. Daar zit ongeveer het verschil.
Een gemiddelde hybride fiets heeft ook de versnellingen die je bij een mtb vind. Eigenlijk niet zo handig als het een woon/werkfiets is. Handiger zijn versnellingen die dicht bij elkaar liggen zoals meestal op een racefiets het geval is.
Als ik je zo goed begrijp wil je een soort sportfiets voor woon/werk verkeer.
Hoeveel km is dat dan naar je werk? En betreft dat gewoon vlak terrein?
Als ik je zo goed begrijp wil je een soort sportfiets voor woon/werk verkeer.
Hoeveel km is dat dan naar je werk? En betreft dat gewoon vlak terrein?
ik zou rijden zonder bagage (alleen een klein rugzakje)
de bedoeling is om hem vooral voor woon- werkverkeer en recreatief te gebruiken
de weg naar het werk is vlak met hier een daar een lichte helling
(er zijn een paar bruggen die ik over moet)
de bedoeling is om hem vooral voor woon- werkverkeer en recreatief te gebruiken
de weg naar het werk is vlak met hier een daar een lichte helling
(er zijn een paar bruggen die ik over moet)
Ook zou ik iets bredere banden kiezen
op de site van trek zie ik bij de hybride staan
700x32c; 60tpi (soms ook 28 en 35c)
en bij de racefietsen staat er
700x23c, folding
Ik gok dat 32c de breedte van de band is?
Die zou er dan ook opkomen
Gaan beide groepen (105 en deore) met een dikkere band?
op de site van trek zie ik bij de hybride staan
700x32c; 60tpi (soms ook 28 en 35c)
en bij de racefietsen staat er
700x23c, folding
Ik gok dat 32c de breedte van de band is?
Die zou er dan ook opkomen
Gaan beide groepen (105 en deore) met een dikkere band?
Wat is jouw filosofie om brede banden te willen?
Naar mijn idee beschrijf je dat je op zoek bent naar een lichte sportfiets om voornamelijk op gewone harde wegen naar je wek te rijden, met weinig bagage.
Dan zie ik brede banden als de verkeerde keuze.
Of weeg je zelf ver boven de honderd kilo?
Naar mijn idee beschrijf je dat je op zoek bent naar een lichte sportfiets om voornamelijk op gewone harde wegen naar je wek te rijden, met weinig bagage.
Dan zie ik brede banden als de verkeerde keuze.
Of weeg je zelf ver boven de honderd kilo?
ik weeg idd tegen de 100kg
waarom ik bredere banden zou kiezen
ik heb een racefiets en daar rij ik af en toe wel s mee plat
met men gewone fiets heb ik dit bijna nooit voor
mijn filosofie hierachter is dus, als de band iets breder is, rij je minder makkelijk plat
ofwel ist gewoon toeval, dat kan ook natuurlijk
waarom ik bredere banden zou kiezen
ik heb een racefiets en daar rij ik af en toe wel s mee plat
met men gewone fiets heb ik dit bijna nooit voor
mijn filosofie hierachter is dus, als de band iets breder is, rij je minder makkelijk plat
ofwel ist gewoon toeval, dat kan ook natuurlijk
Het grote voordeel van een bredere band is een fikse toename van het comfort.
Je kan rijden met een lagere druk in die banden. Het verschil van b.v. een 42 mm. brede band t.o.v. een 37 mm. is niet te onderschatten.
Wat betreft het lek rijden zal het geen verschil maken.
Verder is mijns inziens de redenen waarom een hybride vaak met een ATB groep is afgemonteerd de inzetbaarheid. Meer allround.
Je kan rijden met een lagere druk in die banden. Het verschil van b.v. een 42 mm. brede band t.o.v. een 37 mm. is niet te onderschatten.
Wat betreft het lek rijden zal het geen verschil maken.
Verder is mijns inziens de redenen waarom een hybride vaak met een ATB groep is afgemonteerd de inzetbaarheid. Meer allround.
DickE
-Divo- schreef: Handiger zijn versnellingen die dicht bij elkaar liggen zoals meestal op een racefiets het geval is.
Dit is ook de reden dat ik op mijn commuter de 8-speed MTB gatenkaas cassette heb vervangen voor een race cassette. Werkt prima!
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
d_raf schreef:ik zou rijden zonder bagage (alleen een klein rugzakje)
de bedoeling is om hem vooral voor woon- werkverkeer en recreatief te gebruiken
de weg naar het werk is vlak met hier een daar een lichte helling
(er zijn een paar bruggen die ik over moet)
Je kan een oude racefiets nemen, daar drie kransjes op monteren met een oude deraileur en een buisversteller. Dan heb je voldoende versnellingen en ben je goedloop uit.
Dat is in ieder geval wat ik heb gedaan.